
IAB Studio: Mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu
Meillä kävi IAB Studiossa Pasin vieraina Christopher Fernandez Matterkindilta ja Petri Mertanen Mertanen Analyticisilta puhumassa päivän polttavasta aiheesta: mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu?
Mitä Google Analyticsin ympärillä oikein tapahtuu
Usean Euroopan maan tietosuojaviranomainen on todennut alkuvuoden aikana, että Google Analyticsin keräämää sivustoanalytiikkadataa on siirretty ilman riittävää lupaprosessia Yhdysvalloissa sijaitseville palvelimille. Tätä kautta mm. Itävallan ja Ranskan viranomaiset ovat linjanneet Google Analyticsin rikkovan GDPR-asetusta. Tietosuojaviranomaiset ovat saaneet asian käsittelyyn tietosuoja-aktivistien (NOYB) valitusten kautta ja valituksia on tullut edellämainittujen maiden lisäksi myös muualla Euroopassa.
Tarvitseeko olla huolissaan?
Suomessa ei vastaavia päätöksiä viranomaisten osalta ole tullut, mutta Traficom on aloittamassa selvitysprosessia julkishallinnon organisaatioiden käyttämistä pilvipalveluista. Varsinaiseen paniikkiin asian tiimoilta tässä vaiheessa tuskin on syytä ja erityisesti kannattaa muistaa, että kyse on kaikista markkinoinnin työkaluista, joiden palvelimet sijaitsevat Euroopan ulkopuolella. Google Analytics on joutunut valokeilaan mm. suuren käyttäjämäärän takia.
Kuuntele lisää Toffen ja Peten näkemyksiä IAB Studiosta!
Kuuntele koko jakso tästä:
Kiinnostaako yhteistyö IAB Studion kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!
Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää05.06.2025
IAB Insider: Mittaaminen, mallinnus ja markkinoinnin tarkoitus – tervetuloa mukaan kasvuun
Tervetuloa kuuntelemaan IAB podcastia! Kolmannen kauden toisessa jaksossa sukellamme markkinoinnin nykytilaan ja tulevaisuuteen yhdessä dentsun kokeneiden asiantuntijoiden Juha Halmesvaaran ja Gabriel Mäkelän kanssa. Juontajana toimii IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
lue lisää30.05.2025
IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?
Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.
lue lisää