
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Sisällöntuotannon määrä kasvaa jatkuvasti. Sanotaan, että brändin pitäisi tehdä kaksisataa tarinaa vuodessa. Brändiin siis törmää useammin ja yhä useammassa mediassa.
Samalla medioiden rajat hämärtyvät. Facebook, Twitter, maili ja Hesari ovat vierekkäisiä ikoneita kännykän näytöllä, joista jokainen antaa ilmoituksia uusista sisällöistä. Parhaat yritykset kehittävät omia applikaatioitaan, jotta nekin pääsevät notifikaatiota puskevaksi ikoniksi kännykän näytölle. Ja näitä ikoneita selataan juuri silloin, kun katsotaan sitä perinteistä mediaa, TV:tä.
Kriittistä on, että kun brändiin törmää, se kuulostaa mediasta riippumatta samalta. Tässä maailmassa yritysviestintää, B2B-markkinointia ja B2C-markkinointia ei voi tehdä omissa siiloissaan tai omalla tyylillään. Kun brändi puhuttelee sähköpostilla B2B-asiakastaan päivällä, pitää sen kuulostaa samalta myös illalla, kun se puhuttelee samaa ihmistä kuluttaja-asioissa Facebookissa.
Jotta tässä onnistutaan, pitää eri viestintäyksiköiden siilot purkaa ja rakentaa yksi bränditoimitus. Yksi yksikkö, joka vastaa kaikista brändin nimissä lähtevistä viesteistä, menivät ne sitten asiakaslehteen, verkkosivuille, suorasähköpostiin tai omaan applikaation.
Bränditoimitus mahdollistaa myös systemaattisemman sisällöntuotannon. Kun kaikkien kanavien viestit tehdään yhdessä paikassa, saadaan viestit monistettua kaikkiin medioihin. Samalla kun kirjoittaa asiakaslehteen puolen sivun artikkelin, voi samasta aiheesta tehdä tiivistetyn version sähköpostiin ja verkkosivuille, 9 twiittiä ja 3 Facebook-statusta.
Vaikka bränditoimitus vastaa kaikesta yrityksen nimissä tehtävästä sisällöstä, ei sen tarvitse olla yhden henkilön harteilla. Uutismedioilla on ollut päätoimittajan johtamia sisällöntuottajia vuosikymmeniä.
Nyt vastaava päätoimittaja tarvitaan jokaiseen yritykseen.
Petri Vilpponen työskentelee Dinglellä asiakkuusjohtajana. Petri löytyy LinkedIn:stä ja Twitteristä.
Dinglen aiemmat vieraspostaukset:
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä
Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää
02.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1
Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.
lue lisää28.04.2025
IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
lue lisää25.04.2025
KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa
KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää