
Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?
Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?
Digimarkkinoinnin vastuullisuudesta on puhuttu jo pitkään, mutta lähinnä haasteiden kautta. Merkittävin haasteista lienee datan väärinkäyttö ja tietovuodot. Ohjelmallisesti ostettujen personoitujen display-mainosten runsas käyttö on puolestaan johtanut mainonnanesto-ohjelmien kasvuun. Ihmiset ovat tulleet tietoisemmiksi omasta tietoturvastaan, mikä on saanut heidät epäluuloisemmaksi digimainontaa kohtaan.
Retargetointi oli aikoinaan hieno uusi ominaisuus, kunnes uudelleen kohdennetut mainokset alettiin kokea enemmänkin jahtaamiseksi kuin ostopäätöstä helpottavaksi muistutukseksi tuotteesta tai palvelusta. Sitä paitsi, reaalimaailmassa tämä ei olisi mahdollista: Jos käyt katsomassa kenkiä kivijalkakaupassa, myyjä ei lähde perääsi kadulle huutelemaan ostokehotuksia niistä. Jostain syystä onlinessa ei ole noudatettu hyviä käytöstapoja, mutta tämä on muuttumassa erilaisten säädösten ja lakien myötä.
Monet internet-mainontaa valvovat tahot sekä alan suurimmat toimijat ovatkin tehneet töitä vastuullisemman digimainonnan puolesta jo pitkään. Tunnetuin niistä suomalaisille lienee vuonna 2018 käyttöönotettu EU:n tietosuoja-asetus GDPR, joka on henkilötietojen käsittelyä koskeva laki. Ja lisää asetuksia on tullut: IAB:n TCF, IDFA, CCPA, DSA…vain muutamia mainitakseni. Yksi isoimmista uutisista oli se, kun Google kantoi oman kortensa kekoon päätöksellä poistaa kolmannen osapuolen evästeet selaimistaan.
Myös mainostajat ovat heränneet miettimään bränditurvallisuutta. Digimaailmassa on riskejä tulla nähdyksi ympäristössä, joka ei vahvista positiivista brändimielikuvaa saati herätä ostokiinnostusta. Isojen pintojen käyttö ja bannerimainonnan personointi ei välttämättä sada empaattisen brändinrakennuksen laariin jo aiemmin mainituista syistä.
Mitkä keinot ja kanavat ovat sellaisia, joissa brändit uskaltavat mainostaa tänä päivänä?
Sisältömarkkinointi ja natiivimainonta ovat todettu riskittömäksi tavaksi rakentaa brändin tunnettuutta sekä myyntiä. Ne ovat empaattisia digitaalisia keinoja rakentaa kohdeyleisön sitoutumista brändin viesteihin. Sisältömarkkinointi, joka perustuu hyödyllisen tai viihdyttävän informaation jakamiseen, onkin yksi nopeimmin kasvavista keinoista rakentaa brändille uskollista yleisöä ja asiakasjoukkoa.
Poikkeukselliset ajat ovat myös luoneet muutoksia ihmisten käyttäytymiseen - digitaalisia sisältöjä kulutetaan entistä enemmän. International Content Marketing Forumin tuoreen tutkimuksen mukaan mm. sisältömarkkinoinnin suurmaissa Ruotsissa ja Tanskassa yritykset keskittyvät pitkäkestoiseen brändinrakentamiseen sisältömarkkinoinnin avulla.
Natiivimainonta toimii sisältömarkkinoinnin jakelukanavana, jolla varmistat kävijät sisällöllesi. Siinä kohdentaminen perustuu kontekstiin eli lukijaa kiinnostavaan sisältöön. Esimerkiksi reseptiartikkelin lukija näkee mainoksen uudesta ruokakermasta, jota voi hyödyntää arkiruoanlaitossaan ja terveysartikkelin lukija saa näytölleen mainoksen fysioterapiapalvelusta, joka auttaa etätyöläisen niska- hartiavaivoissa. Vaihtoehtoja kontekstuaaliseen eli sisältökohdentamiseen on lukuisia - ja mikä parasta, ne ovat turvallisia käyttää.
Kirjoittaja Sini Orkola-Sahramies on Strossle Finlandin maajohtaja.
IAB on vieraana Strosslen järjestämässä Sisältömarkkinointi verkkokaupan tukena -yhteistyöwebinaarissa 5.5.2021 klo 10-11.
Aiheena on miten hyödynnät sisältömarkkinointia osana verkkokauppaa. Tule kuuntelemaan miten optimoit sisältöjä osana ostopolkua sekä mitä muita asioita on hyvä huomioida sisältömarkkinoinnissa kun kyseessä on verkkokauppasivusto. Ilmoittaudu mukaan!
25.03.2021
Mitä vastuullisuus tarkoittaa digimarkkinoinnissa?
Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?
lue lisää01.04.2021
Vastuullinen ulkomainonta tukee yrityksen vastuullisuustavoitteita
Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?
lue lisää18.03.2022
IAB Studio: Mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu
Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?
lue lisää28.04.2022
IAB Studio: Vastuullisuus markkinoinnissa – Brand Safety ja Brand Suitability
Vastuullisuus on teema, jota ei voi olla huomioimatta tänä päivänä. On se sitten vastuullisuutta ympäristöstä, yhteiskunnallisista tai sosiaalisista asioista. Digimarkkinoinnissa vastuullisuus tulee vastaan mainoksissa, joissa kerrotaan esimerkiksi miten tuote tai palvelu säästää luonnonvaroja pakkausmateriaalien valinnan tai niiden kierrätyksen avulla. Mutta entäpä itse digimarkkinoinnin ja -mainonnan vastuullisuus, onko sitä ja mitä se tarkoittaa?
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää13.09.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.
lue lisää19.06.2023
Digimainonnallakin on hiilijalanjälki - Alma Media mittaa sen
Alma Media on aloittanut digitaalisen mainonnan hiilijalanjäljen mittaamisen ensimmäisenä mediatalona Suomessa. Hiilijalanjälki raportoidaan osana kampanjoiden tuloksia ja sen mittaaminen toteutetaan yhteistyössä kansainvälisen, mittaamiseen erikoistuneen Scope3:n kanssa.
lue lisää25.05.2023
Vastuullisen digimainonnan määritelmä
Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.
lue lisää