Icon
Ammattimainen bloggaaminen organisaatioblogissa IABlogi

Ammattimainen bloggaaminen organisaatioblogissa

05.04.2012 | Marko Siltala

IABlogi on tyylilitään organisaatioblogi, jossa ammattimaisesti bloggaavat asiantuntijat käsittelevät verkkomainontaan liittyviä ajankohtaisia aiheita. Aina asiantuntijoilla ei kuitenkaan ole kokemusta varsinaisesta blogitekstin kirjoittamisesta. Ainakaan itselläni ei ole aikaisempaa kokemusta bloggaamisesta ennen IABlogia, vaikka se kiehtookin aiheena minua päivä päivältä enemmän. Sama lähtökohta saattaa olla myös muilla IABlogin nykyisillä ja tulevilla bloggaajilla; vaikka substanssiosaamista löytyykin, niin pelkistetyt vinkit blogitekstin kirjoittamiseen ovat varmasti tervetulleita.

Tämän vuoksi paneuduin bloggaamista koskevaan kirjallisuuteen. Viimeisenä käteeni osui tuore Katleena Kortesuon ja Jarkko Kurvisen kirjoittaman blogimarkkinointi -kirja jonka tiimoilta myös haastattelin Katleenaa IABlogin markkinointiin liittyvien kysymysten merkeissä.

Käsittelen nyt aiheenani ammattimaista bloggaamista organisaatioblogeissa. Lisäksi listaan muutamia yleispäteviä ohjeita blogitekstin kirjoittamiseen lukemani kirjan pohjalta. Niistä on ollut minulle hyötyä, ja toivonkin vähitellen kehittyväni blogitekstin kirjoittamisessa niiden pohjalta. Toivottavasti niistä on hyötyä myös muille bloggaajille.

Ammattimainen bloggaaminen

Blogit ovat sosiaalisen median aatelia. Ne ovat eräänlaisia jatkettuja nettisivustoja, jotka toimivat jakoalustana muille sivuille. Ne tekevätkin nyt eräänlaista uutta tuloaan, ja yhä useampi ihminen ryhtyy bloggaajaksi. Samalla myös käyttäjien medialukutaito blogeja kohtaan kehittyy ja bloggaajat alkavat “kategorisoitumaan” eri ryhmiin. Onko kyseessä fiilispohjalta tehtävästä harrastebloggaamisesta, maksua vastaan toteutettavasta ammattibloggaamisesta vai esimerkiksi asiantuntijaviestintään pohjautuvasta ammattimaisesta bloggaamisesta?

Harraste - ja ammattibloggaajan väli on joskus häilyvä. Täysin fililspohjalta tapahtuva spontaani, esimerkiksi omiin harrastuksiin liittyvä bloggaaminen on selkeästi oma ryhmänsä. Jossain kohtaa harrastebloggaajat voivat tosin alkaa myös ansaita blogeistaan. Blogistit voivat tienata mm. mainosohjemien, bannereiden, kumppanuusmarkkinoinnin, tuotemyynnin, tuotelahjoitusten jne. muodossa. Tämä kuitenkin vaatii mielenkiintoista aihetta, laadukasta tekstiä, sekä ennen kaikkea aktiivista sitoutumista bloggaamiseen, jotta riittävä lukijakunta saadaan koottua.

Yritysbloggaajat ovat selvästi lähempänä ammattibloggaajia, varsinkin jos heille maksetaan joko suoraan tai välillisesti kirjoittamisesta. Bloggaamisesta ei silti aina makseta suoranaisesti palkkaa, vaikka se kuuluukin kiinteästi osaksi ammattia esimerkiksi asiantuntijan viestintävälineenä. Oli niin tai näin, ammattimainen bloggaaminen tarkoittaa intohimoista sitoutumista omalle aiheelleen sekä sitoutumista tekstin tuottamiseen. Miltä itsestäsi tuntuisi, jos suosikkibloggaajasi postauksia yhtäkkiä ei kuuluisikaan pitkään aikaan? Ammattimainen bloggaaja yleensä myös ruokkii lukijoidensa mielenkiintoa kertomalla postausaikatauluistaan ja tulevista aiheistaan. Mahdollisista tauoista bloggaamisessa on myös hyvä kertoa lukijoille, sekä tietenkin ilmoittaa milloin kirjoittaja taas palaa blogisorvin ääreen.

Organisaatioblogit

Yritysten ja organisaatioiden blogien määrä on kasvussa. Ne ovatkin oikein toteutettuna erinomainen ja samalla edullinen markkinoinnin, viestinnän, ja vaikkapa tuotekehityksen työväline. Tämä onkin ymmärrettävää, sillä hakukoneet "rakastavat" blogeja. Blogimarkkinointi-kirjassa organisaatioblogeja kuvataan näin: “Organisaatioblogi tarkoittaa blogia, jossa kirjoittaja toimii edustamansa organisaation ehdoilla ja edustajana”. Ohessa kirjasta tehtyjä poimintoja organisaatioblogeihin liittyen:

Organisaatiolla voi olla yksi blogi, mutta monta kirjoittajaa. Toisaalta vaihtoehtona on ylläpitää monta henkilökohtaista blogia saman yritysblogin alla. Monen kirjoittajan blogeista hyviä esimerkkejä ovat Kisko Ladsin Lähtölaukaus, Houston Incin We have a problem sekä Finnairin Finnair Blog.

Yritys voi blogata aktiivisesti myös useilla foorumeilla. Tästä hyvä esimerkki on Microsoft Oy, jonka pitkäiaikaisempia blogeja ovat Kauppalehdessä viikoittain ilmestyvä Tech Cafe ja Tietoviikossa ilmestyvä Microsoft Areena.

Kirjan ulkopuolelta, omiin kokemuksiini pohjautuva esimerkki monella foorumilla bloggaavasta yrityksestä tulee Osuupankkilta; Länsi-Suomen Osuupankki on jo useamman vuoden ajan blogannut OP Talousblogin nimellä samalla talousalueella ilmestyvän Satakunnan Kansan verkkosivuilla. Olen aikoinani ollut neuvottelemassa kyseistä sopimusta SK:ssa. Sittemmin Kauppalehden sivulle on aloitettu OP-Pohjolan PerjantaiFinanssit niminen blogi.

Ohjeita blogitekstin tuottamiseen

Ole ymmärrettävä ja silmäiltävä: Silmäiltävässä tekstissä on lyhyet kappaleet, eli n. 1-4 riviä kappaleella. Kappalejako tehdään tyhjillä rivilyönneillä. Otsikot (ja mahdolliset väliotsikot) tehdään kiinnostavasti. Helppolukuista tekstiä on hyvä suosia. Allekkaiset luettelot ovat hyviä, eli listaa asioita mieluummin allekkain kuin peräkkäin. Lauseiden pituudet ovat korkeintaan
n. 15 -17 sanaa. Yhteen helppolukuiseen tekstikappaleeseen mahtuu vain 1-3 lausetta.

Otsikoi oikein: Otsikoida voi kahdesta näkökulmasta: hakukoneen kannalta tai lukijan kannalta. Suositeltavaa on käyttää vaihtelevasti kumpaakin. Esim. saman tekstin voi otsikoida: Display-mainosten standardikoot vs. Koolla on väliä myös mainonnassa.

Kun halutaan optimoida tekstiä, on haluttua hakusanaa hyvä käyttää otsikossa sekä varsinaisen tekstin ensimmäisenä sanana. Voit otsikoida esim. näin:
• väitelauseena: siivouspalvelu antaa aikaa perheen kanssa
• kysymyksenä: siivouspalvelu - uusavuttomien vai kiireisten valinta?
• listamaisesti: siivouspalvelu - ostajan seitsemän hyvettä
• kokemuspohjaisesti: siivouspalvelu - ostan uudelleenkin!
• linkkimagneettimaisesti: siivouspalvelu - katso, missä siivooja huijaa sinua

Mikäli haluat enemmän keskustelua blogiin:
• esitä jämäköitä väitteitä
• laadi niksilistoja
• valitse laajasti kiinnostavia aiheita
• ole konkreettinen
• kunnioita lukijoita ja ole kiitollinen heistä
• markkinoi ja jaa blogiasi
• kirjoita selkeästi ja kiinnostavasti
• älä ryhdy raamatuksi (lyhyet tekstit)
• älä esitä korneja loppukysymyksiä (joihin on vaikea vastata)

Tässä siis pintaraapaisun omaisesti muutamia vinkkejä kirjoittamiseen. Se toimikoon johdatuksena aiheeseen, sillä annankin nyt paljon kokeneemman bloggaajan jatkaa aiheesta.

Kutsuin Katleena Kortesuon vierailevaksi bloggaajaksi kirjoittamaan IABlogiin lisää laadukkaan blogitekstin tuottamisesta. Kiitos Katleenalle ja tervetuloa IABlogin bloggaajarinkiin!

23.04.2024

IAB Studio: Retail Media - Suomi vs. Eurooppa 1/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää

23.04.2024

IAB Studio: Retail Median mahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät 2/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää

08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää