Mainoskuvan liikekannallepano: instream +50%
Videomainonnan määrä on selkeässä kasvussa. Trendi on sama niin Suomessa kuin ulkomaillakin: mainoskuva maailmalla liikkuu nyt verkossa alati kiihtyvällä tahdilla. Vuonna 2011 instream-videomainontaan panostettiin Suomessa yhteensä 6,7 miljoonaa euroa, mikä tekee noin 10 % koko display-mainonnan määrästä. Nyt aiheena on arvioida tämän display-mainonnan aatelisen kehitystä kuluvana vuonna.
Tämänkertainen haastateltavani tulee Nelonen Mediasta. Hän on Petri Kokkonen, Head of Online Operations, Sales. Petrin tehtäväkenttään kuuluu Nelosen onlinen kaupallinen kehitys ja ruutu.fi:n kaupallistaminen. Häneltä on hyvä kysyä varteenotettavaa arviota netti-tv:hen ja instream-markkinaan liittyvää kasvuennustetta.
Kasvukuulumisia
Suomen instream markkinaan Petri ennustaa vähintään +50 % kasvua kuluvalle vuodelle. Ennusteiden mukaan videomainonta on mobiilimainonnan lisäksi alkaneen vuoden nopeimmin kasvava online-mainonnan muoto, ja videomainonnan kasvun odotetaan jatkuvan rivakkaana myös tulevina vuosina. Videon käyttöerityisesti brändimainonnassa kasvaa maailmalla tällä hetkellä kohisten.
Ruutu.fi:n videomainonnasta pohjautuu n. 90 % tv:ssä käytettäviin spotteihin. Netti-tv kampanjat ostetaan pääsääntöisesti yhdessä tv-kampanjoiden kanssa, mutta kampanjat suunnitellaan kuitenkin erikseen online-kanavassa toimivaksi. Ruutu.fi kasvattaa tv-kampanjan huomioarvoa keskimäärin 15 %. Palvelun käyttäjistä jo 35 %:lle se on pääasiallinen tv-sisältöjen kulutusväline. Uusien jakelukanavien myötä katselun kasvuvauhti vain kiihtyy jatkossa. Ajatuksena on päästä tilanteeseen, jossa mainontaa myydään Nelosen mainostajille mahdollisimman vaivattomasti eri tv-sisältöjen jakeluteihin. Näin ei siis oteta kummemmin kantaa eri päätelaitteisiin. Ruutu.fi:n videokatselun nostetta viime vuosina voi tarkistella oheisesta kaaviosta:
Tv-mainostuotannossa Kokkonen korostaa materiaalin verkkokäyttön huomioimista. Esimerkiksi äänen käyttöä voitaisiin tehostaa. Netti-tv:tä katsottaessa käyttäjän tietokoneen äänet ovat oletuksena päällä, mikä vahvistaa viestin perillemenoa huomattavasti. Käytännössä esimerkiksi klikkikehotteen voisi tuoda yleisemmin käytetyn visuaalisen aktivoinnin lisäksi spotin ääniraitaan. Tuotannon kannalta kyseessä on muutaman sadan euron lisä, jonka myös kanava voi tehdä tarvittaessa.
Katse raportointiin ja luoviin toteutuksiin
Ruutu.fi:ssä tullaan kuluvana vuonna panostamaan raportointiin. Tämä on tarpeen kun videomainonnan määrä kasvaa, markkina kehittyy, ja monipuolisemmat luovat toteutukset lisääntyvät. Petri lupaa jatkossa dataa esim. mainosvideoiden katsonnan kestoista.
Hän odottaa enemmän luovia toteutuksia esimerkiksi behavioral targetingin ja eri mainosformaattien välisen targetoinnin välillä. Näin esim. perinteisiä bannerimainoksia voidaan näyttää videon nähneille tai toisin päin. Videomainonnan interaktiivisuutta voitaisiin myös hyödyntää enemmän.
Petri myös peräänkuuluttaa toimialalle omaa netti-tv:n katsojamittausta. Tähän tarvitaan riittävän isoa panelistiryhmää, jotta saataisiin vertailukelpoista dataa netti-tv:n katsojamääristä eri kohderyhmissä.
Videomainonnalla jatketaan
Suurkiitos Petrille haastattelusta. Sain siitä paljon hyödyllistä tietoa ja eväitä useammankin postauksen aiheeksi. Videomainonta on ajankohtainen aihe, johon paneudutaan syvemmin lisää tämän kevään aikana IABlogissa. Myös ensi viikolla on luvassa lisää kuulumisia tästä aiheesta, jonka tiimoilta teen juuri haastatteluja. Mikäli haluat kommentoida, toimia haastateltavana tai antaa vinkin teemaa koskettavista aiheista, otan niitä ilomielin vastaan. Sähköpostiosoitteeni on marko@iab.fi
PS. Ruutu.fi/Showroomissa on nähtävillä mielenkiintoisia esimerkkejä erilaisista videokampanjoista. Lisäksi 24.11.2011 järjestetty IAB:n HOT or NOT -mobiiliseminaari ja tulevat digiseminaarit ovat katsottavissa tilaisuudet-osiossa.
03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää18.11.2024
Markkinoinnin vaikuttavuus: Mitä sinun tulee tietää lyhyen ja pitkän aikavälin mallintamisesta
Tutkimukset osoittavat, että markkinoinnilla on merkittävä rooli yrityksen kasvun edistäjänä. McKinseyn analyysin mukaan toimitusjohtajat, jotka ovat asettaneet markkinoinnin kasvusuunnitelmiensa keskiöön, saavuttavat kaksi kertaa todennäköisemmin yli 5 prosentin vuotuisen kasvun verrattuna kilpailijoihinsa. Jotta markkinointipanostukset voidaan kohdentaa oikein, tulee niiden vaikuttavuus olla todennettavissa.
lue lisää