Icon
Uudella innolla digihaasteiden kimppuun IABlogi

Uudella innolla digihaasteiden kimppuun

19.03.2014 | Lotta Heikkeri

Yksi IAB Finlandin tärkeimmistä arvoista on jäsenyritysten muodostaman yhteisön horisontaalisuus. Kaunis ajatus laaja-alaisesta edustuksesta ei jää sanahelinäksi, sillä yhdistyksen vuosikokoukseen 17.3. oli kokoontunut ennätysmäärä ihmisiä digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kaikilta eri saroilta. Mukana oli niin isoja, vuosikymmeniä toiminnassa olleita yrityksiä kuin lähiaikoina toimintansa aloittaneita tulokkaita. Paikalla olijat edustivat medioita, teknologioita ja palveluita, suuria konserneja sekä muutaman hengen yrityksiä.

IAB-yhteisö on aidosti horisontaalinen ja kirjava joukko, jota yhdistää halu kasvattaa digitaalisen markkinoinnin merkitystä ja kasvattaa suomalaisten ammattilaisten osaamista. Vuosikokouksessa valittu uusi hallitus on erinomainen esimerkki yritysten ja näkökulmien monimuotoisuudesta. Kuuden mediayrityksen edustajan lisäksi uudesta hallituksesta löytyy ihmisiä niin media- ja digitoimistoista, asianajotoimistosta kuin mainostajien puolelta.

Ääntenlasku käynnissä. Hallituspaikkoja haki iso joukko hienoja yrityksiä.

Vuosikokouksessa hyväksyttiin sääntömuutos, jonka johdosta hallituskausi on jatkossa kaksivuotinen niin, että aina puolet hallituksesta on erovuorossa. Nyt ylimenovaiheen aikana puolet hallituksesta valittiin yhdeksi ja puolet kahdeksi vuodeksi.

Mediajäsenet, 2 vuotta

Henrik Laine, MTV Oy, pj
Jani Savolainen, Mircosoft Oy, vpj
Jarkko Kyttänen, Sanoma Oyj

Mediajäsenet, 1 vuosi

Jukka Leino, Fonecta Enterprise Solutions
Tapani Nenonen, Aller Media Oy/Suomi24
Minna Nissinen, Alma Media Oyj

Muut jäsenet, 2 vuotta

Anne Laakso, Kesko Oyj
Elina Koivumäki, Asianajotoimisto Juridia Bützow Oy
Jani Engberg, RAY

Muut jäsenet, 1 vuosi

Markus Hakala, Activeark JWT Oy
Hanna Länsivuori, Tallink Silja Oy
Antti Kallio, Dagmar

Uusi hallitus ryhmäkuvassa. Vasemmalta Jani Savolainen, Anne Laakso, Jarkko Kyttänen, Hanna Länsivuori, Markus Hakala, Antti Kallio, Henrik Laine, Jukka Leino, Elina Koivumäki, Tapani Nenonen ja Minna Nissinen. Kuvasta puuttuu Jani Engberg.

Tuore puheenjohtaja Henrik Laine summasi, että hallitus haluaa jatkaa IAB:n roolin kasvattamista digimarkkinoinnin kentässä:

”Saimme yhdistykselle vahvan ja erittäin asiantuntevan kokoonpanon, jolla aloitamme digitaalisen markkinoinnin merkityksen kasvattamisen. Suomalaisilla yrityksillä on huikea mahdollisuus ottaa tästä kasvusta hyödyt omalle liiketoiminnalleen. Nyt on käärittävä hihat.”

Tänä vuonna onkin luvassa paljon tapahtumia, joissa pääsee verkostoitumaan, vaikuttamaan ja kasvattamaan osaamistaan. Tässä muutamia kohokohtia keväältä:

Digimarkkinoinnin juridiikkaa -seminaari 1.4. Mitä pitää tietää digmarkkinoinnin juridiikasta juuri nyt? Teemoina alaan huimasti vaikuttavan tietosuoja-asetuksen edistyminen, markkinointiarpajaiset ja digimarkkinoinnin juridiset sudenkuopat. IAB:n jäsenet saavat seminaarilipun tuttuun tapaan puoleen hintaan, ja vieläkin huokeammalla pääsee porukalla! Lisätietoja seminaarista löydät täältä.

Työryhmät. Keväällä tapahtuu myös työryhmärintamalla. Viime vuoden lopulla perustetut Big Data ja online-videomainonnnan task forcet valmistelevat kuumeisesti oppaita, jotka kokoavat tärkeää termistöä ja avaavat usein monimutkaisia käsitteitä. Oppaiden julkaisun tiimoilta pidetään pienimuotoiset seminaarit.

Tärkeä osa Big Data -opasta on myös kysely mainonnan kohdentamisesta, johon kaivataan juuri sinun mielipidettäsi, olit sitten mainostaja, palveluntarjoaja tai median edustaja!  Kyselyyn vastaaminen vie vain pari minuuttia, mutta panoksesi auttaa hahmottamaan, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita big datan hyödyntämiselle Suomessa on. Tutkimuksen löydät täältä.

Tietoa toiminnasta saat jäsentiedotteista (Saathan jo uutiskirjeemme? Jos et, lähetä viestiä osoitteeseen toimisto(at)iab.fi) sekä seuraamalla meitä Facebookissa, Twitterissä  (@IABFinland) ja LinkedInissä.

Tehokasta kevättä, nähdään IAB:n tapahtumissa!

29.03.2023

Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022

Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.

lue lisää

28.03.2023

IAB Europe -tutkimuskysely: Alle puolet yrityksistä seuraavat digimainonnan hiilijalanjälkeä

Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.

lue lisää

21.03.2023

IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää