Icon
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa IABlogi

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

31.08.2022 | IAB Finland

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

Digitaalinen audiomarkkina estimoitiin keräämällä dataa mahdollisimman kattavasti julkaisijoilta, mediatoimistoilta että tuotantoyhtiöiltä kesä-elokuussa 2022. Kokonaismarkkinaestimaatti 5,6 miljoonaa euroa sisältää digitaaliset audiomainokset, sponsoroinnin ja sisältöyhteistyön sekä audiosisällön tuotantokustannukset mainosrahoitteisille digitaalisen audion alustoille. Karkeasti arvioituna yli puolet markkinasta koostuu tuotantokuluista ja näin olleen mainonnan osuus on noin 35 – 40 % kokonaisuudesta.

IAB-perheen kattojärjestö IAB Europe estimoi digitaalisen audiomarkkinan koko Euroopassa olleen vuoden 2021 aikana noin 700 miljoonaa euroa, jossa on kasvua vuoteen 2020 verrattuna hulppeasti 51 %.

”Kiitos koko digiaudiotyöryhmälle estimaatin muodostamisesta – hienoa tuoda uutta hyödyllistä tietoa markkinalle! Kuten tiedämme, digitaalinen audio on mediavälineenä monitahoinen ja tästä syystä markkinaestimaatin muodostaminen on osin haasteellista. Rohkaisen kaikkia muistamaan markkinan monimuotoisuuden tuoman epätarkkuuden kokonaisluvussa, vaikka markkinan suuruusluokka onkin eittämättä luotettavasti selvitetty. Tästä on hyvä jatkaa audiomarkkinan kuvaamista tulevina vuosina”, kommentoi IAB:n Digitaalisen audiomainonnan työryhmän puheenjohtaja Elsa Kalervo (Bauer Media)

Lisätiedot:
Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi


Elsa Kalervo
Digital Audio Manager / Bauer Media Oy
IAB Finlandin Digitaalinen Audio -työryhmän puheenjohtaja
044 744 2050 / elsa.kalervo@bauermedia.fi

IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää

23.02.2024

IAB Studio: Jäsenet kysyy ja IAB vastaa - Ohjelmallinen ostaminen.

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta. Jaksossa vastataan IAB jäseniltä tulleisiin kiperiin kysymyksiin, koskien ohjelmallista ostamista. Tule kuuntelemaan!

lue lisää

16.02.2024

Julkaisijat mainonnan hiilijalanjäljillä

Vastuullisuus ja ympäristötietoisuus ovat nykyisin yhä tärkeämpiä arvoja – myös mainonnassa. On siis tärkeää, että julkaisijat kiinnittävät tähän riittävästi huomiota. Julkaisijan sitoutuminen vastuullisen toimintaan on tärkeää sekä mainostaja- että kuluttaja-asiakkaille, mutta myös muille markkinoinnin sidosryhmille.

lue lisää

15.02.2024

IAB Jäsenesittely: Kuubi ja Toni Kallio

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Kuubi ja Toni Kallio

lue lisää