Yhteisömanagerin arki, osa 4: Viestejä kahteen suuntaan
Toimin sosiaalisen median päällikkönä Tallink Siljalla ja vastaan Tallink- ja Silja Line -brändien seitsemästä somekanavasta, niiden strategioista ja sisältösuunnittelusta.
Arkeeni kuuluu markkinoinnin suunnittelua, sisältöjen ideointia, mittaamista ja analysointia. Managerina tiivistän tuote- ja markkinointiviestejä mielenkiintoisiksi sisältöideoiksi löytäen jokaisesta kokonaisuudesta ne lähestymiskulmat, jotka uppoavat kunkin kanavan yhteisöön.
Yhteisömanageri vie viestejä kahteen suuntaan
Kanavillamme on selkeät roolit ja tavoitteet. Haluamme tarjota sisältöjä, jotka herättävät mielenkiinnon, inspiroivat sekä synnyttävät keskustelua tuotteista ja palveluistamme. Hyödynnän sisällöntuotannossa somepalvelujen erilaisuutta, lähestyen samaa aihetta eri kulmasta palvelusta riippuen. Managerin on tärkeä ymmärtää yhteisöjen ja palveluiden erilaisuutta ja toimintatapoja, että sisältö on aina kohteelleen relevantti.
Viime syksynä rekrytoimme sisäisesti sosiaalisen median myynti- ja asiakaspalvelutiimin, joka pitää yllä yhteisöjen keskustelua sekä vastaa asiakaspalvelukysymyksiin miltei reaaliajassa. Samalla tiimi tekee aktiivista sosiaalista kuuntelua etsien verkosta liiketoimintaamme liittyviä keskusteluja myös omien kanavien ulkopuolelta.
Keskustelujen ja yhteisön reaktioita seuraamalla sekä suorilla kysymyksillä esille nousee usein tärkeitä ideoita ja kehityskohtia liiketoimintaamme liittyen. Yhteisömanagerin tehtävä on olla linkki yrityksen ja yhteisön välillä vieden vastaanottajille sopiviksi muotoiltuja viestejä kahteen suuntaan.
Verkostoissa on voimaa
Kannustan kaikkia yhteisömanagereita verkostoitumaan niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Olen saanut hurjasti apua omilta verkostoiltani ammatilliseen kehittymiseen. Some on alana mielenkiintoinen, sillä se muuttuu koko ajan ja herättää paljon keskustelua. Seuraaminen vaatii välillä pitkiä päiviä, mutta ammattitaito kehittyy silmissä.
Sisäinen verkostoituminen on yhteisömanagerille lähes yhtä tärkeää kuin ulkoinen. Hyödynnän päivittäin kollegojeni asiantuntijuutta sisällöntuotannossa ja pyrin ottamaan ihmiset eri puolilla organisaatiota mukaan tekemiseen.
Hyvä esimerkki sisäisen yhteistyömme toimivuudesta oli, kun ohjeistimme merimatkailua lemmikin kanssa Facebook-kuvakansiolla, jossa esiintyivät työntekijöiden lemmikit. Faktat kokosimme yhdessä myynnin tuen kanssa ja kuvat keräsimme ilmoituksella Intrassa.
Tallinkin ja Silja Linen Instagram-tilien sisältöä tuotetaan myös yhteistyönä laivoilta, terminaaleista ja toimistolta. Ihmisiä kiinnostavat ihmiset ja samalla henkilökuntaa motivoi mahdollisuus olla mukana ja oppia uutta.
Minäkin opin uutta yhä päivittäin. Asetan työlleni välitavoitteita, pieniä ja suuria, joiden täyttyminen motivoi hyppäämään vieläkin korkeammalle. Työni palkitsee päivittäin; onnistunut sisältöidea, pieni kehitysaskel tai twiittaamisesta innostunut työkaveri. Kaikki tuovat uutta intoa tekemiseen ja muistuttavat, että teen tärkeää työtä.
Lisää vinkkejä yhteisömanagerille
1. Valjasta asiakaspalvelu
Hyvä asiakaspalvelu somessa on nopeaa ja aktivoi ihmiset keskustelemaan toimialastasi.
2. Levitä somen ilosanomaa
Anna työkavereillesikin avaimet toimia somessa, voit yllättyä lopputuloksesta.
3. Kehitä toimintaa jatkuvasti
Suunnittele, kehitä, ideoi ja älä pelkää toteuttaa. Tekemällä oppii eniten siitä huolimatta toimiiko idea vai ei.
Aikaisemmat yhteisömanagerin arki -sarjan kirjoitukset:
1: Yhteisömanagerin arki
2: Asiakaspalvelun ytimessä
3: Markkinointiviestinnän empaattinen moniosaaja
Noora Verronen työskentelee Social Media Managerina Tallink Silja Oy:llä.
Twitter
11.12.2024
IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.
lue lisää03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää