Icon
Verkkomainonta ja tv-mainonta toimivat yhdessä parhaiten! IABlogi

Verkkomainonta ja tv-mainonta toimivat yhdessä parhaiten!

16.08.2012 | Tuomas Avonius

Tutustuin IAB Interactissa (Barcelona) keväällä 2012 esiteltyyn mainos-caseen, jossa vertailtiin verkkomainonnan sekä televisiomainonnan toimivuutta keskenään. Lopputulos ei yllättänyt ollenkaan. Televisiomainonta ja verkkomainonta toimivat rinnakkain äärimmäisen tehokkaasti.

Case Maggi

Maggi lanseerasi taannoin UK:n markkinaan So Juicy -konseptin. Tuotteelle oli määritetty pääkohderyhmäksi perheelliset kotitaloudet. Mediavalikoima oli napakka – televisio- sekä verkkomainonta. Mediat toimivat hieman eri tavoin ostofunnelissa. Siinä missä verkkomainonta ”pesi” television niin televisio otti niskalenkin verkkomainonnasta. Verkkomainonnan ehkä hieman jopa yllättäen todettiin toimivan bränditietoisuuden lisääntymisen edistäjänä paremmin kuin tv:n. Toisaalta ostoaikeiden nostamisessa televisio oli merkittävästi verkkomainontaa parempi.

Kustannustehokkuus?

Brittiensaarilla televisiomainonta lienee eurooppalaiseen tapaan perin arvokasta. Niin myös tässä casessa. Kun kaikki kampanjan brändimittarit lasketaan yhteen, todettiin verkkomainonnan ehdottomaksi eduksi kustannustehokkuus. Maggille verkkomainonta toimi mediana 1/3 television kustannuksista. Toisaalta kampanja oli rakennettu kahden erilaisen kanavan lähtökohdista, joten tuo kustannusten ero lienee hyväksyttävissä.

Verkko ja televisio parhaat yhdessä (1+1 = 3)

Seuraavassa selkeästi lukuina brändimittareiden sekä medioiden yhteisvaikutus. Havainnot prosenttiyksikköinä vertailuna kontrolliryhmään.

Tulokset ovat erittäin rohkaisevia. Kyseessä on ollut siis kuluttajille suoraan suunnattu tuotelanseeraus ja Maggi on rakentanut kampanjan vain kahden kanavan varaan. Mutta se riitti. Yhteisvaikutuksiltaan näiden kahden sähköisen median toimivuus on suorastaan dynamiittia!

Sähköinen brändimainonnan tulevaisuus myös Suomessa?

Verkkomainonta on kasvanut jo pitkään mediaryhmistä vauhdikkaimmin. Syy on selkeä – kuluttajat käyttävät verkkoa eri tavoin ja joka päivä yhä enemmän ja enemmän. Suurimpien verkkomedioiden päivätavoittavuudet ovat jo paljon suurempia kuin suurimpien sanomalehtien. Ei siis ihme, että brändimainonta on hiljaa mutta varmasti tulossa verkkoon. Muutamien vuosien sisään televisiomainonta joutuu taipumaan digitaalisen mainonnan määrälle ja seuraavaksi tähtäimessä on ahtaalle joutunut printtimainonta. Mainonnantavat ja suuret mainospinnat tarjoavat brändeille jo tänä päivänä huikeat brändimainonnan mahdollisuudet. Tähän kun vielä yhdistetään verkkomedioiden mainonnan kohdentamisen tarkkuus sekä kustannustehokkuus, olen hyvin vakuuttunut, että sanomalehtimainonta huomaa digitaalisen mainonnan tulevan takaa kiinni ja vauhdilla!

Digitaalista syksyä!

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää