Icon
Kun kaupan media kohtasi markkinan IABlogi

Kun kaupan media kohtasi markkinan

30.06.2023 | IABvieras

Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

Markkinalle on epäselvää mitä ylipäätään kaupan media on; liittyvätkö perinteiset mediakanavat siihen, mikä määritellään kaupan mediaksi, onko kaupan media vain kivijalassa vai myös verkossa tai kuka voi tehdä kaupan mediaa on kysymyksiä, joihin moni hakee vastauksia tällä hetkellä.

Suomen markkinalla ollaan nyt viimeistään herätty markkinan (mainostajien, markkinointitoimistojen ja alalla olevien asiantuntijoiden) valistamisen tärkeyteen. Tänä vuonna IAB Finland on aloittanut oman kaupan median työryhmän, joka kokoaa monipuolisesti mediamarkkinan asiantuntijat saman pöydän ääreen. Työryhmän tärkeimpinä ensimmäisinä tehtävinä tulee olemaan kaupan median määritelmän luominen Suomessa ja markkinan opettaminen sekä maturiteetin kasvattaminen esimerkiksi standardien sekä oppaiden muodossa.

Kaupan median kehittäminen jatkuu nyt tiivisti työryhmän jäsenten johdolla. Nyt on kuitenkin aika vetää hieman happea ja nauttia ainutlaatuisesta Suomen kesästä. Syksyllä nähdään.

Terveisin,
Sami Hiirsalmi, toinen IAB Retail media työryhmän puheenjohtajista

 

23.04.2024

IAB Studio: Retail Media - Suomi vs. Eurooppa 1/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää

23.04.2024

IAB Studio: Retail Median mahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät 2/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää

11.10.2023

Retail median määritelmä

Retail media mullistaa nyt mainonnan kenttää tarjoamalla ainutlaatuisen yhdistelmän monikanavaisia ympäristöjä vähittäiskaupan ja kauppapaikkojen kautta. IAB Finlandin Retail Median työryhmä on laatinut uuden määritelmän, joka valottaa retail median merkitystä sekä sen jakoa ensimmäisen ja kolmannen osapuolen kanaviin. Tässä artikkelissa sukellamme syvälle Retail median vahvuuksiin, erityispiirteisiin ja siihen, kuinka se yhdistää brändit ja asiakkaat ostohetkellä. Lisäksi opit, kuinka dataa voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin ymmärtämään asiakkaiden ostopäätöksiä ja käyttäytymistä.

lue lisää

30.06.2023

Kun kaupan media kohtasi markkinan

Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

lue lisää