Icon
Mitä kuuluu ohjelmallisen mainonnan maailmaan? IABlogi

Mitä kuuluu ohjelmallisen mainonnan maailmaan?

06.04.2023 | iab

Alma Mediaratkaisut toteutti jo toistamiseen Näin Suomi bidaa -kyselytutkimuksen ohjelmallisen mainonnan ostajille mm. mediatoimistoissa. Kyselyn tavoitteena on selvittää ohjelmallisen mainonnan ja sen ostamisen lainalaisuuksia ja trendejä suomalaisessa ostajakentässä. Tuoreimpaan kyselyyn vastasi 84 ohjelmallisen mainonnan ammattilaista.


Näin Suomi bidaa -kyselyssä nousi esiin neljä keskeistä teemaa:

1. Evästekato ja sen vaikutukset näkyvät jo nyt
- Jopa 73 % vastaajista kertoo evästekadon vaikuttavan jo nyt ohjelmallisen mainonnan kampanjasuunnitteluun.

2. Ohjelmallinen ostotapa on vakiinnuttanut asemansa
- Monipuolinen kanava- ja formaattivalikoima mahdollistavat erilaisten kampanjatyyppien tekemisen. Ohjelmallinen mainonta taipuu - ja sitä käytetään - aina ison huomioarvon bränditekemisestä toimintaan ohjaaviin taktisiin kampanjoihin.

3. Kohdennustavat monipuolistuvat
- Evästekato vaikuttaa saatavilla olevan datan määrään, ja sitä kautta kohdentamisen keinot muuttuvat ja monipuolistuvat. Tarvitaan uusia tapoja kohdentaa evästekadon takia poistuvien tai tehoaan menettävien tilalle.

4. Mainonnan mittaamisen ja optimoinnin vaatimukset kasvavat
- Käyttöön tulee entistä monipuolisempia mainonnan mittareita ja esimerkiksi huomioarvon merkitys tulee kasvamaan. Optimoinnin tulee ottaa huomioon ja mahdollistaa entistä monipuolisempia ostostrategioita.


Haluatko kuulla lisää, miten Suomi bidaa ja kohdentaa?
Tutustu artikkeliin ja katso Alma Talk -tallenne

Vaatimus paremmasta huomioarvosta

Ohjelmallisen mainonnan kenttää on puhuttanut viime aikoina myös mainonnan huomioarvo. Miten sitä mitataan ja miten huomioarvo otetaan huomioon kampanjasuunnittelussa. Huomioarvolla kun on vaikutus brändin muistettavuuteen, kuluttajien valintoihin – ja lopulta myyntiin.

Alman ohjelmallisen mainonnan asiantuntijat paneutuivat miten vaatimus paremmasta mainonnan huomioarvosta haastaa ostajia tarkastelemaan kampanjasuunnitteluaan ja esimerkiksi mainonnan mittaamista.

Lue lisää Alman Just bidding -blogikirjoituksesta

06.04.2023

Mitä kuuluu ohjelmallisen mainonnan maailmaan?

Missä menee ohjelmallinen mainonta ja sen markkina Suomessa? Miten evästekato vaikuttaa ostajien arkeen ja kampanjasuunnitteluun? Miten fokusoituminen mainonnan huomioarvoon muuttaa mainonnan optimointia ja mittaamista? Lue Alman blogi ja saa tiivis update ohjelmallisen mainonnan kuulumisiin.

lue lisää

06.06.2014

Mitä tehdä datalla?

Big Data -aamupäivässä julkaistiin opas ja perehdyttiin mainonnan kohdentamiseen datan avulla.

lue lisää