Icon
Totaalinen turhautuminen kannustaa teknologian ja datan tehokkaaseen hyödyntämiseen IABlogi

Totaalinen turhautuminen kannustaa teknologian ja datan tehokkaaseen hyödyntämiseen

24.01.2020 | Heini Nuutinen, Dagmar

Miksi turhautuminen on tärkeää?

Aikana, jona positiivinen ajattelu on ottanut entistä suurempaa jalansijaa, on tärkeää arvostaa myös turhautumista. Arjen haasteet ja strategisen tason tavoitteet antavat yhdessä syötettä markkinoinnin työkaluhankinnoille ja datan hyödyntämiselle. Teknologisten ratkaisujen ei ole järkevää jäädä tiimityön ulkopuolelle, vaan niiden tulisi nousta ”uusiksi” tiimiläisiksi, jotka voivat suorittaa arjen työtehtäviä.

Jos työkalut jäävät normaalien prosessien ulkopuolelle, eivät ne saa luonnostaan syötteitä arjen ongelmista ratkaistavakseen. Turhautuminen töitä tehdessä on siis hyväksi. Kun jokin asia ärsyttää rutiineissa, onkin hyvä tarkastaa, olisiko tehtävää järkevää automatisoida kokonaan tai osittain taikka helpottaa hyödyntämällä työkaluja.

Miten muuttaa turhautuminen voimavaraksi?

Kerää muutkin mukaan turhautumaan. Ei lähtökohtaisesti kuulosta erityisen järkevältä, mutta rakenteellisessa keskustelussa tämäkin on hedelmällistä. Saatat jopa huomata, että kaverilla siinä viereisessä kuutiossa on aivan sama ongelma.

Pelkkä turhautuminen ei automaattisesti johda strategiseen tai systemaattiseen kehittämiseen. Niinpä on aivan ensiarvoisen tärkeää, että tiimillä on metodit ja prosessit kunnossa. Niiden avulla ongelmat saadaan avattua koko tiimille kehittävässä hengessä ja ideoitua sekä priorisoitua niihin liiketoimintaa parantavat ratkaisut.

Argh – miten teen tämän käytännössä?

Tässä alla karkea prosessikuvaus minisprintistä, jolla pääset nopeasti asian ytimeen ja etenemään ratkaisuun saakka. Prosessissa ongelmista ja ratkaisuista tehdään yhteisiä, jolloin kaikki ovat sitoutuneita tavoitteisiin ja projektin onnistumiseen. Tämän prosessin jälkeen myös tuotantotiimin on helpompi toteuttaa ratkaisu, koska se on avattu ongelmatasosta lähtien. Ongelman ja ratkaisun hyvä määrittely helpottaa teknisen ratkaisun löytämistä, koska tiimin on huomattavasti näppärämpää miettiä mitä dataa ja työkaluja toteutus vaatii.

Happy sprinting!

Blogitekstin on kirjoittanut Dagmarin markkinoinnin kehityskonsultti Heini Nuutinen, joka on myös IAB:n markkinointiteknologian työryhmässä.

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää

02.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1

Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.

lue lisää

28.04.2025

IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

lue lisää

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää