
IAB Studio: Mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu
Meillä kävi IAB Studiossa Pasin vieraina Christopher Fernandez Matterkindilta ja Petri Mertanen Mertanen Analyticisilta puhumassa päivän polttavasta aiheesta: mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu?
Mitä Google Analyticsin ympärillä oikein tapahtuu
Usean Euroopan maan tietosuojaviranomainen on todennut alkuvuoden aikana, että Google Analyticsin keräämää sivustoanalytiikkadataa on siirretty ilman riittävää lupaprosessia Yhdysvalloissa sijaitseville palvelimille. Tätä kautta mm. Itävallan ja Ranskan viranomaiset ovat linjanneet Google Analyticsin rikkovan GDPR-asetusta. Tietosuojaviranomaiset ovat saaneet asian käsittelyyn tietosuoja-aktivistien (NOYB) valitusten kautta ja valituksia on tullut edellämainittujen maiden lisäksi myös muualla Euroopassa.
Tarvitseeko olla huolissaan?
Suomessa ei vastaavia päätöksiä viranomaisten osalta ole tullut, mutta Traficom on aloittamassa selvitysprosessia julkishallinnon organisaatioiden käyttämistä pilvipalveluista. Varsinaiseen paniikkiin asian tiimoilta tässä vaiheessa tuskin on syytä ja erityisesti kannattaa muistaa, että kyse on kaikista markkinoinnin työkaluista, joiden palvelimet sijaitsevat Euroopan ulkopuolella. Google Analytics on joutunut valokeilaan mm. suuren käyttäjämäärän takia.
Kuuntele lisää Toffen ja Peten näkemyksiä IAB Studiosta!
Kuuntele koko jakso tästä:
Kiinnostaako yhteistyö IAB Studion kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!
Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
25.05.2023
Vastuullisen digimainonnan määrittely
Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.
lue lisää11.05.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä lähes 20% kasvussa
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.
lue lisää25.04.2023
IAB Studio: Ohjelmallisen ostamisen nykytila Suomessa (osa1)
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Dorentina Abazi Schibstediltä. Jaksossa Pasi keskustelee vieraiden kanssa ohjelmallisen ostamisen nykytilasta ja erilaisista trendeistä, joita siellä on havaittavissa.
lue lisää17.04.2023
audienceXpress:in CTV Uncovered -kuluttajatutkimus julkaistiin kolmannen kerran
audienceXpress teki yhteistyötä verkkokuluttajatutkimuksiin erikoistuneen Happydemicsin kanssa ja julkaisi vuosittaisen CTV Uncovered-kuluttajatutkimuksen kolmannen kerran. Tutkimuksessa tutkitaan miten kuluttajien kulutustottumukset monipuolistuvat, selvitetään mieltymyksiä kanavista ja alustoista sekä kerätään mielipiteitä televisiomainonnasta.
lue lisää