Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56%.
”Suomen markkina laahaa edelleen merkittävästi Euroopan keskiarvon perässä. Euroopassa digimainonnan osuus mediamarkkinasta oli vuonna 2024 peräti 67 %. Ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digitaalisen mainonnan osuudessa Suomessa ei tapahtunut merkittävää muutosta. Markkina on edelleen hiljainen ja toimijat varovaisia. Suomessa kaivataan nyt rohkeutta digimainonnan investointeihin”, IAB Finlandin toiminnanjohtaja Anni Lintula kommentoi.
| Q2/2025 | |||
|
Milj. € |
muutos-% vrt. Q2/2024 | Osuus verkkomainonnasta | |
| Mainonta sosiaalisessa mediassa * | 59,2 | 3,1 % | 33% |
| Hakumainonta ** | 59,8 | 1,4 % | 33% |
| Display | 35,3 | 1,6 % | 20% |
| Outstream video | 1,3 | 45,7 % | 1% |
| Instream video | 11,6 | 3,7 % | 6% |
| Luokiteltu | 10,9 | -11,5 % | 6% |
| Muu mainosmuoto | 1,4 | -3,9 % | 1% |
| Verkkomainonta yhteensä | 179,4 | 1,4 % | 100% |
* sis. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Snapchat
** sis. Google ja bing
Outstream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen.
Lähteet: Kantar & IAB Finland
Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain.
Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään.
Lisätietoja:
Anni Lintula, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, anni.lintula@iab.fi
