Icon
Verkkomainontaan panostetaan jo televisiota enemmän MIXX Awards

Verkkomainontaan panostetaan jo televisiota enemmän

29.10.2014

Lehdistötiedote 29.10.2014
Julkaisuvapaa

Verkkomainontaan panostetaan jo televisiota enemmän

Verkkomainonnan panostukset olivat tukevasti plussalla kolmannella vuosineljänneksellä. Verkon markkinaosuus oli 24 prosenttia kaikista mainospanostuksista, ensimmäistä kertaa televisiota enemmän.


Verkkomainontaan panostettiin Suomessa 57,4 miljoonaa euroa vuoden 2014 kolmannella kvartaalilla. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan oli kymmenen prosenttia.

Verkkomainonnan markkinaosuus mainospanostuksista kolmannella vuosineljänneksellä oli 24 prosenttia eli toiseksi eniten heti sanomalehtimainonnan jälkeen. Ensimmäistä kertaa television mainospanostukset jäivät verkkomainonnan taakse.

Verkon suurimmat euromäärät (22,6 miljoonaa) panostetaan edelleen display-mainontaan, joka kasvoi lähes 25 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Display-mainonnan kasvua vauhdittavat etenkin mobiili- ja in-stream-videomainonta, siinä missä perinteinen bannerimainonta ei kasva samaa tahtia.

Mobiilimainonta kasvattaa jatkuvasti osuuttaan digitaalisesta mainoskakusta. Sen osuus kolmannen kvartaalin panostuksista oli 3,2 miljoonaa euroa eli 14 prosenttia kaikesta display-mainonnan määrästä. In-stream-videomainonnan panostukset olivat 2,9 miljoonaa euroa eli 13 prosenttia. Mobiilin panostukset ylittivät in-stream-panostukset ensimmäisen kerran toisella kvartaalilla kuluvana vuonna, ja mobiilin odotetaan kurovan kaulaa entisestään vuoden loppua kohden.

Maltillisempaa kasvua kolmannella kvartaalilla tapahtui hakumainonnassa ja sähköisissä hakemistoissa (2,3 %) ja Facebook-mainonnassa (4 %). Aiemmin vahvasti kasvaneen Facebook-mainonnan kasvu näyttää tasaantuvan vuonna 2014.

Lähde: TNS Ad intelligence (display, luokitellut, mediamainonnan panostukset) ja IAB Finland (haku, hakemistot, Facebook)


Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin etujärjestön IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala uskoo, että verkkomainonta vetää laajojen ja tarkkojen kohderyhmien sekä mainonnan monimuotoisuuden vuoksi.

”Verkkomainonnalla menee hyvin vaikeasta taloustilanteesta huolimatta. Heinäkuu on aina hiljaisempi koko mainonnan saralla, joskin tänä vuonna mobiili- ja in-stream-mainonta kiihdyttivät myös läpi kesän. Vahva kasvu tulee näkymään tuntuvasti koko vuoden luvuissa”, Takala sanoo.

"Digimainonnan kehitys on tällä hetkellä nopeinta video- ja mobiilimainonnassa. On hienoa, että mainostajat ovat yhä kasvavassa määrin lähteneet hyödyntämään mobiilin erinomaista tavoittavuutta, sillä kuluttajat ovat olleet mobiilissa jo pitkään. Tämä näkyy muun muassa mediayhtiöiden portaaleissa, joissa merkittävin käytön kasvu tulee tällä hetkellä juuri mobiililaitteista”, lisää IAB Finlandin puheenjohtaja Henrik Laine.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi

IAB Finlandin kvartaalitiedot perustuvat displayn ja luokitellun osalta TNS Ad Intelligencen kuukausiseurantaan. IAB Finland kerää haku-, hakemisto- ja Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Havas Media, GroupM ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Mainostoimisto Weblandia sekä Fiercer Media. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta.

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää