Icon
Markkinoijan seitsemän syntiä IABlogi

Markkinoijan seitsemän syntiä

16.09.2015 | Dingle Oy

Toimintaympäristön digitalisoituminen haastaa markkinoinnin tekijät joka päivä. Vaikka markkinoijalla olisi käytössään markkinoinnin unelmatiimi, se ei vielä takaa menestystä. Tässä on seitsemän syntiä, joihin me markkinoijat helposti haksahdamme ja jotka pahimmillaan estävät meitä ja organisaatiotamme menestymästä.


1. Ylpeys (turhamaisuus)

”Olemme olleet olemassa sata vuotta ja olemme voittaneet takavuosina lukuisia palkintoja erinomaisesta mainonnasta.”

Niin, maailma muuttuu, digitalisaatio muuttaa väistämättä jokaisen toimialan. Onko yrityksestäsi tullut dinosaurus, joka muistelee menneitä loiston aikoja ja suojautuu vahvan brändin taakse? Brändiarvo ei suojele pitkään, jos liiketoimintamalli ja tuote on auttamattomasti vanhentunut. Missä bisneksessä esimerkiksi konkurssiin ajautunut videovuokraamoyritys Blockbusters oli? Kivijalkavuokraamobisneksessä vai elokuvien jakelussa? Markkinoijalla on erinomainen asema haistella maailman tuulia ja parhaimmillaan mahdollisuus vaikuttaa omaan liiketoimintaan syvällisellä tasolla, jos tunnistetaan mahdollisuudet.


2. Kateus

”Meillä ei ole käytössä kilpailijan kaltaisia resursseja mainosbudjetissamme, joten teemme pienesti. Kyllä niillä markkinajohtajilla on vaan niin helppoa kun on rahaa mitä syytää kumppaneille ja mediatilaan.”

Kateus muiden resursseja kohtaan pahimmillaan hyydyttää oman toiminnan pikkunäpertelyksi. Mutta hyvät ideat ovat ilmaisia. Pienellä, mutta hyvin käytetyllä budjetilla ja heittäytyvillä persoonilla tulosten tekeminen digitaalisessa toimintaympäristössä ei suinkaan ole mahdotonta. Suomessa esimerkiksi Varusteleka ja Jounin kauppa ovat onnistuneet rakentamaan itselleen perinteisestä budjettilähtökohdasta katsottuna huomattavasti odotettua suuremman brändin verkossa.


3. Viha

Muutosta on helppo vihata. Se tuottaa epävarmuutta ja pelkoa, olemme matkalla kohti jotain hallitsematonta tuntematonta. Teknologisen kehityksen vauhti kiihtyy; internet jo itsessään löi itsensä läpi koko kansan palveluksi huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi televisio. Toki markkinoijan maailma myös monimutkaistuu, kun uusia kanavia syntyy eivätkä vanhat silti välttämättä katoa, vaan markkinointimix monipuolistuu. Muutos haastaa pysymään kehityksen vauhdissa niin omassa osaamisessa kuin organisaation kilpailukyvyssä. Murrostilanteessa syntyy myös uusia menestystarinoita, kuten IBM ja Red Bull.


4. Laiskuus

Markkinoijan maailma monimutkaistuu, ja paletissa pyörivät niin uudet kanavat kuin uudenlaiset toimintatavat, esimerkiksi dynaaminen medianosto. Tuloksia tavoitteleva markkinoija ei voi jäädä odottelemaan, vaan mahdollisuuksien kimppuun on käytävä heti. Sisältömarkkinoinnin tekijällä on oltava päätöksentekokykyä ja halua toimia: miten reagoimme päivän puheenaiheisiin nyt heti? Tai mitkä teknologiset kehitysaskeleet ovat kriittisiä visuaalisesti niin viekoittelevalla verkkosivullamme, jotta varmistamme tehokkaan liidinkeruun?


5. Ahneus

Pysähdy hetkeksi ja katso omaa tekemistäsi etäisyyttä ottaen. Mihin omia resursseja kannattaa todella kohdistaa, mistä kohderyhmät saadaan oikeasti kiinni? Käytämmekö tv-mainontaa edelleen koska aina on tehty niin? Ja toisaalta, lataammeko YouTubeen vain TV-mainoksemme vai voisiko TV-mainoksen tarina jatkaa elämäänsä verkossa monien videoiden ja muiden sisältöjen kutomana kokonaisuutena? Kun mahdollisuuksia tuntuu olevan lukuisasti, tiukka priorisointi on tarpeen. Älä ahnehdi liikaa kanavia vaan keskity niihin, joilla saat parhaat tulokset.


6. Ylensyönti

Toisaalta innokas markkinoija voi myös yrittää liikaa ja päätyä rakentamaan liian monimutkaisia malleja esimerkiksi markkinoinnin automaatioon. Yhtäkkiä kehitystyön lopputuloksena saattaakin olla signaali- ja sisältöhirviö, jota on hankala muokata tai todella mitata oikein. Markkinoijan perussääntö kiss (keep it simple, stupid) pätee myös digitalisaation aikakaudella. Nosta ketteryys ja nopeus valtavien järjestelmämuutosten ja mullistusten keskiöön. Ajattele isosti, mutta etene pienin askelin ja kokeiluin kohti maalia. Epäonnistu nopeasti ja päästä irti projekteista, jotka eivät tuota toivottua tulosta.


7. Himo

Markkinoijan synti ei ole himo, vaan intohimon puute. Hyvää markkinointia on vaikea tehdä, jos sitä yrittää vain suorittaa. Intohimoon liittyy myös jatkuva oppiminen ja halua kehittyä eteenpäin, ratkoa ongelmia ja luoda uutta. Kaikille meille tulee ajanjaksoja, jolloin on turvallista kääriytyä rutiinien ja osaamisen tuoman huovan ihanaan lämpöön. Mutta, jos intohimoa oman tekemisen kehittämiseen ei pidemmällä aikavälillä löydy, on ehkä aika miettiä uusia haasteita.


Tunnistatko ja tunnustatko oman syntisi tältä listalta?

Kerttu Takala vetää Dingle Academya. Hän on markkinointiviestinnän strategi ja kouluttaja, jonka erikoisalaa on digitaalinen sisältömarkkinointi. Seuraa Kerttua Twitterissä tai ota yhteyttä Linkedinissä.

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää

24.06.2024

IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää