Icon
IAB Grand One 2011 -seminaari Tapahtumat

IAB Grand One 2011 -seminaari

31.03.2011

Tapahtuma-aineisto:

Tapahtuma-aineisto on avoin ainoastaan sisäänkirjautuneille.

Tiimit kertovat: Näin se tehtiin!

Mistä on voittoisat verkkokampanjat tehty? Neljä valittua Grand One –voittajacasea avattiin yleisölle IAB:n Grand One -seminaarissa.

IAB Finland järjesti toisen Grand One seminaarin 31.3.2011.

Tässä kooste Grand One päätuomarin Marco Mäkisen puheesta:

Ilolla huomattiin, että mukana oli paljon hienoja verkkomediatöitä ja tulokset olivat monessa kampanjassa erinomaisia. Muutamia kehityskohteita haluaisin erityisesti huomioida:

sosiaalista mediaa (jäljempänä SOME) pidetään irrallisena asiana, jota on huonosti integroitu muuhun markkinointiin ja kampanjointiin. Koska SOMEa on vaikea ohjata, sitä pidetään uhkana perinteiselle markkinoinnille, eikä sen täydentäjänä. Some ei ole vihollinen, vaan kaveri!osassa kampanjoita tavoitteet kirjataan jälkikäteen. Verkkomediassa saadaan parempia tuloksia, jos otetaan kokonaisvaltaisempi suunnitteluvastuu ja vastuu kampanjoista määrittelemällä kokonaismarkkinointistrategia. Intergrointi strategisesti järkevillä kanpanjoilla takaa verkkomedian menestyksen. Näin saadaan verkkomedia kasvatettua nykyisestä kolmannesta sijasta ensimmäiselle sijalle.

Kristiina Kukkohovi Blue1:sta kertoi lentobusineksen viime vuoden laman aiheuttaneista haasteista (-30 % liikevaihdon lasku), joka nimenomaan heijastui yritysmatkailuun ja yritysten Busines-luokan matkustuspolitiikkaan. Tästä syystä lanseerattiin uusi tuote, jossa on Busines-luokan edut, mutta puolet edullisempi hinta. Samalla Blue1 otti uuden 717-konetyypin käyttöön, josta saatiin myös kampanjan symboli. Boeng 717 symboloi Blue1:n uutta tulemista. Tässä casessa oli puheenjohtajan toivoma kokonaismarkkinointistrategia viety onnistuneesti läpi, mikä näkyi lopputuloksissa myynnin kasvuna.

Radical Advertisingin Oskari Liimatainen ja Torsti Hurmerinta Marlilta kertoivat Marli-tuotekamppanjan taustat ja tavoitteet. Tuotteen tunnettavuus on noin 90 %, sillä Marli-tuote on ollut myynnissä jo vuodesta 1977. Suurin kuluttajaryhmä ovat 12-17 -vuotiaat pojat (netti-ikäpolvi) luoden haastavan lähtökohdan kampanjalle. Kohderyhmän kiinnostuskohteista valittiin extreme-urheilu ja tosi-tv, johon sopivat parhaiten Duudsonit. +43 % myynninkehityksellä lanseerauskuukautenaan kampanja voitti GO tuloksellisemman verkkokampanjan palkinnon.

Case Elämäni talot herätti seminaariyleisössä eniten keskustelua. Kampanjassa hyödynnettiin Oikotie-asuntojen valmista talotietokantaa uniikilla tavalla, jossa kävijät saivat merkitä talot, joissa ovat joskus asuneet. Joni Kopisto Oikotieltä kertoi, että kampanja ei ollut pelkkä viraali, vaan markkinoinnillinen palvelun laajennus, joka on edelleen käytössä, vaikka sitä ei enää markkinoida. Kampanjan mediabudjetti oli 0 euroa (suunnittelutyöhön käytettiin 34 kEur).

Taaperoiden sosiaalinen media -case oli kahden miehen voimin tehty Grand Prix -kisavoitto. Hannu Ripatin ja Janne Passin päämäärä ei ollut kaupallinen kampanja, vaan saada itselleen suunnittelijoina näkyvyyttä. Tavoite onnistui, sillä www.passiripatti.com sivustoilla on tähän mennessä käynyt yli 10 miljoonaa vierailijaa 65 eri maasta. Tässä viraalissa onnistuttiin loistavasti ratkaisemaan ongelma siitä, miten digitaalisuus kohtaa fyysisen puolen. Suunnittelijoiden tulee olla pari vuotta asiakkaitaan edellä, jotta uusi tuote/palvelu pystytään konkretisoimaan tilaukseksi pelkän innostumisen sijaan.

Tilaisuuden lopussa TNS Gallupin Ville Wikström jakoi tuoretta tutkimustietoa mainostajan näkökulmasta Verkkomainontaan. Verkkomainonta on kaksinkertaistunut kahdessa vuodessa; silti sillä ei useinkaan ole omaa kiinteää osuutta markkinointibudjetista, vaan sen osuus leikataan usein muualta esim. printistä. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että display-mainonta on säilyttänyt roolinsa hakukonemainonnan ja SOMEn rinnalla. Sosiaalisen median mainonnassa on tällä hetkellä murrostila, koska puolet mainostajista eivät osaa määrittää tavoitteitaan (puheenjohtajan peräänkuuluttama markkinointistrategia puuttuu). Silti SOME-mainonnan tulokset ovat positiivisia ja positiivinen asenne on hyvä lähtökohta tulevaisuudelle. MTV3:n Juha Ihalainen halusi kahdella esimerkkitapauksella (uutinen ja TV-ohjelma) tuoda esiin SOMEn positiiviset puolet: asiat leviävät hyvin nopeasti ja vasteaika on minuutteja julkaisusta. Tarvitaan vain pieni ryhmä aktiivisia keskustelijoita sanoman tai mainoksen nopeaan ja laajamittaiseen levitykseen. Sosiaalisen median toimenpiteet lisäävät tehokkaasti liikennettä sivustoille, jolloin sen positiivinen vaikutus ulottuu myös mediamyyntiin.

30.05.2024

Adnami x IAB: Attention ja mediastrategiat koulutuswebinaari

Tule mukaan IAB Finlandin ja Adnamin asiantuntijoiden isännöimään koulutukseen, jossa käsitellään attentionin (huomionmittauksen) nykytilaa sekä attentionin viemistä strategiasta käytännön tasolle.

lue lisää