Icon
Mitä on sosiaalinen myynti? IABlogi

Mitä on sosiaalinen myynti?

08.04.2015 | Dingle Oy

Myynnin johto on jo vuosia puhunut muutoksesta tai muutostilasta, joka myyntialalla on meneillään. Hallinta ja valta on siirtynyt ostajalle, ja yritysten on täytynyt siten muuttaa dramaattisesti suhtautumistaan myyntiprosessiin.

Aiemmin myyjän kautta ostetut toimistotarvikkeet tilataan nyt verkkokaupasta. Suurin osa ostajista sivuuttaa myyjät ja aloittaa mieluummin ostoprosessinsa etsimällä ensin itse tietoa. Eikä sovi unohtaa, että Japanissa humanoidirobotit myyvät jo kaupoissa Nescafén kahvia kuluttajille. Kuvittele olevasi robotin myyntijohtaja!

Tämä muutos kuluttajien ostokäyttäytymisessä tarkoittaa, että myynnistä tulee enenevissä määrin asiantuntemukseen suuntautunutta. Myyjästä, joka ei tuo lisäarvoa asiakkaalle auttamalla ongelmien ratkaisussa, tavoitteiden määrittelyssä ja päämääriin pääsemisessä, ei ole enää hyötyä asiakkaalle.

Jos myyjät haluavat pysyä mukana kuvioissa, on löydettävä uusia tapoja luoda lisäarvoa asiakkaille. Verkkosivustot ja automatisoitu markkinointi ovat korvanneet myyjät, joiden ainoa kyky oli kertoa tuotteiden ominaisuuksista.

On kuitenkin olemassa tapa, jolla parhaat myyntiedustajat erottautuvat joukosta: sosiaalinen myynti!

Käsittelen tätä aihetta ajatellen myyjää tavallisesta myyntialan yrityksestä. Tämä tavallinen myyjä voisi olla asiakkuuspäällikkö, avainasiakaspäällikkö, miksei strateginen asiakkuuspäällikkö tai jopa myyntijohtaja. Näillä nimikkeillä toimivien myyjien tavoitteita ovat usein asiakashankinta, myyntivoittojen lisääntyminen ja nykyisten asiakassuhteiden kasvattaminen.


Kuinka myyjä saavuttaa tavoitteensa?

Myyjällä on kaksi vaihtoehtoa: parantaa suhdettaan asiakkaaseen tai tulla paremmaksi asiantuntijaksi omalla liikealallaan. Yleensä näiden kahden yhdistelmällä saavutetaan nopeimmin tasalaatuiset tulokset.


Kuinka sosiaalinen media auttaa?

Sosiaalisessa myynnissä ei ole oikeastaan suoranaisesti kyse myymisestä, vaan pikemminkin myyntiprosessin tukemisesta. Sen sijaan, että myyjällä olisi asiakkaan kanssa pari tapaamista ja yksi puhelu puolessa vuodessa, sosiaalisen myynnin avulla myyjä voi jatkaa tavallista myyntiprosessia luoden silti samanaikaisesti asiakkaalle enemmän lisäarvoa kuin muuten olisi mahdollista.

Alapuolella on esimerkki tavallisen myyjän toiminnasta:



Tälle tavalliselle myyjälle on hyvin tyypillistä olla yhteydessä asiakkaaseen vain myyntitarkoituksessa tai olemassa olevan sopimuksen ylläpitoa varten.

Alla taas on esimerkki myyjästä, joka harjoittaa sosiaalista myyntiä:


Tämä tarkoittaa, että myyjä julkaisee sisältöä ollen vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa satunnaisen keveästi häiritsemättä tätä. Vuorovaikutus tapahtuu julkaisemalla sisältöä verkkoyhteisöihin, jolloin myyjä luo lisäarvoa ja ymmärtämystä asiakkaista koostuvalle verkostolleen.

Sosiaalinen myynti on yksinkertaisesti tapa rakentaa suhdetta ja luottamusta myyjän ja asiakkaan välille.

Sosiaalinen myynti ei auta huonoa myyjää saavuttamaan myyntitavoitettaan, mutta se auttaa tuotetietoista ja asiakassuuntautunutta myyjää saavuttamaan ja ylittämään tavoitteensa.



Jan Ropponen toimii Dinglellä Chief Sales Officerina. Hänen intohimonsa on yritysten johtaminen kohti tuloksellisempaa digitaalista tekemistä. Seuraa Jania Twitterissä tai ota yhteyttä Linkedinissä.


Dinglen aiemmat vieraspostaukset:
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä

Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää