Icon
Mainonnan ohjelmallinen ostotapa kasvoi 22 % Suomessa IABlogi

Mainonnan ohjelmallinen ostotapa kasvoi 22 % Suomessa

10.10.2017

Ohjelmallinen ostaminen digitaalisen mainonnan ostotapana on yleistynyt myös Suomessa. IAB Finlandin tuoreen kyselyn mukaan jo 28 prosenttia display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Ohjelmallisesti ostetun mainonnan määrä kasvoi 22 prosenttia edellisvuoden samaan jaksoon verrattuna. Kyselyyn vastasivat mediatoimistot ja ohjelmalliseen erikoistuneet toimistot. Luvut ovat tammi-kesäkuulta 2017. Toimistot ennustavat ohjelmallisen osuuden display-mainonnasta nousevan jopa 43 prosenttiin vuoden viimeisellä puoliskolla.

 

Ohjelmallisen markkinat Euroopassa

IAB Europen IHS Markit tutkimustalolla teettämän tutkimuksen mukaan vuonna 2016 Euroopan display-mainonnasta jo 50,1 prosenttia ostettiin ohjelmallisesti. Kasvua edellisvuoteen oli 42,7 prosenttia. Lue lisää täältä.

Pohjoismaissa kehitys on ollut nopeinta Tanskassa. Ruotsalaisen IRM Median tutkimuksen mukaan Tanskassa 44 prosenttia display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Pohjoismaiden keskiarvo on 33 prosenttia. On kuitenkin huomioitavaa, että IRM Median laskutavan mukaan displayn määritelmässä on mukana myös Googlen Display Network -mainonta sekä Youtube -videomainonta. IAB Europen käyttämän määritelmän mukaan näiden lisänä on myös Facebook -mainonta. Suomen luvuissa display-mainonnan kokonaisuuteen lasketaan perinteinen display-, natiivi-, mobiili- ja in-stream videomainonta.

”Vertailun vuoksi, jos lasketaan Suomen luvut tammi-kesäkuulta 2017 pohjoismaisella IRM Median mallilla, saadaan ohjelmallisen osuudeksi 35 prosenttia ja IAB Europen mallilla osuus on 52 prosenttia. Kannattaa siis aina tarkistaa, mikä on kokonaisdisplayn määritelmä ”, toteaa Jukka Sundquist, Nordic Morning toimitusjohtaja ja IAB:n Ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja.

Mistä ohjelmallisessa ostamisessa on kyse?

Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut kaikenlaisen digitaalisen näkyvyyden (mm. display, mobiili, video) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen tehostaa digitaalisen mainonnan prosesseja poistaen siitä manuaalisia työvaiheita. Parhaimmillaan ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa reaaliaikaisesti ostetun datan hyödyntämisen tarkkaan kohdennettuun mainontaan. IAB Finland julkaisi keväällä päivityksen suositusta Ohjelmallisen ostamisen oppaasta.

Lisätietoja antavat:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
Jukka Sundquist, IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, etunimi.sukunimi@nordicmorning.com

20.01.2025

IAB Studio: Ohjelmallisen mainonnan myytit - Totta vai tarua?

Tervetuloa kuuntelemaan uusinta IAB Studio podcast-jaksoa, jossa syvennymme ohjelmallisen mainonnan ajankohtaisiin teemoihin ja trendeihin! Pasin kanssa studiossa mukana ovat alan asiantuntijat Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta.

lue lisää

20.01.2025

Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit

IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille.  Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.

lue lisää

16.01.2025

IAB Jäsenesittely: Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen

lue lisää

15.01.2025

IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit

IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.

lue lisää