Icon
Tiedätkö, mikä on vähittäiskauppamedia ja miksi se saa kassakoneesi kilisemään? Markkinaluvut

Tiedätkö, mikä on vähittäiskauppamedia ja miksi se saa kassakoneesi kilisemään?

18.03.2021 | Jyrki Kostilainen

Vähittäiskauppamedia näyttää globaalisti suuntaa markkinoinnin kehitykselle. Sama ilmiö on näköpiirissä myös Suomessa, vaikka vähittäiskauppamedia on käsitteenä suomalaisille mainostajille vielä melko tuntematon. Mikä tekee kaupan mediasta erityisen? Vähittäiskauppamedia on markkinoinnin strateginen kumppani, jonka kaikki toiminta lähtee liikkeelle mainostajan liiketoimintatarpeesta.

Millaisille ihmisille markkinointikampanjamme kannattaisi kohdistaa? Kuinka moni asiakas teki ostoksen markkinointikampanjamme aikana? Entä millaisista syistä asiakasmäärämme kasvoivat niin paljon? Mikä kanava konvertoi mainostajalle parhaiten? Hullaantuivatko savolaiset piirakoista, vai toimiko markkinointi parhaiten pääkaupunkiseudulla? Mihin kellonaikaan asiakkaita kannattaa tavoitella?

Nämä ovat esimerkkejä kysymyksistä, joihin edistyksellisimmät vähittäiskauppamediat kaikkialla maailmassa tarjoavat mainostaja-asiakkailleen syvällisiä vastauksia. Kaupan media ei puhu vain siitä, kuinka paljon euroja markkinointi tuottaa, vaan tarjoaa ymmärrystä taustalla vaikuttavista tekijöistä.

Kun 3Kaverin Jäätelö lanseerasi uuden jäätelöpuikkonsa, halusimme ostokäyttäytymisen ymmärryksessä kiinnittää huomiota siihen, keihin olemassa oleviin ja menetettyihin asiakkaisiin ja toisaalta yleisesti uutuustuotteista kiinnostuviin uusasiakkaisiin, markkinointi kannattaisi kohdistaa ja missä kanavissa. Analyysimme avulla molemmista kategorioista löytyivät potentiaaliset ihmiset, joille luovat ja kokeilevat markkinointiratkaisut kannatti kohdistaa. Tulokset puhuvat puolestaan. Datavetoinen monikanavamarkkinointi nosti myyntiä 85 prosenttia verrattuna kampanjaa edeltävään ajankohtaan, ja myös kampanjan ulkopuolella ollut 3Kaverin Jäätelön kotipakkaustuotteiden myynti kasvoi 14 prosenttia.

Smart Marketing on suomalainen vähittäiskauppamedia ja uudenlainen toimija ja ajattelija digitaalisen markkinoinnin areenalla. Mikä sitten erottaa vähittäiskauppamedian muista markkinoinnin toimijoista? Vähittäiskauppamedia pystyy tarjoamaan mainostajille ratkaisuja koko ostopolun varrelle. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että se pystyy vaikuttamaan ostopäätökseen vielä aivan ostopolun loppumetreillä niin kivijalassa kuin verkkokaupassa. Tähän vain harva pystyy.

Vähittäiskauppa muuttuu kaikkialla maailmassa pelkästä kauppapaikasta myös vaikuttavaksi mediaksi. Suomessa kaupan median mahdollisuuksia ei vielä ole laajalti tunnistettu.

Vähittäiskauppamedia tarjoaa mainostajille pääsyä kuluttajan ostopolulle harkinnasta itse ostotapahtumaan. Isot vähittäiskauppamediat ovat yleensä kosketuksissa suureen määrään ihmisiä. Smart Marketingkin tavoittaa käytännössä lähes jokaisen suomalaisen joko kivijalkakaupoissaan, verkossa tai sovelluksissaan.

Markkinointimaailma puhuu edelleen mielellään CPM:istä tai kontaktihinnoista. Vähittäiskauppamedia ei pyri tarjoamaan vain mainospintoja vaan olemaan laaja-alaisempi kumppani, joka todentaa ja taustoittaa numeerisia tuloksia ja asiakasymmärrystä asiakkailleen. Miten mainostaja voi kytkeytyä osaksi nykyaikaisia markkinointiratkaisuja?

Yhteistyö vähittäiskauppamedian kanssa tuo kilpailuetua

Suomessakin vähittäiskauppamedialla on hyvät mahdollisuudet uudistaa markkinoinnin vanhat lainalaisuudet panostamalla yhteistyökonsepteihin, joissa asiakasymmärrys yhdistyy kykyyn todentaa, miten markkinointitavoitteet integroituvat osaksi yrityksen liiketoimintatavoitteita.

Irralliset markkinointiratkaisut ovat vanhaa markkinointiajattelua. Yhteistyömallit taas ovat tätä päivää. Smart Marketing ei kilpaile perinteisiä suomalaisia toimijoita vastaan, vaan kutsuu heidät kehittämään uudenlaisia, ennennäkemättömiä yhteistyökonsepteja, jotka haastavat toiminnallaan kansainväliset jätit.

Yhteistyö vaatii usein enemmän rohkeutta ja innovatiivista ajattelua kuin kilpailu. Yhteistyö on kuitenkin markkinoinnin tulevaisuutta ja mahdollista jo tänään.

Kirjoittaja Jyrki Kostilainen vastaa SOK Medialla uuden Smart Marketing-vähittäiskauppamedian mediatoimistosuhteista ja digitaalisen tarjoaman kehityksestä ja kaupallistamisesta.

Jyrki toimii myös puhujana ensi viikon tiistain Tulos tai Ulos- tapahtumassa. Tule kuuntelemaan lisää vähittäiskauppamediasta ja sen mittaamisesta. Luvassa myös muita mielenkiintoisia puheenvuoroja liittyen markkinoinnin ja mainonnan tuloksellisuuteen. Koodilla "ROI" myös ei-jäsenet ilmaiseksi. Tutustu tapahtumaan lisää täällä!

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!