Icon
Verkkomainonnan markkinaosuus on 18,8 % vuoden ensimmäisellä neljänneksellä IABlogi

Verkkomainonnan markkinaosuus on 18,8 % vuoden ensimmäisellä neljänneksellä

02.05.2012

Verkkomainonta on tasaisesti kasvattanut markkinaosuuttaan mediamainonnan 309 miljoonan euron kokonaiskakusta päätyen 58,2 miljoonaan euroon ja 18,8 %:n osuuteen vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. TNS Gallupin raportoiman mediamainonnan kokonaiskasvun jäädessä 1,4 %:iin verkkomainonnan kasvu kipusi 21,2 %:iin verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2011.

”Verkkomainonnan kasvu jatkuu edelleen odotetusti. Kasvulle on edelleen tilaa, sillä useassa maassa, mm. muissa Pohjoismaissa, verkkomainonnan osuus on jo reippaasti ylittänyt 20 %”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.

Display ja luokiteltujen ilmoitusten osuus oli noin 29 milj. euroa, jossa viime vuodesta kasvua on kertynyt 13,8 %.
Haku- ja sähköisen hakemistomainonnan osuus oli 27 milj. euroa näyttäen 24,1 %:n kasvua.

Verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti:

Display-mainonnan osuus oli 19,3 milj. euroa, jossa kasvua oli 18,4 %.
Luokiteltu mainonta oli 9,6 milj. euroa ja kasvu viime vuoteen verrattuna 5,5 %.
Hakusanamainontaan panostettiin seurantajaksolla 19,4 milj. euroa, näyttäen piristynyttä kasvua jopa 35,3 %.
Sähköisten hakemistojen osuus on palannut kasvukäyrälle 7,7 milj. euron panostuksella ja kasvua oli 2,7 %.
IAB Finlandin toimistoilta kerätyn Facebook-mainonnan panostukset olivat 2,2 milj. euroa näyttäen huimaa 175 %:n kasvua. Facebook-panostukset raportoidaan nyt ensimmäistä kertaa IAB:n kvartaaliseurannassa.

”Display-mainonnan iso harppaus tehtiin viime vuonna ja kasvu jatkuu edelleen kaksinumeroisena. Luokitellun mainonnan kehitys indikoi talouden epävakautta sekä muutoksia markkinoilla. Hakumainonta näytti viime vuonna vetävän henkeä Suomessa, mutta nyt se on kivunnut taas kasvukäyrälle ja on saanut seurakseen myös hakemistomainonnan. Facebook-mainonta kasvaa kohisten. Vuoden takainen lähtöluku oli pieni, mutta 175 %:n kasvu kertoo paljon ja lähes kaikkien toimistojen tileissä näkyy reipas kasvu”, kommentoi IAB toiminnanjohtaja Birgitta Takala tyytyväisenä ensimmäisen kvartaalin lukuja.

Kaavio 1: Verkkomainonnan jakautuminen 1. kvartaalilla 2012

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus, Dynamiitti Medialabs, Estime, Fonecta, Klikkicom, Kontaktia, Kwantic, Microsoft, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki ja Webinfo. Google Finland ei toimita hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyritykseltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Facebook-panostukset on sisällytetty display-mainonnan lukuihin ja ne raportoidaan vain vuositasolla TNS Gallupin mainoskakussa. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2011 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää