
Tallenne: Tältä bisnes kuulostaa
Digitaalinen audio on hurjassa kasvussa sekä kuuntelun että mainonnan osalta niin globaalisti kuin Suomessakin. Euroopassa digitaalisen audiomainonnan kasvuvauhti 2021 oli jopa yli 60%, mutta lähtöluvut ovat vielä maltillisia. IAB Finland ja Radiomedia järjestivät yhteistyössä webinaarin tästä paljon puhututtavasta aiheesta.
IAB Finlandin ja Radiomedian webinaarissa tehtiin katsaus Suomen digitaalisen audion markkinaan sekä eurojen että kuunteluiden osalta. Tilaisuudessa julkaistiin ensimmäistä kertaa Suomen markkinan digitaalisen audion luvut sekä Näin suomalainen kuuntelee -tutkimuksen tuloksia. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Radiomedian ja IAB Finlandin kanssa. Lisäksi IAB Finlandin Digitaalisen audion työryhmä on tehnyt päivityksen vuonna 2020 julkaistuun Podcast-mainonnan ostajan oppaaseen.
Puheenvuoroissa oli asiaa digitaalisen audion hyödyntämisestä markkinoinnissa ja IAB Studiosta saatiin vinkkejä tuloksien saavuttamiseen digitaalisen audion avulla.
Webinaarissamme 31.8. olivat puhumassa: RadioMedia, Bauer Media, Sanoma ja IAB Studiossa Asennemedia ja GroupM
Ohjelma
9:00 Tervetuloa ja digitaalisen audion määrä Suomessa 2021 - Mira Vaurula / IAB Finland & Riina Aho / Radiomedia (lataa prese)
9:15 Näin suomalainen kuuntelee -tutkimuksen löydökset - Riina Aho / Radiomedia (lataa tutkimus)
9:35 Puheenvuoro - Miten ja miksi hyödyntää audiota digitaalisesti - Laura Björkskog / Bauer (lataa prese)
9:50 Radio + digiaudio = Total Audio - Jussi Suvanto / Sanoma (lataa prese)
10:05 IAB Studio - Kasvata bisnestä äänen keinoin - IAB Finlandin Digiaudio työryhmän puheenjohtaja Elsa Kalervo (Bauer Media) johtaa paneelikeskustelua mm. Miikkael Anttilan (Asennemedia) ja Patrik Hautalan (GroupM) kanssa
10:25 Loppusanat - Mira Vaurula / IAB Finland & Riina Aho / Radiomedia

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää13.01.2023
IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus
IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.
lue lisää07.12.2022
Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %
lue lisää05.12.2022
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023
IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.
lue lisää