Icon
Lähes neljännes mainospanostuksista menee verkkoon MIXX Awards

Lähes neljännes mainospanostuksista menee verkkoon

21.08.2014

Mainostajat panostavat entistä vahvemmin verkkoon. Kuluvan vuoden tammi–kesäkuussa verkkomainontaan laitettiin Suomessa yhteensä 127 miljoonaa euroa eli 12,8 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin samalla jaksolla.

Verkkomainonnan osuus maan mainospanostuksista oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla noin 23 prosenttia, kun se viime vuoden vastaavalla jaksolla oli 18,8 prosenttia. Verkkomainonnan panostukset alkavat lähestyä televisioon (25 prosenttia ensimmäisellä puoliskolla) ja sanomalehtiin (30 prosenttia) laitettuja mainoseuroja.

Display-mainonta jatkaa tasaista 20 prosentin kasvuaan. Siihen panostettiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 52,2 miljoonaa euroa, ja se muodostaa 41 prosenttia verkon mainospanostuksista.
Toiseksi suurin verkkomainonnan luokka ovat hakumainonta ja sähköiset hakemistot, joiden kasvu on maltillisempaa. Hakumainontaan panostettiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 43,2 miljoonaa euroa.

Kuluvan vuoden tammi–kesäkuun vahvimpia kasvajia olivat Facebook-, mobiili- ja in-stream-videomainonta. Facebookin mainospanostukset kasvoivat vuoden ensimmäisellä puoliskolla 32,6 prosenttia, ja ne muodostavat jo kymmenesosan koko verkon mainospanostuksista. Mobiilimainonta (6,6, miljoonaa euroa) on kasvanut voimakkaasti jo muutaman vuoden ja on nyt ohittanut in-stream-videomainonnan panostukset (6,3 miljoonaa euroa).

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin etujärjestön IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala uskoo verkon mainospanostusten kasvavan entisestään.
”Kasvu on vahvaa lähes kaikilla verkkomainonnan osa-alueilla, ja etenkin mobiilissa ja Facebookissa nousu on huimaa. On mahdollista, että verkko vie jo neljänneksen mainospanostuksista vuoden loppuun mennessä”, Takala sanoo.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi

IAB Finlandin kvartaalitiedot perustuvat displayn ja luokitellun osalta TNS Ad Intelligencen kuukausiseurantaan. IAB Finland kerää haku-, hakemisto- ja Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Havas Media, GroupM ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Mainostoimisto Weblandia sekä Fiercer Media. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta.

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää