Icon
Pohjoismaat hyvin edustettuina Euroopan verkkomainonnan top 10 -listalla IABlogi

Pohjoismaat hyvin edustettuina Euroopan verkkomainonnan top 10 -listalla

03.09.2013

IAB Europen AdEx Benchmark 2012 -raportin mukaan 26 Euroopan maan yhteenlasketut verkkomainonnan investoinnit kasvoivat 11,5 % vuodesta 2011 tavoittaen 24,3 miljardia euroa. Verkkomainonnan osuus mediamainonnasta on jo 25,6 %. Euroopan maiden verkkomainonnan top 10 -listalta löytyy kolme Pohjoismaata.

AdEx-tutkimusta on tehty vuodesta 2006 lähtien – tänä aikana verkkomainonnan osuus koko mediamainonnasta on noussut 10,3 prosentista 25,6 prosenttiin. Euroopassa TV-mainontaan panostettiin 28,1 mrd. €, sanomalehtimainontaan 19,3 mrd. €, aikakauslehtimainontaan 8,7 mrd. €, ulkomainontaan 6,3 mrd. €, radiomainontaan 4,6 mrd. € ja elokuvamainontaan 0,6 mrd. €.

Tutkimus osoitti huomattavaa vaihtelua eri maiden kasvuprosenttien välillä. Suurinta kasvua nähtiin keski- ja itä-Euroopan maissa: Venäjän, Slovakian ja Turkin verkkomainonnan kasvu ylitti 30 %. Myös Pohjoismaissa verkkomainonnan panostukset nousivat merkittävästi: Ruotsi 20 % ja Tanska 12,6 % (Suomi: 8,1 %).


Verkkomainontaan panostettiin asukaslukuun nähden eniten Pohjoismaiden lisäksi Iso-Britanniassa (93,4 €) ja Hollannissa (66,8 €). Monien ns. kehittyneiden verkkomainonnan maiden kasvuprosentit jäivät kuitenkin vuonna 2012 alle kymmen prosentin.

Koko Euroopan tasolla hakumainontaan panostettiin verkkomainonnan kategorioista eniten 11,9 mrd €, jossa oli kasvua näyttävät 15,5 %. Display-mainonnan kasvua vauhditti mobiili- ja videomainonta (7,9 mrd. €, + 8,9 %). Luokitellut ilmoitukset ja sähköiset hakemistot pärjäsivät hyvin Euroopan talouden epävakaudesta huolimatta (4,5 mrd. €, + 6,3 %).

IAB Finlandin jäsenille koko AdEx Benchmark 2012 -raportti on ladattavissa IAB Europen sivuilla.
Ei-jäsenet voivat tilata raportin: adex@iabeurope.eu