
55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.
”Digimainonnan kasvu jatkui odotusten mukaisesti vuoden 2022 alussa kautta linjan vahvana. Some- ja hakumainonnan voimakas kasvu lienee useimmille tuttua, mutta ensimmäisen kvartaalin aikana myös mm. display- ja instream-mainonta olivat hyvällä kasvu-uralla. Uskon myönteiseen kehitykseen lähitulevaisuudessa. Tuttujen digimainonnan ratkaisuiden lisäksi nopeasti digitalisoituvat mediat, kuten ulkomainonta, audio ja olohuonetelkku, tulevat näkymään entistä useammin markkinointikampanjoissa. Puhumattakaan somemainonnan mahdollisuuksien jatkuvasta monipuolistumisesta. Saimme ensimmäisen kvartaalin aikana tehtyä yhdessä Kantarin kanssa vuoden 2021 estimaatin vaikuttajamarkkinoinnin määrästä. Toivottavasti toisen kvartaalin lopuksi voimme kertoa taas uutta tietoa Suomen digimarkkinasta”, kertoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Lue ensimmäisen kvartaalin mediamainonnasta myös Kantarin sivustolta.
27.04.2022
55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.
lue lisää26.04.2022
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä yli 40 % kasvussa vuonna 2021
IAB Finlandin ja Kantarin alkuvuonna 2022 yhdessä tekemän selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli vuonna 2021 noin 39,4 miljoonaa euroa. Vuoteen 2020 verrattuna kasvua on peräti 41 %. Markkina-arvio perustuu osin sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin, ja osin arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.
lue lisää28.01.2022
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021
Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.
lue lisää26.11.2021
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022
IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.
lue lisää