IABlogi takaisin sorvin ääreen!
IAB:n naiskolmikko on palannut kesälomilta ja myös IABlogi heräilee asteittain eloon heinäkuussa pidetyn kesätauon jälkeen. Bloggaajat palaavat vähitellen lomiltaan omien verkkosorviensa ääreen ja syyskuussa palaammekin normaaliin päivitystahtiin. Ohessa jo muutamia poimintoja tuleviin bloggauksiin liittyen.
Tulevia ja toivottuja aiheita:
Ensi viikolla Tuomas Avonius käsittelee IAB Interactissa (Barcelona) keväällä 2012 esiteltyä Maggi-casea ja vertailee sen pohjalta verkko- ja tv-mainontaa. Tuomaksen jälkeen seuraavalla viikolla Jari Jaanto jatkaa bloggaamalla sosiaalisen median trendeistä.
IABlogille on saatu toiveita käsiteltävistä blogiaiheista. Esimerkiksi mobiilimainonta on eräs aihesuosikki, ja mobiilimaailmaa sivutaankin nykyisten bloggaajiemme postauksia. Tähän liittyen myös uusi vieraileva bloggaajamme TNS Gallupin Anu Vuokko pohtii Mobile Life -tutkimuksen pohjalta mm. brändien läsnäoloa mobiilissa.
Mobiilin merkitys kasvaa nyt kovalla vauhdilla. Tästä esimerkkinä IAB:n tuore mobiilitutkimus sekä Markkinointi & Mainonnan tämän viikkoinen uutisointi Entertaiment and Media Outlook 2012–2016 raportin pohjalta.
Haemmekin nyt mobiilimainonnalle omaa vakituista bloggaajaa. Tähän onkin jo muutama nimiehdotus paperilla, joita tulen lähestymään syksyn aikana.
Maikkarin Spotti Blogissa Pasi Raassina kertoo MTV Median aloittavan ensi viikolla inscreen-näyttöjen myynnin kaikkiin verkkokampanjoihinsa. Tätä mielenkiintoista aihetta tullaan varmasti seuraamaan myös IABlogissa kuluvan vuoden aikana.
Lisäksi myös ostajan näkökulmaa on ehdotettu käsiteltäväksi. Näin joku alalla toiminut ja sen hyvin tunteva, mahdollisesti ostajan saappaisiin siirtynyt henkilö olisi oiva vahvistus bloggaajarinkiin.
Yksi mielenkiintoinen käsiteltävistä aiheista on OBA:an siirtyminen, joka onkin alkanut mallikkaasti. OBA:n itsesäätelyohjeistukseen jo sitoutuneiden suomalaisten yritysten lista on nähtävillä IAB Finlandin sivustolla ja koko Euroopan tasolla IAB Europen sivustolla.
Snoobi Oy:n kanssa sovimme bloggaajavaihdoksesta syksyllä, jolloin itse vierailen heillä vierasbloggaajana. Vaihtokauppana Snoobin toimitusjohtaja Mikko Seppä tulee syyskuussa bloggaamaan IABlogiin.
Kansainvälisiä tuulia
Itse alan jatkossa bloggaamaan myös verkkomainonnan kansainvälisistä tuulista tekemällä vierailuja IAB:n toimistoihin maailmalla. Tulen tekemään myös muita yritysvierailuja, mutta erityisesti on tarkoituksena hyödyntää IAB:n laajaa kansainvälistä verkostoa.
Heinäkuussa tapasin IAB Vietnamin edustajia jonka lisäksi tein myös muutaman muun yritysvierailun Hanoissa ja Saigonissa. Tulen näiden pohjalta kirjoittamaan kuulumisia Vietnamin mielenkiintoisesta, isosta sekä kehittyvästä markkinasta. Elokuun lopulla suuntaan vierailulle IAB Singaporeen, jonka pohjalta palaan asiaan myöhemmin syksyllä.
Matkustelen pitkälti ulkomailla etätöiden merkeissä. Tämä on samalla hieno mahdollisuus yritysvierailuille ulkomailla, jonka haluankin ehdottomasti hyödyntää. Yritysvierailujen pohjalta tekemäni postaukset tulen kirjoittamaan englanniksi. Tämä on toisaalta kohteliasta haastateltavia kohtaan ja samalla tehokasta kielten preppausta.
Tässä siis esimakua tulevista aiheista, mutta jättäkäämme kuitenkin valtaosan bloggaajien tarjoamaksi yllätykseksi!
17.09.2024
Unohda nämä harhaluulot mainonnan kohdentamisesta
Mediatalon edustajana törmää sekä realistisiin näkemyksiin että suoranaisiin harhaluuloihin siitä, miten mainoskampanjoita oikein kannattaa kohdentaa. Myytinmurtajien hengessä tartumme väittämään kerrallaan ja selvitämme totuuden urbaanilegendojen takaa. Sorrutko tietämättäsi samoihin harhaluuloihin kuin moni muu? Lue juttu, niin tiedät.
lue lisää16.08.2024
Mittaa edes tätä!
Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.
lue lisää09.08.2024
Missä menet Retail media?
IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle.
lue lisää02.07.2024
IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.
lue lisää