
Tallenne: Digimainonnan mittaaminen – mitä ja miten?
Digimarkkinoinnin mittaamisen ajankohtaiset näkökulmat – IAB Finlandin asiantuntijaseminaari
Digimarkkinoinnin kehittyessä ja kuluttajakäyttäytymisen muuttuessa myös mittaamisen tavat, työkalut ja tavoitteet uudistuivat.
IAB Finlandin asiantuntijaseminaarissa pureuduttiin ajankohtaisiin näkökulmiin digimainonnan mittaamisesta: Mitä mittasimme juuri nyt? Millaisia ratkaisuja oli tarjolla eri medioille? Miten mittausdataa voitiin hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa ja optimoinnissa?
Seminaarissa kuultiin konkreettisia esimerkkejä, uusimpia ratkaisuja, näkemyksiä ja inspiraatiota eri mittaamisen osa-alueilta sekä kansainväliseltä että kotimaiselta kentältä. Tapahtuma tarjosi eväitä kaikille, jotka halusivat kehittää mittaamisen kyvykkyyksiä ja ymmärtää, mikä todella toimii.
OHJELMA:
Cross-platform measurement in Europe – Aurélie Brunet de Courssou | RTL AdAlliance (lataa prese)
HybridiTV on mahdollistanut digitaalisen ja reaaliaikaisen lineaaritelevision mittaamisen – Jani Saari | Digita (lataa prese)
Digitaalisen videon mittaaminen – Milloin olet onnistunut? – Miika Luoma | Alma Media (lataa prese)
Miten optimoit mainosbudjettisi monikanavamittauksen avulla - Juha Ourila | AudienceProject (lataa prese)
IAB Studio: Miten mitata digimarkkinoinnin vaikuttavuutta? – Moderaattori: Aleksi Ylitalo | RTL AdAlliance, Oskari Vanne | IPG Mediabrands / Kinesso, Susanna Gustavson | SOK
Smarter Campaigns Through Better Measurement - Jakub Skwarsk | Digiseg (lataa prese)
Taas yksi tapa mitata - mihin keskittyä markkinoinnin mittareiden viidakossa? – Patrick Laukkonen | SOK Smart Marketing (lataa prese)

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää