Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli 5,6 miljoonaa euroa.
Vuoden 2022 luvut perustuvat laajaan dataan, joka kerättiin eri julkaisijoilta, mediatoimistoilta ja tuotantoyhtiöiltä elo-syyskuussa 2023. Estimaatti kattaa digitaaliset audiomainokset, sponsoroinnin, sisältöyhteistyön sekä audiosisällön tuotantokustannukset mainosrahoitteisille digitaalisen audion alustoille. Yli puolet markkinasta koostuu tuotantokuluista ja näin ollen mainonnan osuus on noin 35-45% kokonaisuudesta.
Tämä merkitsee sitä, että digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisemmäksi osaksi mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän tähän sektoriin tulevina vuosina.
On jännittävää seurata, kuinka digitaalinen audiomainonta mukautuu ja kasvaa seuraavina vuosina, sekä mitä innovaatioita ja mahdollisuuksia se tuo mukanaan sekä mainostajille että kuluttajille.
”Tämä luku kerättiin yhteistyössä markkinan suurimpien toimijoiden kanssa, iso kiitos kaikille estimaatin muodostamiseen osallistuneille! Tämä on nyt toinen vuosi, kun markkinaestimaatti on selvitetty ja tavoitteenamme on kasvun seuraaminen pitkäjänteisen tekemisen kautta. Tänä vuonna näemme siis ensimmäistä kertaa markkinan vuosittaisen kasvuprosentin, joka on huikea 27%! Kokonaisuutena kotimainen digitaalisen audion markkina on moneen muuhun medialajiin verrattuna toki yhä pieni, mutta näistä luvuista nähdään, että kasvuvauhti on linjassa kansainvälisen markkinan kasvun kanssa.”, kommentoi IAB:n Digitaalisen audiomainonnan työryhmän puheenjohtaja Elsa Kalervo (Bauer Media)
Lisätiedot:
Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi
Elsa Kalervo
Digital Audio Manager / Bauer Media Oy
IAB Finlandin Digitaalinen Audio -työryhmän puheenjohtaja
044 744 2050 / elsa.kalervo@bauermedia.fi
IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu
09.10.2024
IAB Jäsenesittely: Reetta Peltola ja s360
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Reetta Peltola ja s360
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.09.2024
Konversi0-0ptimistit: Otavamedian sisältömarkkinoinnin trendit osa 2
Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Maarit Nykänen ja Satu Laksola puhumassa sisältömarkkinoinnin trendeistä.
lue lisää27.09.2024
Konversi0-0ptimistit: Otavamedia digimarkkinan murroksessa osa 1
Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Tomi Takanen ja Jukka Pulkkinen. Tänään studiossa puhutaan mitä mediamarkkinalle kuuluu ja erityisesti mitä Otavamedialle kuuluu 2024.
lue lisää