
Pasin poiminnat Saksasta DMEXCO 2019 -tapahtumasta
Tiesitkö, että kaikki nämä keksittiin Saksassa: kirjapaino, oluenpano, aspiriini, nallekarkit ja lastentarha (lähde: momondo.fi). Saksa on hyvä maa.
Saksan Kölnissä pidetään myös DMEXCO-tapahtuma, joka on kerrassaan hurja vuosittainen digitaalisen markkinointialan messu & seminaari -kombinaatio. Ensimmäinen DMEXCO pidettiin 2009 ja siitä lähtien tapahtuma on paisunut kuin se kuuluisa pullataikina. Tämän vuoden kaksipäiväinen tapahtuma (11.-12.9.2019) keräsi +40 000 vierasta, +1 000 näytteilleasettajaa ja +500 puheenvuoroa. Totta kai myös IAB Finlandin piti olla paikalla!
DMEXCO:n kantavaksi teemaksi muodostui ”Trust & Transparency”, eli suomeksi sanottuna luottamus ja läpinäkyvyys. Hyvin lyhyellä matematiikalla teema on luontevaa jatkoa vuoden 2018 EU:n tietosuoja-asetukselle eli GDPR:lle, joka loi kaikille yrityksille uusia velvollisuuksia henkilötietojen käyttöön ja säilyttämiseen. Vallan siirtyessä yhä voimakkaammin kuluttajille, digimarkkinan toimijat joutuvat ratkomaan uudenlaisia haasteita, jotka voidaan perustellusti lukea teemojen ”luottamus” ja ”läpinäkyvyys” alle.
Itse haluaisin katsoa asiaa hieman toisella kulmalla. Vaikka maailma, jossa elämme, on monellakin tapaa oudompi, pelottavampi ja surullisempikin kuin ehkä koskaan, uskon että kaikkein voimakkaimmat muutosvoimat ovat suvaitsevaisuus, ympäristötietoisuus ja yhteisöllisyys kaikissa eri muodoissaan. Väittäisin myös, että kaikki tämä, jota yksittäisenä terminä ehkä parhaiten kuvaa sana vastuullisuus, on muuttanut myös ihmisten arvoja ja suhtautumista kuluttamiseen sekä brändeihin käänteentekevästi. Yksinkertaisesti, pelkkä hyvä ja laadukas tuote ei enää riitä, vaan mm. avoimuus, vastuullisuus ja ekologisuus ovat ydinteemoja brändin luomisessa. Vastuullisuus on läpinäkyvyyttä ja valveutuneet kuluttajat preferoivat vastuullisia brändejä.
Pasin poiminnat, DMEXCO 2019
1. ”Trust & Transparency”
2. Herranjumala näitä digimarkkinoinnin työkaluja on paljon
Samaa tarinaa on kertonut mm. chiefmartec.com jo vuosia, mutta DMEXCO:ssa tarjonnan paljous on käsin kosketeltavaa. Miten markkinoija, media tai vastaava osaa tehdä päätöksen eri toimijoiden välillä? Mikä partneri on absoluuttisen paras, etenkin kun potentiaalinen uusi alihankkija ei välttämättä tiedä juuri sen hetkisen uuden asiakkaan liiketoiminnan ydinhaasteita. Uskon että tässäkin päätösprosessissa korostuu luottamus.
3. Kuka näitä kaikkia työkaluja osaa käyttää? Oikeasti.
Analytiikkakouluttajana toimiva ystäväni kertoi, että heidän normaali asiakas ulosmittaa n. 30 % analytiikkatyökalun potentiaalista. Supertaitavien digimarkkinoijien kysyntä ylittänee pian jo analyytikkojen kysynnän.
4. Myynnin tekeminen & ROI
Ikuisuusaihe ja ehkä hieman ”bubbling under” tämän vuoden tapahumassa. DMP, CDP, CMP ym. lyhennepyörityksessä iso kuva ei saa hämärtyä liikaa, eli miten mittaamme markkinoinnin tuloksellisuuden. Koko ostofunellin mittaamisessa on yhä haasteita ja digitaalinen mediakenttä monipuolistuu jatkuvasti mm. digitaalisen ulkomainonnan ja audion kautta.
5. Hyvä Suomi!
DMEXCOssa oli paikalla myös kotimaista osaamista. Suomalaisia oli karkeasti noin viisikymmentä ja näytteilleasettajina kunnostautuivat Relevant Digital, Dagmar uuden Radlyn kautta sekä Madtrix. Suomalainen osaaminen on niin korkealaatuista, että jatkossa soisi näytteilleasettajia olevan jatkossa enemmänkin… voisiko IAB Finland jotenkin jeesata?
Reissuterveiset kirjoitti IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
29.03.2023
Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022
Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.
lue lisää28.03.2023
IAB Europe -tutkimuskysely: Alle puolet yrityksistä seuraavat digimainonnan hiilijalanjälkeä
Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.
lue lisää21.03.2023
IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää