Icon
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla IABlogi

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

23.09.2025

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56%. 

”Suomen markkina laahaa edelleen merkittävästi Euroopan keskiarvon perässä. Euroopassa digimainonnan osuus mediamarkkinasta oli vuonna 2024 peräti 67 %. Ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digitaalisen mainonnan osuudessa Suomessa ei tapahtunut merkittävää muutosta. Markkina on edelleen hiljainen ja toimijat varovaisia. Suomessa kaivataan nyt rohkeutta digimainonnan investointeihin”, IAB Finlandin toiminnanjohtaja Anni Lintula kommentoi.

 

 

  Q2/2025  
 

Milj. €

muutos-% vrt. Q2/2024 Osuus verkkomainonnasta
Mainonta sosiaalisessa mediassa * 59,2 3,1 % 33%
Hakumainonta ** 59,8 1,4 % 33%
Display 35,3 1,6 % 20%
Outstream video 1,3 45,7 % 1%
Instream video 11,6 3,7 % 6%
Luokiteltu 10,9 -11,5 % 6%
Muu mainosmuoto 1,4 -3,9 % 1%
Verkkomainonta yhteensä 179,4 1,4 % 100%

* sis. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Snapchat
** sis. Google ja bing
Outstream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen.

Lähteet: Kantar & IAB Finland

 

      ​​​​

Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain.
Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään.

Lue koko tiedote täältä!

Lisätietoja:
Anni Lintula, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, anni.lintula@iab.fi

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

09.12.2020

Mitä tarkoitamme, kun puhumme vähittäiskauppamediasta?

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

27.04.2022

55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

07.12.2022

Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

07.12.2022

Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %

lue lisää

27.04.2022

55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.

lue lisää

09.12.2020

Mitä tarkoitamme, kun puhumme vähittäiskauppamediasta?

Nykyisin kaupalla on mahdollisuus kertoa asioista ihmisille entistä palvelevammin ja osuvammin, koska kohtaamispisteitä on paljon ja data mahdollistaa kohdentamisen.

lue lisää