Icon
Markkinointiteknologian oppaalle oli tilausta IABlogi

Markkinointiteknologian oppaalle oli tilausta

22.10.2018 | Eliisa Puikkonen, Elisa

850 opaslatausta kolmen ensimmäisen viikon aikana - WOW! Voinemme todeta, että aihe kiinnostaa ja markkinointiteknologian oppaalle oli tilausta. Enkä ihmettele, sillä onhan aihe mielenkiintoinen ja sen sisältämä viitekehys hämmentävä.

Scott Brinkerin mukaan markkinointiteknologian eli Martechin viitekehykseen kuuluu yli 7000 eri teknologiaa. Jos haluat ymmärtää tätä, niin helppoa se ei ole. Logot kun eivät sano juuri mitään ja materiaalia löytyy netistä enemmän kuin on aikaa kahlata läpi. Lisäksi nimi hämmentää. Puhutaan markkinointiteknologioista, vaikka todellisuudessa viitekehys pitää sisällään niin datan, myynnin kuin hallinnonkin teknologioita.

Kuvan lähde: Chiefmarket.com

IAB Finlandin Markkinointiteknologian työryhmämme päätti, että lähdemme avaamaan viitekehystä suomen kielellä. Tavoitteenamme oli antaa kaikille aiheesta kiinnostuneille yksinkertainen selitys mahdollisine esimerkkeineen siitä, mitä yksittäinen kategoria tarkoittaa ja pitää sisällään. Oppaan voit ladata tästä.

Tätä ennen teimme kuitenkin suomalaisille päättäjille kyselyn ja tiedustelimme, mitä teknologioita yritys on viimeisen vuoden aikana ottanut käyttöönsä. Tulos ei yllättänyt, vaan tuki vallitsevia keskustelunaiheita. Teknologioissa korostuivat muun muassa ohjelmalliseen ostamiseen ja hakusanoihin liittyvät teknologiat sekä chat, markkinoinnin automaatio ja CRM. Data- ja myyntiteknologiat näyttävät olevan monilla investointisuunnitelmissa tulevina vuosina.

Aihe kiinnostaa, raha liikkuu ja osaajia haetaan kuumeisesti. Voimme ylpeänä todeta, että me suomalaiset olemme maailman kärkipäätä myös markkinointiteknologioiden hyödyntämisessä. Esimerkiksi HubSpot Partner -päivillä on ihmetelty, miten ihmeessä näin pienestä maasta löytyy niin monia HubSpot-partnereita. Vielä vuosi sitten muistan keskustelleeni itävaltalaisen digitoimiston edustajan kanssa, joka toivoi, että maahan tulisi kilpailua, jotta hänen ei tarvitse yksin olla avaamassa markkinaa ja kertomassa muun muassa markkinoinnin automaation hyödyistä yrityksille.

Faktat, data, luvut - nämä sopivat suomalaiseen kulttuuriimme. Hyödynnetään näitä siis jatkossakin, ruokitaan itseämme teknologioilla ja mennään kulmahuoneisiin kertomaan dataan perustuvaa faktaa.

Lataa tästä: IAB:n Markkinointiteknologian opas

Kirjoittaja Eliisa Puikkonen toimii Business Leadinä Elisa Oyj:ssä ja miettii yritysasiakkaille digitaalisia ratkaisuja. Hän toimii myös IAB Finlandin Markkinointiteknologia työryhmän puheenjohtajana. Eliisa Elisalta voi todeta, että Nomes est omen. Hän aloitti työuransa telealalla, kävi välissä hakemassa oppia media-alalta ja yhdistelee nyt tätä kaikkea oppimaansa Elisalla digiratkaisuiden parissa.

08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää