Icon
Mainonnan ohjelmallinen ostotapa kasvoi 22 % Suomessa IABlogi

Mainonnan ohjelmallinen ostotapa kasvoi 22 % Suomessa

10.10.2017

Ohjelmallinen ostaminen digitaalisen mainonnan ostotapana on yleistynyt myös Suomessa. IAB Finlandin tuoreen kyselyn mukaan jo 28 prosenttia display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Ohjelmallisesti ostetun mainonnan määrä kasvoi 22 prosenttia edellisvuoden samaan jaksoon verrattuna. Kyselyyn vastasivat mediatoimistot ja ohjelmalliseen erikoistuneet toimistot. Luvut ovat tammi-kesäkuulta 2017. Toimistot ennustavat ohjelmallisen osuuden display-mainonnasta nousevan jopa 43 prosenttiin vuoden viimeisellä puoliskolla.

 

Ohjelmallisen markkinat Euroopassa

IAB Europen IHS Markit tutkimustalolla teettämän tutkimuksen mukaan vuonna 2016 Euroopan display-mainonnasta jo 50,1 prosenttia ostettiin ohjelmallisesti. Kasvua edellisvuoteen oli 42,7 prosenttia. Lue lisää täältä.

Pohjoismaissa kehitys on ollut nopeinta Tanskassa. Ruotsalaisen IRM Median tutkimuksen mukaan Tanskassa 44 prosenttia display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Pohjoismaiden keskiarvo on 33 prosenttia. On kuitenkin huomioitavaa, että IRM Median laskutavan mukaan displayn määritelmässä on mukana myös Googlen Display Network -mainonta sekä Youtube -videomainonta. IAB Europen käyttämän määritelmän mukaan näiden lisänä on myös Facebook -mainonta. Suomen luvuissa display-mainonnan kokonaisuuteen lasketaan perinteinen display-, natiivi-, mobiili- ja in-stream videomainonta.

”Vertailun vuoksi, jos lasketaan Suomen luvut tammi-kesäkuulta 2017 pohjoismaisella IRM Median mallilla, saadaan ohjelmallisen osuudeksi 35 prosenttia ja IAB Europen mallilla osuus on 52 prosenttia. Kannattaa siis aina tarkistaa, mikä on kokonaisdisplayn määritelmä ”, toteaa Jukka Sundquist, Nordic Morning toimitusjohtaja ja IAB:n Ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja.

Mistä ohjelmallisessa ostamisessa on kyse?

Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut kaikenlaisen digitaalisen näkyvyyden (mm. display, mobiili, video) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen tehostaa digitaalisen mainonnan prosesseja poistaen siitä manuaalisia työvaiheita. Parhaimmillaan ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa reaaliaikaisesti ostetun datan hyödyntämisen tarkkaan kohdennettuun mainontaan. IAB Finland julkaisi keväällä päivityksen suositusta Ohjelmallisen ostamisen oppaasta.

Lisätietoja antavat:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
Jukka Sundquist, IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, etunimi.sukunimi@nordicmorning.com

21.03.2023

IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää

21.03.2023

IAB Studio: Metaversumi - matka tulevaisuuden virtuaalimaailmoihin

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Kristiina Banda ja Kalle Heinonen Adobelta. Jaksossa Pasi keskustelee vieraiden kanssa metaversumista ja sen käyttömahdollisuuksista. Mikä on metaversumi ja miten se palvelee esimerkiksi mainostajaa?

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää