Icon
Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat IABlogi

Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat

16.12.2025 | iab

Digimainonnan kenttä elää jatkuvassa muutoksessa. Uudet kanavat, teknologiat, mittaamisen vaatimukset ja vastuullisuuteen liittyvät odotukset muovaavat markkinaa nopeammin kuin koskaan. Tämän kehityksen keskellä yksi asia korostuu: tarve luotettavalle, ajantasaiselle ja käytännönläheiselle tiedolle.

IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.

Jos et ole vielä tutustunut, nyt on hyvä hetki lisätä nämä lukulistalle. Tässä vuoden 2025 suosituimmat IAB-oppaat, suosituimmuusjärjestyksessä.

 

1. Retail media 2025 – nykytila ja trendit

Retail media on noussut nopeasti keskeiseksi osaksi mainostajien markkinointimixiä, ja kiinnostus aihetta kohtaan näkyy myös oppaan suosiosta. Opas tarjoaa kattavan ja ajantasaisen katsauksen retail median kehitykseen Suomessa.

Sisältö pureutuu muun muassa markkinan kokoon, keskeisiin toimijoihin, ostamisen malleihin sekä siihen, millaisia mahdollisuuksia retail media tarjoaa mainostajille nyt ja tulevaisuudessa. Opas auttaa hahmottamaan, miten retail media asettuu osaksi laajempaa digimainonnan kokonaisuutta ja miten sitä kannattaa hyödyntää strategisesti.

Lue lisää täältä!

 

2. Videomainonnan termit ja formaatit 2025

Videomainonta on yksi nopeimmin kehittyvistä digimainonnan osa-alueista, mutta samalla myös yksi monimutkaisimmista. Terminologia, formaatit ja mittarit voivat helposti mennä sekaisin – ja juuri tähän tarpeeseen tämä opas vastaa.

Videomainonnan termit ja formaatit 2025 -opas tarjoaa selkeän ja käytännöllisen kokonaiskuvan videomainonnan keskeisistä käsitteistä. Se auttaa ymmärtämään eri videoratkaisujen erot, käyttötarkoitukset sekä mittaamisen perusteet, ja toimii erinomaisena tukena niin suunnitteluun, ostamiseen kuin raportointiinkin.

Lue lisää täältä!

 

3. Digitaalisen ulkomainonnan ostajan opas 2025

Digitaalinen ulkomainonta (DOOH) on vakiinnuttanut asemansa osana monikanavaista markkinointia, mutta sen ostaminen ja hyödyntäminen herättää edelleen paljon kysymyksiä. Tämä opas on rakennettu nimenomaan ostajan näkökulmasta.

Opas käy läpi, millaisia DOOH-vaihtoehtoja markkinassa on tarjolla, miten ostaminen käytännössä toimii ja miten digitaalinen ulkomainonta voidaan yhdistää muihin kanaviin tehokkaaksi kokonaisuudeksi. Se tarjoaa selkeän pohjan sekä ensikertalaisille että jo kokeneemmille DOOH-mainostajille.

Lue lisää täältä!

 

4. Ohjelmallisen ostamisen nykytila 2025

Ohjelmallinen mainonta on edelleen keskeinen osa digimainonnan infrastruktuuria, mutta sen toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti. Ohjelmallisen ostamisen nykytila 2025 -opas kokoaa yhteen ajantasaisen tilannekuvan Suomen markkinasta.

Opas käsittelee ohjelmallisen mainonnan nykytilaa, keskeisiä hyötyjä ja haasteita sekä tulevia kehityssuuntia. Se tarjoaa arvokasta tietoa niin mainostajille, toimistoille kuin medioille, jotka haluavat ymmärtää, mihin ohjelmallinen mainonta on menossa ja miten siihen kannattaa varautua.

Lue lisää täältä!

 

5. Vastuullisen digimainonnan kyselyn tulokset 2025

Vastuullisuus on noussut keskiöön myös digimainonnassa, ja sen merkitys kasvaa jatkuvasti. Tämä opas perustuu kyselytutkimukseen ja tarjoaa arvokasta tietoa siitä, miten vastuullisuus näkyy digimainonnan arjessa Suomessa.

Oppaassa esitellään markkinatoimijoiden näkemyksiä, tunnistettuja kehityskohteita sekä hyviä käytäntöjä, jotka tukevat vastuullisempaa digimainontaa. Se toimii tärkeänä keskustelunavaajana ja työkaluna kaikille, jotka haluavat kehittää toimintaansa vastuullisempaan suuntaan.

Lue lisää täältä!

 

Vuoden 2025 luetuimmat IAB-oppaat kertovat selkeästi, mitkä teemat puhuttavat markkinaa juuri nyt: retail media, video, monikanavaisuus, ohjelmallinen ostaminen ja vastuullisuus. Yhteistä kaikille oppaille on yksi asia – ne säästävät aikaa ja auttavat tekemään parempia päätöksiä nopeasti muuttuvassa digimainonnan ympäristössä.

Jos et ole vielä tutustunut, nyt on oikea hetki. Lisää oppaat lukulistalle ja hyödynnä markkinan ajankohtaisin asiantuntijatieto.

 

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.

lue lisää

21.03.2025

Mediatoimistojen DOOH suositukset julkaisijoille 2025

IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.

lue lisää

16.12.2025

Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat

IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.

lue lisää

16.12.2025

Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat

IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.

lue lisää

21.03.2025

Mediatoimistojen DOOH suositukset julkaisijoille 2025

IAB:n DOOH-työryhmä on laatinut suositukset siitä, mitä tietoja tarjouksista olisi hyvä löytyä. Suositusten tarkoituksena on helpottaa suunnittelijoiden työtä, vähentää sähköpostiliikennettä ja edistää yhteisten standardien vakiinnuttamista, hyödyttäen kaikkia osapuolia

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää