
Totaalinen turhautuminen kannustaa teknologian ja datan tehokkaaseen hyödyntämiseen
Miksi turhautuminen on tärkeää?
Aikana, jona positiivinen ajattelu on ottanut entistä suurempaa jalansijaa, on tärkeää arvostaa myös turhautumista. Arjen haasteet ja strategisen tason tavoitteet antavat yhdessä syötettä markkinoinnin työkaluhankinnoille ja datan hyödyntämiselle. Teknologisten ratkaisujen ei ole järkevää jäädä tiimityön ulkopuolelle, vaan niiden tulisi nousta ”uusiksi” tiimiläisiksi, jotka voivat suorittaa arjen työtehtäviä.
Jos työkalut jäävät normaalien prosessien ulkopuolelle, eivät ne saa luonnostaan syötteitä arjen ongelmista ratkaistavakseen. Turhautuminen töitä tehdessä on siis hyväksi. Kun jokin asia ärsyttää rutiineissa, onkin hyvä tarkastaa, olisiko tehtävää järkevää automatisoida kokonaan tai osittain taikka helpottaa hyödyntämällä työkaluja.
Miten muuttaa turhautuminen voimavaraksi?
Kerää muutkin mukaan turhautumaan. Ei lähtökohtaisesti kuulosta erityisen järkevältä, mutta rakenteellisessa keskustelussa tämäkin on hedelmällistä. Saatat jopa huomata, että kaverilla siinä viereisessä kuutiossa on aivan sama ongelma.
Pelkkä turhautuminen ei automaattisesti johda strategiseen tai systemaattiseen kehittämiseen. Niinpä on aivan ensiarvoisen tärkeää, että tiimillä on metodit ja prosessit kunnossa. Niiden avulla ongelmat saadaan avattua koko tiimille kehittävässä hengessä ja ideoitua sekä priorisoitua niihin liiketoimintaa parantavat ratkaisut.
Argh – miten teen tämän käytännössä?
Tässä alla karkea prosessikuvaus minisprintistä, jolla pääset nopeasti asian ytimeen ja etenemään ratkaisuun saakka. Prosessissa ongelmista ja ratkaisuista tehdään yhteisiä, jolloin kaikki ovat sitoutuneita tavoitteisiin ja projektin onnistumiseen. Tämän prosessin jälkeen myös tuotantotiimin on helpompi toteuttaa ratkaisu, koska se on avattu ongelmatasosta lähtien. Ongelman ja ratkaisun hyvä määrittely helpottaa teknisen ratkaisun löytämistä, koska tiimin on huomattavasti näppärämpää miettiä mitä dataa ja työkaluja toteutus vaatii.
Happy sprinting!
Blogitekstin on kirjoittanut Dagmarin markkinoinnin kehityskonsultti Heini Nuutinen, joka on myös IAB:n markkinointiteknologian työryhmässä.
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää