Icon
Markkinointiteknologian oppaalle oli tilausta IABlogi

Markkinointiteknologian oppaalle oli tilausta

22.10.2018 | Eliisa Puikkonen, Elisa

850 opaslatausta kolmen ensimmäisen viikon aikana - WOW! Voinemme todeta, että aihe kiinnostaa ja markkinointiteknologian oppaalle oli tilausta. Enkä ihmettele, sillä onhan aihe mielenkiintoinen ja sen sisältämä viitekehys hämmentävä.

Scott Brinkerin mukaan markkinointiteknologian eli Martechin viitekehykseen kuuluu yli 7000 eri teknologiaa. Jos haluat ymmärtää tätä, niin helppoa se ei ole. Logot kun eivät sano juuri mitään ja materiaalia löytyy netistä enemmän kuin on aikaa kahlata läpi. Lisäksi nimi hämmentää. Puhutaan markkinointiteknologioista, vaikka todellisuudessa viitekehys pitää sisällään niin datan, myynnin kuin hallinnonkin teknologioita.

Kuvan lähde: Chiefmarket.com

IAB Finlandin Markkinointiteknologian työryhmämme päätti, että lähdemme avaamaan viitekehystä suomen kielellä. Tavoitteenamme oli antaa kaikille aiheesta kiinnostuneille yksinkertainen selitys mahdollisine esimerkkeineen siitä, mitä yksittäinen kategoria tarkoittaa ja pitää sisällään. Oppaan voit ladata tästä.

Tätä ennen teimme kuitenkin suomalaisille päättäjille kyselyn ja tiedustelimme, mitä teknologioita yritys on viimeisen vuoden aikana ottanut käyttöönsä. Tulos ei yllättänyt, vaan tuki vallitsevia keskustelunaiheita. Teknologioissa korostuivat muun muassa ohjelmalliseen ostamiseen ja hakusanoihin liittyvät teknologiat sekä chat, markkinoinnin automaatio ja CRM. Data- ja myyntiteknologiat näyttävät olevan monilla investointisuunnitelmissa tulevina vuosina.

Aihe kiinnostaa, raha liikkuu ja osaajia haetaan kuumeisesti. Voimme ylpeänä todeta, että me suomalaiset olemme maailman kärkipäätä myös markkinointiteknologioiden hyödyntämisessä. Esimerkiksi HubSpot Partner -päivillä on ihmetelty, miten ihmeessä näin pienestä maasta löytyy niin monia HubSpot-partnereita. Vielä vuosi sitten muistan keskustelleeni itävaltalaisen digitoimiston edustajan kanssa, joka toivoi, että maahan tulisi kilpailua, jotta hänen ei tarvitse yksin olla avaamassa markkinaa ja kertomassa muun muassa markkinoinnin automaation hyödyistä yrityksille.

Faktat, data, luvut - nämä sopivat suomalaiseen kulttuuriimme. Hyödynnetään näitä siis jatkossakin, ruokitaan itseämme teknologioilla ja mennään kulmahuoneisiin kertomaan dataan perustuvaa faktaa.

Lataa tästä: IAB:n Markkinointiteknologian opas

Kirjoittaja Eliisa Puikkonen toimii Business Leadinä Elisa Oyj:ssä ja miettii yritysasiakkaille digitaalisia ratkaisuja. Hän toimii myös IAB Finlandin Markkinointiteknologia työryhmän puheenjohtajana. Eliisa Elisalta voi todeta, että Nomes est omen. Hän aloitti työuransa telealalla, kävi välissä hakemassa oppia media-alalta ja yhdistelee nyt tätä kaikkea oppimaansa Elisalla digiratkaisuiden parissa.

03.12.2024

Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming

Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?

Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa.  Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.

lue lisää

18.11.2024

Markkinoinnin vaikuttavuus: Mitä sinun tulee tietää lyhyen ja pitkän aikavälin mallintamisesta

Tutkimukset osoittavat, että markkinoinnilla on merkittävä rooli yrityksen kasvun edistäjänä. McKinseyn analyysin mukaan toimitusjohtajat, jotka ovat asettaneet markkinoinnin kasvusuunnitelmiensa keskiöön, saavuttavat kaksi kertaa todennäköisemmin yli 5 prosentin vuotuisen kasvun verrattuna kilpailijoihinsa. Jotta markkinointipanostukset voidaan kohdentaa oikein, tulee niiden vaikuttavuus olla todennettavissa.

lue lisää