Icon
Ulkomainonnan toinen murros IABlogi

Ulkomainonnan toinen murros

12.09.2019 | Janne Lohvansuu, Doohlabs

Ulkomainonta on hyvässä nosteessa. Vuonna 2018 Suomessa mediapanostukset ulkomainosmediaan kasvoivat yli 15% ja kansainvälisesti (erityisesti digitaalisen ulkomainosmarkkinan) orgaanisen kasvun on sanottu olevan 20-30% välissä. Ulkomainonta on kuitenkin siirtymässä jo seuraavaan suureen murrokseen.

Miksi tämä seuraava murros on tärkeä ja miksi siitä on hyvä olla tietoinen nyt? Digitaalinen ulkomainonta on tähän asti ollut verkkomainonnan kehitykseen verrattuna kohtuullisen hidas omaksumaan datan hyödyntämisen tarjoamia mahdollisuuksia. Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa teknologioiden kypsyyttä ei taloudellisen merkityksen takia voi jättää huomiotta.

Eri tavoin tehtävä, dataan perustuva kohdentaminen tulee lisäämään mainosinventaarien rahallista arvoa sekä niiden määrällisen että laadullisen kasvun kautta niin merkittävästi, että se tulee koskemaan kaikkia digitaalisen ulkomainonnan kentän toimijoita.

Fyysisen maailman juliste mahdollistaa yhden mainoksen esittämisen yhdessä paikassa kerrallaan. Mainospaikka itsessään voi olla erinomainen ja sillä voi saavuttaa jonkin ihmisryhmän tehokkaasti. Inventaarin näkökulmasta tämä liiketoiminta on kuitenkin staattista, mainospaikka ei skaalaudu määrällisesti.

Digitaalisen ulkomainonnan leviäminen on muuttanut toimialan logiikkaa. Yhden mainoksen sijaan, nyt samalla mainospaikalla on mahdollista esittää luuppina useita eri mainoksia samalla kertaa. Inventaari on kasvanut määrällisesti merkittävästi.

Kun digitaalisessa ulkomainonnassa aletaan kerätä asiakkaiden ja ympäristön tuottamaa dataa ja hyödyntämään sitä sisältöjen kohdentamisessa oikealle kohderyhmälle tehokkaasti, ollaan mukana tuottamassa ulkomainonnan toista murrosta. Tehokkaimmillaan tätä kohdennusta voi kutsua mikrotargetoinniksi: kukin digitaalisen ulkomainonnan näyttö ”ymmärtää” oman kontekstinsa ja oppii ympäristöstään koko ajan uutta kohdentaakseen paremmin.

Kun kohdennuspäätökset tehdään kunkin näytön osalta itsenäisesti, kasvaa inventaarin arvo sekä määrällisesti (myös pienemmille kohderyhmille kohdennettu sisältö voidaan esittää kannattavasti) että laadullisesti (kunkin sisällön arvo kasvaa, kun se on kohdennettu tarkemmin).

Murroksen luoman mahdollisuuden täysimääräinen hyödyntäminen ja siihen liittyvien haasteiden ratkaiseminen on kaikkien meidän digitaalisen ulkomainonnan parissa toimivien tehtävä. Tämän vuoksi toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi mukaan IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmään!

IAB:n työryhmään ilmoittautuminen onnistuu lähettämällä sähköpostia osoitteeseen toimisto@iab.fi.
Huomioithan, että työryhmät ovat vain IAB:n jäsenyritysten edustajille. Lisätietoja jäsenyydestä ja jäsenyyslomakkeen löydät täältä!
Työryhmän aloituskokous on 3.10 klo 9:00 IAB Finlandin tiloissa (Lapinlahdenkatu 1).

Ps. Datan ja tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnissa ja ulkomainonnassa kuulet lisää myös Icebreake.vc:n, Doohlabsin ja IAB:n järjestämässä tapahtumassa Helsingissä 10.10. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Kirjoittaja Janne Lohvansuu on Doohlabsin Chief Executive Officer.

13.03.2020

Kokeilukulttuuri auttaa markkinointiteknologioiden viidakossa

Ajattele ja toimi Leanisti. Toteuta Sprintti-mallilla. Kehitä Growth hackingin ja Kata-harjoitusten avulla sekä viimeisimpänä - opiskele Design Thinkingiä. Ota mukaasi noin kymmenen eri markkinointiteknologiaa, joilla on kaikilla jokin 3-kirjaiminen lyhenne ja avot! Olet edellä kilpailijoitasi. Helppoa. Yleensä ihan kaikkia buzzwordejä ei kannata käyttää samassa kappaleessa, mutta markkinointiteknologioiden viidakossa se tuntuu olevan usein enemmän sääntö kuin poikkeus.

lue lisää

12.09.2019

Ulkomainonnan toinen murros

Julisteista diginäyttöihin. Mikä on seuraava askel ulkomainonnan kehityspolulla?

lue lisää

15.03.2019

IAB:n kuulumisia

IAB:n vuosi 2019 on käynnistynyt kuten edellisetkin, vauhdikkaasti kasvun merkeissä. Loppuvuodesta valitun uuden hallituksen pesti on alkanut aikaansaavan yhteistyön merkeissä, keskittyen aluksi vuoden painopisteiden määrittelyyn.

lue lisää

29.11.2018

Podcastien vaikea murrosikä

Kevyt kustannusrakenne mahdollistaa ketterien toimijoiden markkinoilletulon

lue lisää