Icon
Vaikuttajamarkkinointiin kannattaa nyt satsata IABlogi

Vaikuttajamarkkinointiin kannattaa nyt satsata

10.04.2017 | IABvieras

Ennen joulua somessa kohistiin porkkalasta. Porkkala on porkkanasta tehty kylmäsavulohen vastine, jonka reseptin Paju Purovuo ja Minni Väärä esittelivät PS Olen vegaani -Youtube-kanavallaan. Videota on katsottu nyt yli 40 000 kertaa ja porkkalan valmistukseen tarvittava savuaromi on loppunut useista kaupoista.

Vaikka porkkalassa ei ollut kyse kaupallisesta yhteistyöstä, se kuvastaa hyvin tubettajien vaikutusvaltaa. Parhaimmillaan vaikuttajamarkkinoinnilla, eli verkkovaikuttajan ja mainostajan tavoitteellisella yhteistyöllä, synnytetäänkin ilmiöitä ja saadaan aikaan hengästyttäviä tuloksia.

Aina tällaisiin tuloksiin ei tietenkään päästä, mutta silti vaikuttajamarkkinointi on varsin kustannustehokasta. Oikein valitun vaikuttajan avulla saavutetaan aivan uusia kohderyhmiä, joihin vaikuttajan persoona tutkitusti tehoaa merkittävästi perinteistä mainontaa tehokkaammin.

Ilmiöt eivät synny sattumalta

Vaikuttajamarkkinoinnin todellinen teho syntyy silloin, kun sisältö alkaa levitä viraalisti. Näin kävi Pyhälle, jonka instagram-vaikuttaja Joonas Linkolalta tilaama kuva alkoi levitä yllättävästi instagramissa ja muualla internetissä. Pyhälle tehty sisältöyhteistyö sai yllättävät mittasuhteet ja kuva levisi tunneissa ympäri maailmaa. Saman näkyvyyden ostaminen perinteisissä kanavissa olisi maksanut moninkertaisesti, ja mainoksen teho olisi todennäköisesti jäänyt vaatimattomammaksi. Tällaisellä sisällöllä on usein myös pitkä elinkaari: eräs suosittu perhebloggaaja kertoi juuri, kuinka yksi hänen suosituimmista sisällöistään on kaupallinen yhteistyö neljän vuoden takaa.

Vaikuttajat ammattimaistuvat

Vertaisen arvioon luotetaan aivan eri tavalla kuin maksettuun mainontaan. Nielsenin tutkimuksen mukaan 83 % kuluttajista luottaa kavereiden suosituksiin, kun taas perinteiseen mainontaan luottaa vain joka kolmas. Samaan aikaan netissä käytetystä ajasta jopa jo kolmasosa käytetään vertaisten tuottamien sisältöjen parissa. Etenkin nuorisokohderyhmässä Youtube tavoittaa merkittävästi tehokkaammin kuin televisio. Kun yhä useampi nuori käyttää mainonnanesto-ohjelmia, paras keino tavoittaa nuoret on löytää omalle brändille sopiva vaikuttaja ja liittoutua hänen kanssaan.

Bloggaajien, tubettajien ja muiden vaikuttajien käyttäminen on Suomessa vielä kansainvälisesti verrattuna edullista. Siinä missä suomalaisen vaikuttajan saa tuottamaan kiinnostavaa sisältöä omaan kanavaansa joillain satasilla tai tuhansilla, jenkeissä vaikuttajat ovat oikeasti superstaroja, joiden palkkiot huitelevat kymmenissä tai jopa sadoissa tuhansissa dollareissa per postaus. Yksi tällainen tubettajatähti nähdään huhtikuussa myös Helsingissä, kun 6,4 miljoonan tilaajan kanavan luonut Casey Neistat nähdään PING Helsinki Business Festivalin lavalla.

Ammattikunta ammattimaistuu Suomessakin kovaa vauhtia Neistatin kaltaisten tienraavaajien vanavedessä, ja muutos heijastuu myös muille toimialoille. Esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa ammattimaisten kauneustoimittajien ammattikunta on käytännöllisesti katsoen lakannut olemasta - saman työn tekevät nyt freelance-toimittajat, mutta yhä useammin bloggaajat ja kauneustubettajat.

Ajattelu uusiksi

Kun kanavat ja tekijät niiden takana muuttuvat, täytyy myös toimintatapojen muuttua. Näkyvyyttä vaikuttajan kanavassa ei voi ajatella vain mediaostona. Vaikuttajat ja heidän yleisönsä täytyy tuntea ja antaa vaikuttajalle sisällöllinen vapaus. Mainostajan avuksi ovat tulleet blogiyhteisöt ja tubettajia edustavat MCN:t sekä koko toimialan kokoava PING Helsinki -yhteisö. Hyvän kumppanin hyödyntäminen onkin viisasta, ja sen avulla markkinoinnin toimenpiteille saadaan teho myös maksetun mainonnan ja muiden viestinnän toimenpiteiden avulla. Samaan aikaan tarvitaan myös paljon yleistä keskustelua mittareista ja vaikuttavuudesta.

Kun vaikuttajilta kysytään, miten parhaat yhteistyöcaset ovat syntyneet, vastaus on aina sama: “vapaat kädet”. Kun oikea vaikuttaja on valittu ja hänet on briefattu, mainostajan on aika astua syrjään ja luottaa vaikuttajaan. Tämä vaatii rohkeutta mainostajan päässä, mutta se kannattaa.

PING Helsinki Business Festival 28.4.2017
Tarjoamme IAB:n jäsenille etuhintaisen lipun 590€ (norm. 650€). Lunasta lippusi tästä!

Kirjoittaja Aku Varamäki on PING Helsingin CEO & Co-founder.

12.03.2025

Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa

Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.

lue lisää

11.03.2025

KonversiO-Optimistit: Televisio mullistuu – HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat mainonnan!

Tervetuloa IAB:n KonversiO-Optimistit-podcastiin! Tänään sukellamme televisiomainonnan tulevaisuuteen ja siihen, miten HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat koko pelikenttää. Miten tämä vaikuttaa mainostajiin, katsojiin ja TV-yhtiöihin? Onko perinteinen lineaarinen TV kuolemassa vai syntyykö nyt entistäkin parempi Total TV -kokemus?

lue lisää

04.03.2025

Digimarkkinoinnin huipulla: Anne Teeriaho ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme kolmannessa osassa tapaamme Anne Teeriahon, joka työskentelee ilmoitusmyyntipäällikkönä Suomalainen Lääkäriseura Duodecimissa ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää

04.03.2025

IAB Jäsenesittely: Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi.

lue lisää