Icon
IAB Studio: Ohjelmallisen ostamisen nykytila Suomessa (osa1) IABlogi

IAB Studio: Ohjelmallisen ostamisen nykytila Suomessa (osa1)

25.04.2023 | iab

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Dorentina Abazi Schibstediltä. Jaksossa Pasi keskustelee vieraiden kanssa ohjelmallisen ostamisen nykytilasta ja erilaisista trendeistä, joita siellä on havaittavissa.

Ohjelmallinen ostaminen lyhyt oppimäärä

Ohjelmallisessa ostamisessa mainosnäytöt tarjotaan myyntijärjestelmien kautta ostettavaksi mm. huutokaupan keinoin. Ohjelmallinen ostaminen soveltuu hyvin taktiseen mainontaan, mutta mahdollistaa myös laajempien brändikampanjoiden toteuttamisen. Yleisimmin ohjelmallista ostamista käytetään display-mainonnassa, jossa mainoksia näytetään verkkosivuilla ja mobiilisovelluksissa. Tämä tarkoittaa sitä, että mainostaja voi ostaa mainostilaa useilta eri verkkosivustoilta yhdestä paikasta ja käyttää tietoa kohdeyleisöstä ja mainosnäyttöjen määrästä mainonnan tehokkuuden parantamiseksi.


Kuuntele jakso niin saat tietää mikä on osaamisen taso ohjelmallisessa ostamisessa ja miten sitä hyödynnetään Suomi vs. Eurooppa.

 Lataa TÄSTÄ myös Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit tutkimus itsellesi

Kuuntele koko jakso tästä:

 

Kiinnostaako yhteistyö IAB Studion kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!

Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa: 



08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää