Icon
Usein kysytyt kysymykset Retail Media Sertifiointiohjelma

IAB Europe Retail Media -sertifiointiohjelman UKK

Mikä se on?

Retail Media -sertifikaatti on toimialan tunnustama sertifiointi, joka tunnustaa niitä, jotka noudattavat IAB Europen standardeja sekä verkkosivustoilla että niiden ulkopuolella Retail Median mittaamisessa. Näiden standardien noudattaminen edistää tasapuolisia kilpailuolosuhteita ja luo luottamusta mittaustulosten luotettavuuteen.

Kenet sertifioidaan?

Vuonna 2025 tavoitteena on sertifioida jälleenmyyjiä, ja myöhemmin vuonna 2026 ja sen jälkeen muita ekosysteemin toimijoita. Kaikki sertifioidut jälleenmyyjät voivat käyttää "IAB Europe Retail Media Certified" -logoa.

Mikä on sertifiointiprosessi?

Jälleenmyyjät käyvät läpi riippumattoman auditoinnin heidän Retail Media Network (RMN) -mittauskyvykkyyksiensä arvioimiseksi. Mikäli vähintään 90 % vaatimuksista täyttyy, myönnetään sertifikaatti. Muutoin toimijalla on mahdollisuus korjata puutteet ja osallistua uudelleen arviointiin.

Mitä sertifioidaan?

Retail Media Certification Compliance Table määrittelee tarkasti, mitä riippumattomat auditoijat tarkastavat.

Kuinka kauan sertifiointi on voimassa?

Sertifikaatti on voimassa yhden vuoden ajan. IAB Europe ylläpitää verkkosivustollaan ajantasaista luetteloa sertifioiduista yrityksistä.

Mikä on beta-vaihe?

Beta-vaiheessa testataan ja hiotaan auditointiprosessia mittausstandardien mukaisesti. Tällä hetkellä kaksi RMN:ää osallistuu beta-vaiheeseen.

Miten sertifiointi hallinnoidaan?

Sertifiointia valvoo neuvotteluryhmä, johon kuuluu kansallisia liittoja, IAB-organisaatioita sekä Retail Media -komitean puheenjohtaja. Tämä ryhmä valitsee auditoijat, määrittelee sertifiointiprosessit ja auttaa ohjelman kehittämisessä.

Mitkä auditoijat ovat mukana?

IAB Europe on valinnut kolme voittoa tavoittelematonta auditoijaa: AAM, ABC ja CESP.

Paljonko se maksaa?

Sertifioinnista aiheutuu kaksi kustannusta:

1. Riippumattoman auditoinnin kustannus

Auditoinnin hinta määräytyy sen yrityksen ja auditoijan välisen kaupallisen sopimuksen perusteella, joka toteuttaa auditoinnin.

2. Sertifiointimaksu

Kun auditointi on hyväksytysti suoritettu ja yritys haluaa saada sertifikaatin, tulee maksaa sertifiointimaksu IAB Europelle. Maksu määräytyy yrityksen vuotuisen mediatulon perusteella:

Jälleenmyyjät (RMN-liiketoiminta):

Mainosteknologian tarjoajat ja toimistot:

Täytyykö olla IAB Europen jäsen saadakseen sertifikaatin?

Sertifiointia hakevan yrityksen tulee olla kansallisen IAB:n tai liiton jäsen Euroopassa.

Kuinka tämä ohjelma liittyy kansallisiin aloitteisiin?

Euroopassa on paikallisia sertifiointiohjelmia, mutta IAB Europe on Retail Median mittausstandardien luojana parhaiten sijoitettu tarjoamaan eurooppalaisen sertifioinnin.

Kuinka ohjelma sopii yhteen MRC:n kanssa Yhdysvalloissa?

IAB Europe ja Media Rating Council (MRC) ovat tehneet yhteistyötä, jotta MRC:n akkreditointi eurooppalaisille RMN-mittaustoimittajille täyttää IAB Europen vaatimukset.

 

Kiinnostuitko? Hienoa, lisätietoa saat lähettämällä sähköpostia osoitteeseen:

heidi.blomberg@iab.fi