
Mainonnan ohjelmallinen ostotapa kasvoi 22 % Suomessa
Ohjelmallinen ostaminen digitaalisen mainonnan ostotapana on yleistynyt myös Suomessa. IAB Finlandin tuoreen kyselyn mukaan jo 28 prosenttia display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Ohjelmallisesti ostetun mainonnan määrä kasvoi 22 prosenttia edellisvuoden samaan jaksoon verrattuna. Kyselyyn vastasivat mediatoimistot ja ohjelmalliseen erikoistuneet toimistot. Luvut ovat tammi-kesäkuulta 2017. Toimistot ennustavat ohjelmallisen osuuden display-mainonnasta nousevan jopa 43 prosenttiin vuoden viimeisellä puoliskolla.
Ohjelmallisen markkinat Euroopassa
IAB Europen IHS Markit tutkimustalolla teettämän tutkimuksen mukaan vuonna 2016 Euroopan display-mainonnasta jo 50,1 prosenttia ostettiin ohjelmallisesti. Kasvua edellisvuoteen oli 42,7 prosenttia. Lue lisää täältä.
Pohjoismaissa kehitys on ollut nopeinta Tanskassa. Ruotsalaisen IRM Median tutkimuksen mukaan Tanskassa 44 prosenttia display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Pohjoismaiden keskiarvo on 33 prosenttia. On kuitenkin huomioitavaa, että IRM Median laskutavan mukaan displayn määritelmässä on mukana myös Googlen Display Network -mainonta sekä Youtube -videomainonta. IAB Europen käyttämän määritelmän mukaan näiden lisänä on myös Facebook -mainonta. Suomen luvuissa display-mainonnan kokonaisuuteen lasketaan perinteinen display-, natiivi-, mobiili- ja in-stream videomainonta.
”Vertailun vuoksi, jos lasketaan Suomen luvut tammi-kesäkuulta 2017 pohjoismaisella IRM Median mallilla, saadaan ohjelmallisen osuudeksi 35 prosenttia ja IAB Europen mallilla osuus on 52 prosenttia. Kannattaa siis aina tarkistaa, mikä on kokonaisdisplayn määritelmä ”, toteaa Jukka Sundquist, Nordic Morning toimitusjohtaja ja IAB:n Ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja.
Mistä ohjelmallisessa ostamisessa on kyse?
Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut kaikenlaisen digitaalisen näkyvyyden (mm. display, mobiili, video) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen tehostaa digitaalisen mainonnan prosesseja poistaen siitä manuaalisia työvaiheita. Parhaimmillaan ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa reaaliaikaisesti ostetun datan hyödyntämisen tarkkaan kohdennettuun mainontaan. IAB Finland julkaisi keväällä päivityksen suositusta Ohjelmallisen ostamisen oppaasta.
Lisätietoja antavat:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
Jukka Sundquist, IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, etunimi.sukunimi@nordicmorning.com
23.05.2025
IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?
Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää09.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2
Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?
lue lisää02.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1
Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.
lue lisää