
IAB Studio: Mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu
Meillä kävi IAB Studiossa Pasin vieraina Christopher Fernandez Matterkindilta ja Petri Mertanen Mertanen Analyticisilta puhumassa päivän polttavasta aiheesta: mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu?
Mitä Google Analyticsin ympärillä oikein tapahtuu
Usean Euroopan maan tietosuojaviranomainen on todennut alkuvuoden aikana, että Google Analyticsin keräämää sivustoanalytiikkadataa on siirretty ilman riittävää lupaprosessia Yhdysvalloissa sijaitseville palvelimille. Tätä kautta mm. Itävallan ja Ranskan viranomaiset ovat linjanneet Google Analyticsin rikkovan GDPR-asetusta. Tietosuojaviranomaiset ovat saaneet asian käsittelyyn tietosuoja-aktivistien (NOYB) valitusten kautta ja valituksia on tullut edellämainittujen maiden lisäksi myös muualla Euroopassa.
Tarvitseeko olla huolissaan?
Suomessa ei vastaavia päätöksiä viranomaisten osalta ole tullut, mutta Traficom on aloittamassa selvitysprosessia julkishallinnon organisaatioiden käyttämistä pilvipalveluista. Varsinaiseen paniikkiin asian tiimoilta tässä vaiheessa tuskin on syytä ja erityisesti kannattaa muistaa, että kyse on kaikista markkinoinnin työkaluista, joiden palvelimet sijaitsevat Euroopan ulkopuolella. Google Analytics on joutunut valokeilaan mm. suuren käyttäjämäärän takia.
Kuuntele lisää Toffen ja Peten näkemyksiä IAB Studiosta!
Kuuntele koko jakso tästä:
Kiinnostaako yhteistyö IAB Studion kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!
Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
30.05.2025
IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?
Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.
lue lisää23.05.2025
IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?
Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
lue lisää09.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2
Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?
lue lisää02.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1
Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.
lue lisää