Vastuullinen ulkomainonta tukee yrityksen vastuullisuustavoitteita
Vastuullisuus, kestävä kehitys, yritysten yhteiskuntavastuu – kaikki nämä termit näkyvät voimallisesti mainostavien brändien toiminnassa ja niiden brändiviestinnässä. Edistykselliset ja aidosti vastuulliset yritykset voivat saavuttaa kestävällä kehityksellä merkittävää kilpailuetua: asiakkaat haluavat tehdä yhä merkityksellisempiä ostovalintoja. Tämä korostuu korostumistaan B2C-maailman lisäksi myös B2B -puolella, ja on sanomattakin selvää, että vastuullisuuden painoarvo tulee kasvamaan tulevaisuudessa, alasta riippumatta – eikä ulkomainonta mediana ole poikkeus.
Tiedämme, että kaikella toiminnalla on vaikutuksia ympäröivään yhteiskuntaan ja esimerkiksi ympäristöön, myös erilaisilla mainostilaa myyvillä mediakanavilla. Mutta mitä vastuullisuus on nimenomaan ulkomainonnassa? Mitä median ostajan on hyvä tietää ulkomainonnan vastuullisuudesta?
Ympäristönäkökulmia ulkomainonnassa
Kaikentyyppiset mediat käyttävät elinkaarensa aikana eri tavoin energiaa – oli kyse printtimediasta tai digitaalisista kanavista. Ulkomainonnan tapauksessa energiaa kuluu esimerkiksi digitaalisissa mainospinnoissa. Myös mainosjulisteiden ja -taulujen valmistus ja logistiikka vie luonnollisesti energiaa ulkomainosyrityksen toiminnan eri vaiheissa.
Ulkomainosalalla esimerkiksi JCDecaux ottaa nämä näkökohdat huomioon minimoimalla mainoslaitteidensa sähkönkulutuksen älykkäällä teknologialla ja käyttämällä 100 % uusiutuvaa sähköä kaikessa toiminnassaan. Myös ajoreittien optimointi ja polttoaineen kulutuksen vähentäminen ovat keskiössä. Tämä työ muiden joukossa on huomioitu mm. CDP:n (ent. Carbon Discloser Project) toimesta, ja JCDecaux onkin saavuttanut parhaan arvosanan ”A” toimistaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Muita ympäristövaikutuksia ulkomainontaan tuo mm. materiaalien käyttö. Mainostaulut ja -julisteet sekä mainoslaitteiden valmistuksessa käytettävät materiaalit ja niiden kierrätettävyys on olennaista kestävän kehityksen mukaisessa toiminnassa. JCDecaux käyttää kaikissa itse toimittamissaan julisteissa ainoastaan sellaista paperia, joka on peräisin vastuullisesti hoidetuista metsistä PEFC- tai FSC-sertifikaatein.
Ulkomainonnan sosiaalinen vastuu
Ulkomainonta on toiminnallaan myös merkittävä työllistäjä, kun verrataan esimerkiksi digitaalista ulkomainontaa ja muuta digitaalista mainontaa internet-alustoilla.
Koska ulkomainosfirma pitää koko mainoslaitteen tai julisteen elinkaaresta fyysisellä työllä huolta – asentaa ja huoltaa, kiinnittää sekä poistaa – ulkomainonnan työllistävä vaikutus on omaa luokkaansa. Samassa yhteydessä välittäminen ja työntekijöiden turvallisuus ovat aidosti asioita, joilla on merkitystä laajassa mittakaavassa.
Vastuullinen ulkomainostoimija pitää luonnollisesti myös huolta niin yksilöiden kuin asiakasyritystenkin tietosuojasta, ja GDPR:n tarkka noudattaminen on itsestäänselvyys.
Vastuullinen arvoketju ulkomainonnassa
Sen lisäksi, että ulkomainonta on yhtenä kumppanina osa mainostavan yrityksen arvoketjua, myös itse ulkomainosyrityksellä on monessa tapauksessa kattava toimittajaverkosto. Materiaaleja tilataan eri tarkoituksiin ja rakentaminen osana kaupunkien infrarakentamista voi tapahtua osaltaan yhteistyökumppaneiden kanssa.
Suoran työllistävyyden lisäksi ulkomainostoimijat myös tuovat toimimillaan alueilla taloudellista toimeliaisuutta paikallisille yrittäjille: ulkomainostoiminta voi työllistää suuren määrän erilaisia paikallisia yrityksiä aina jätehuollosta rakennusurakoitsijoihin.
Samalla lailla, kun mainostajan kannattaa vastuullisuusmielessä miettiä, millaiselta toimijalta ostaa ulkomainontaa, kestävän kehityksen mukainen ulkomainosyritys pitää huolen siitä, että myös heidän toimittajansa ovat sitoutuneet vastuullisuuteen ja hyvän liiketoimintatavan noudattamiseen.
Osana kaupunkikuvaa ja yhteiskuntaa
Ulkomainostoimijat tuovat parhaimmillaan viihtyisyyttä ja käytännöllisyyttä kaupunkielämään: joukkoliikenteen pysäkit tuovat suojaa ja valoa sekä tarjoavat hyvät olosuhteet miellyttäviin mainoksen kohtaamisen hetkiin. Vastuullisuus voi näkyä katukuvassa positiivisesti myös esimerkiksi JCDecaux’n aurinkopaneeleilla toimivien pysäkkikatosten tai pysäkkien viherkattojen muodossa!
Lisäksi ulkomainostoimijat, jotka operoivat osana paikallisliikenteen infrastruktuuria, tuottavat palvelua julkisen liikenteen eduksi. Kaupallinen toiminta kattaa pysäkkien ylläpidon kustannukset, ja kaupunki saa pysäkkioperoinnin ja huollon ilmaiseksi – näin toimiessaan ulkomainostoiminta siis säästää veronmaksajien rahoja ja pitää yllä joukkoliikenteen pysäkki-infrastruktuuria.
Olennaista mainosmedioiden toiminnassa on luonnollisesti myös itse mainonnan sisältö ja sen säätely. Ulkomainonnalla on tämän osalta hyvät toimintamallit, josta esimerkkinä todettakoon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöstö, joka luo kehikon hyvään markkinointitapaan. Toisaalta, kun ajatellaan hyvää mainontaa eri näkökulmasta, vastuullinen ulkomainonta mediana ja ympäristönä on mainostajalle luotettava: mm. digitaalisella ulkomainonnalla ole riskiä näkyä ei-toivotuissa ympäristöissä, niin kuin internet-mainonnan kohdalla saattaa olla riskinsä käydä.
Kokonaisuudessaan ulkomainonnalla voidaan siis nostaa mainostavan yrityksen vastuullisuusprofiilia ja näin mahdollistaa yrityksen kestävään kehitykseen liittyvien tavoitteiden saavuttamista.
Kaikkiin vastuullisuuden osa-alueisiin kannattaa kiinnittää huomiota, kun ulkomainonnan kumppania valitaan. Yhdessä voimme tuoda vastuulliselle yritykselle tai tuotteelle kestävän kehityksen mukaisen mainosmedian – ihmisten ja ympäristön takia.
Kirjoittaja Eija Sipilä toimii JCDecaux'n vastuullisuus- ja laadunhallinta-asiantuntijana.
08.04.2024
IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto
lue lisää05.04.2024
High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot
Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.
lue lisää05.04.2024
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.
lue lisää22.03.2024
IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina
Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.
lue lisää