Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt
Livevideot
Ensin Twitterin omistama Periscope, sitten Facebook Live ja nyt Instagram. Teknologiajätit toinen toisensa jälkeen luottavat livevideoiden voimaan. Uusimpana ilmiönä lienee Instagram, joka lanseerasi livevideon 17.1. osaksi Instagram Stories -ominaisuutta. Mitä tämä tarkoittaa kuluttajalle?
Livevideot tuovat viimeisteltyjen ja editoitujen videosisältöjen rinnalle yllätyksellisyyttä ja ekslusiivisuutta. Kuluttajalle lempibrändinsä tuotelanseerauksen seuraaminen livenä tekee kokemuksesta ajankohtaisen. Brändeille livevideot puolestaan tarjoavat ennennäkemättömän paikan luoda vuorovaikutusta, pyytää palautetta, keskustella kuluttajien kanssa ja tehdä videohetkistä todella merkityksellisiä.
Musiikki, urheilu, elokuva, matkailu ja muut elämykselliset toimialat tulevat luottamaan livevideoihin enemmissä määrin. Uusien palveluiden lanseeraaminen, behind-the-scenes -videot sekä tapahtumien livetaltioinnit tulevat olemaan suuressa roolissa tänä vuonna.
Markkinoinnin automaatio
Yhä useamman markkinointipäättäjän roolissa korostuu markkinointiteknologioiden ymmärtäminen. Toimintaympäristön muutokset, kiihtyvä kilpailutilanne ja asiakkaiden muuttuvat tarpeet pakottavat organisaation kehittämään tapoja luoda lisäarvoa jokaisessa kohtaamisessa.
Viime vuosien aikana uudet teknologiat ovat mullistaneet markkinointiteknologioiden ympäristön, kuten seuraavassa kuvassa huomaatte.
Vuosi 2012 näytti varsin yksinkertaiselta nykypäivään verrattuna:
Viimeisin, vuoden 2016 kuva näyttää ihan muulta:
Markkinoinnin automaatio tekee sisällön levityksestä, kohderyhmien tuntemisesta ja datan hyödyntämisestä helpompaa ja vaivattomampaa. Se tekee day-to-day markkinoinnista tuloksellisempaa ja tehokkaampaa sekä automatisoi toimenpiteitä.
Interaktiivinen sisältö
Sisältömarkkinointi-Instituutin mukaan interaktiivinen sisältö herättää 81 % enemmän kiinnostusta kuin staattinen sisältö.
Interaktiivinen sisältö, kuten esimerkiksi white paper, infograafi tai vaikka 360-video, tarjoavat käyttäjille uusia mahdollisuuksia osallistua, kommentoida - ja yllättyä. Markkinoija voi esimerkiksi lisätä sisältöön erilaisia klikattavia osia, joiden avulla käyttäjä pääsee testaamaan ominaisuuksia, oppimaan ja innostumaan uusista asioista. Interaktiivisen sisällön mukaan tuleminen mahdollistaakin personoidun ja mieleenjäävän, henkilökohtaisen kokemuksen.
Kirjoittaja Taru Laurila toimii Dinglen myynti- ja markkinointipäällikkönä. Hänen intohimonsa ovat elokuvat, vahvat brändit ja markkinoinnin uudet ilmiöt. Tarun löytää Twitteristä nimellä @tarulaurila
Lue myös Tarun aiempi kirjoitus: Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix
31.05.2023
MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa
Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin
lue lisää29.05.2023
MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!
Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää