Icon
Totaalinen turhautuminen kannustaa teknologian ja datan tehokkaaseen hyödyntämiseen IABlogi

Totaalinen turhautuminen kannustaa teknologian ja datan tehokkaaseen hyödyntämiseen

24.01.2020 | Heini Nuutinen, Dagmar

Miksi turhautuminen on tärkeää?

Aikana, jona positiivinen ajattelu on ottanut entistä suurempaa jalansijaa, on tärkeää arvostaa myös turhautumista. Arjen haasteet ja strategisen tason tavoitteet antavat yhdessä syötettä markkinoinnin työkaluhankinnoille ja datan hyödyntämiselle. Teknologisten ratkaisujen ei ole järkevää jäädä tiimityön ulkopuolelle, vaan niiden tulisi nousta ”uusiksi” tiimiläisiksi, jotka voivat suorittaa arjen työtehtäviä.

Jos työkalut jäävät normaalien prosessien ulkopuolelle, eivät ne saa luonnostaan syötteitä arjen ongelmista ratkaistavakseen. Turhautuminen töitä tehdessä on siis hyväksi. Kun jokin asia ärsyttää rutiineissa, onkin hyvä tarkastaa, olisiko tehtävää järkevää automatisoida kokonaan tai osittain taikka helpottaa hyödyntämällä työkaluja.

Miten muuttaa turhautuminen voimavaraksi?

Kerää muutkin mukaan turhautumaan. Ei lähtökohtaisesti kuulosta erityisen järkevältä, mutta rakenteellisessa keskustelussa tämäkin on hedelmällistä. Saatat jopa huomata, että kaverilla siinä viereisessä kuutiossa on aivan sama ongelma.

Pelkkä turhautuminen ei automaattisesti johda strategiseen tai systemaattiseen kehittämiseen. Niinpä on aivan ensiarvoisen tärkeää, että tiimillä on metodit ja prosessit kunnossa. Niiden avulla ongelmat saadaan avattua koko tiimille kehittävässä hengessä ja ideoitua sekä priorisoitua niihin liiketoimintaa parantavat ratkaisut.

Argh – miten teen tämän käytännössä?

Tässä alla karkea prosessikuvaus minisprintistä, jolla pääset nopeasti asian ytimeen ja etenemään ratkaisuun saakka. Prosessissa ongelmista ja ratkaisuista tehdään yhteisiä, jolloin kaikki ovat sitoutuneita tavoitteisiin ja projektin onnistumiseen. Tämän prosessin jälkeen myös tuotantotiimin on helpompi toteuttaa ratkaisu, koska se on avattu ongelmatasosta lähtien. Ongelman ja ratkaisun hyvä määrittely helpottaa teknisen ratkaisun löytämistä, koska tiimin on huomattavasti näppärämpää miettiä mitä dataa ja työkaluja toteutus vaatii.

Happy sprinting!

Blogitekstin on kirjoittanut Dagmarin markkinoinnin kehityskonsultti Heini Nuutinen, joka on myös IAB:n markkinointiteknologian työryhmässä.

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää