Icon
Verkkomainonnan markkinaosuus on 18,8 % vuoden ensimmäisellä neljänneksellä IABlogi

Verkkomainonnan markkinaosuus on 18,8 % vuoden ensimmäisellä neljänneksellä

02.05.2012

Verkkomainonta on tasaisesti kasvattanut markkinaosuuttaan mediamainonnan 309 miljoonan euron kokonaiskakusta päätyen 58,2 miljoonaan euroon ja 18,8 %:n osuuteen vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. TNS Gallupin raportoiman mediamainonnan kokonaiskasvun jäädessä 1,4 %:iin verkkomainonnan kasvu kipusi 21,2 %:iin verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2011.

”Verkkomainonnan kasvu jatkuu edelleen odotetusti. Kasvulle on edelleen tilaa, sillä useassa maassa, mm. muissa Pohjoismaissa, verkkomainonnan osuus on jo reippaasti ylittänyt 20 %”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.

Display ja luokiteltujen ilmoitusten osuus oli noin 29 milj. euroa, jossa viime vuodesta kasvua on kertynyt 13,8 %.
Haku- ja sähköisen hakemistomainonnan osuus oli 27 milj. euroa näyttäen 24,1 %:n kasvua.

Verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti:

Display-mainonnan osuus oli 19,3 milj. euroa, jossa kasvua oli 18,4 %.
Luokiteltu mainonta oli 9,6 milj. euroa ja kasvu viime vuoteen verrattuna 5,5 %.
Hakusanamainontaan panostettiin seurantajaksolla 19,4 milj. euroa, näyttäen piristynyttä kasvua jopa 35,3 %.
Sähköisten hakemistojen osuus on palannut kasvukäyrälle 7,7 milj. euron panostuksella ja kasvua oli 2,7 %.
IAB Finlandin toimistoilta kerätyn Facebook-mainonnan panostukset olivat 2,2 milj. euroa näyttäen huimaa 175 %:n kasvua. Facebook-panostukset raportoidaan nyt ensimmäistä kertaa IAB:n kvartaaliseurannassa.

”Display-mainonnan iso harppaus tehtiin viime vuonna ja kasvu jatkuu edelleen kaksinumeroisena. Luokitellun mainonnan kehitys indikoi talouden epävakautta sekä muutoksia markkinoilla. Hakumainonta näytti viime vuonna vetävän henkeä Suomessa, mutta nyt se on kivunnut taas kasvukäyrälle ja on saanut seurakseen myös hakemistomainonnan. Facebook-mainonta kasvaa kohisten. Vuoden takainen lähtöluku oli pieni, mutta 175 %:n kasvu kertoo paljon ja lähes kaikkien toimistojen tileissä näkyy reipas kasvu”, kommentoi IAB toiminnanjohtaja Birgitta Takala tyytyväisenä ensimmäisen kvartaalin lukuja.

Kaavio 1: Verkkomainonnan jakautuminen 1. kvartaalilla 2012

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus, Dynamiitti Medialabs, Estime, Fonecta, Klikkicom, Kontaktia, Kwantic, Microsoft, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki ja Webinfo. Google Finland ei toimita hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyritykseltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Facebook-panostukset on sisällytetty display-mainonnan lukuihin ja ne raportoidaan vain vuositasolla TNS Gallupin mainoskakussa. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2011 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi.

21.01.2022

IAB Finland – Muutosten tekijöiden 25. juhlavuosi

IAB Finlandin uusi hallitus aloitti kauden 2022 valitsemalla hallitukselle puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Eliisa Puikkonen, Elisalta ja varapuheenjohtajaksi Christopher Fernandez, Matterkindilta. Suuret onnittelut molemmille! IAB kiittää myös vuoden 2021 hallituksen puheenjohtaja Keskon Caroline Nykteriä ja varapuheenjohtaja Sanoman Jaakko Kuivalaiselle erinomaisesta työstä vuonna 2021.

lue lisää

21.01.2022

IAB Jäsenesittely: LeadSpark ja Sami Lahtinen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa LeadSpark ja Sami Lahtinen

lue lisää

05.01.2022

IAB Jäsenesittely: Storybound ja Elli Mäkilä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Storybound ja Elli Mäkilä

lue lisää

29.12.2021

IAB Jäsenesittely: Neuwo ja Johannes Harju

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Johannes Harju ja Neuwo

lue lisää