Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi on päivän sana markkinoijien keskuudessa. Markkinoinnilliset sisällöt puolestaan kirosana kaikille muille.
Tämä kirkastui minulle alkuvuoden viraali-ihmeen, “First Kiss” -videospektaakkelin, myötä. Harvoin on nähnyt mitään sisältöä jaettavan yhtä estottomalla suitsutuksella, yhtä laajalti läpi eri heimojen. Ja harvoin on todistanut samanlaista pettymyksen määrää, joka seurasi videon paljastuttua siksi, mitä me markkinointi-ihmiset kutsumme sisältömarkkinoinniksi. The Independent -lehden otsikko tiivistää mielensäpahoituksen mallikkaasti: “First Kiss viral video was just a clothing advert starring actors”.
Just a clothing advert. Kyseessä olikin markkinoinnillinen video, siispä se oli huonompi. Meitä oli petetty.
Vaikka en markkinointilasieni läpi täysin nähnyt, miksi videon nostattamat tunteet, kyyneleistä puhumattakaan, olisivat yhtään vähempiarvoisia videon tilaajan paljastuttua, ihmiset olivat puhuneet. Verkossa nousi kritiikin hyökyaalto, kun katsojille luvattiin yhtä ja annettiin toista. Brändi verhottiin taideviittaan – parasta toivoen, huonosti onnistuen.
Tällainen digimarkkinoinnin Troijan hevonen tullee olemaan myös sisältömarkkinoinnin Akilleen kantapää – kriittinen sellainen, koska ollaan koko doktriinin ytimessä.
Tarkastelin hiljattain IAB:n ja MTL:n Digipaletti-seminaarissa sisältömarkkinoinnin kulmakiviä alan toimijoiden diskurssista johdettuna: sen tulee olla relevanttia, palvelevaa, ei-myyvää ja kulutettavaa. Edellisen valossa sisältömarkkinoinnin ajatusmallin kompastuskiveksi muodostuu ei-myyvä aspekti – relevanttius löytyy ymmärtämällä vastaanottajat, palvelevuus vaatii näkökulman muutoksen ja kulutettavaa sisällöistä saadaan viestinnän keinovalikoimaa viilaamalla.
Haastankin siis kyseenalaistamaan ei-myyvän ulottuvuuden. Pilaako myyntihenkisyys sisältömarkkinoinnin idean? Estääkö onnistumisen? Reipashenkinen brändipuffaus ja rempseä tuotesijoittelu eivät estäneet ainakaan Volvoa, WestJetiä tai Tuplaa vastaavantyylisissä videototeutuksissaan.
Myynnillinen ote ei kaatanut First Kiss -videota. Pettymys kumpusi pettämisestä.
Pidetään siis markkinointi markkinointina, etuliitteistä huolimatta.
Lue Sisältömarkkinointi-postaussarjan ensimmäinen osa täältä.
23.04.2024
IAB Studio: Retail Media - Suomi vs. Eurooppa 1/2
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta
lue lisää23.04.2024
IAB Studio: Retail Median mahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät 2/2
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta
lue lisää08.04.2024
IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto
lue lisää05.04.2024
High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot
Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.
lue lisää