Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Mainonnan määrä kasvoi radiossa, verkkomediassa ja elokuvamainonnassa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä oli laskussa.
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q3/2025 aikana 63 %.
”Digitaalisen mainonnan osuus kasvoi hieman toiseen kvartaaliin verrattuna. Markkinassa kehitys on edelleen melko tasaista, mutta suunta pysyy myönteisenä. Suomessa kaivataan yhä rohkeutta investoida digimainontaan”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Anni Lintula.
| Q3/2025 | |||
|
Milj. € |
muutos-% vrt. Q2/2024 | Osuus verkkomainonnasta | |
| Mainonta sosiaalisessa mediassa * | 64,0 | 2,7 % | 35% |
| Hakumainonta ** | 67,2 | 1,1 % | 37% |
| Display | 29,4 | -0,8 % | 16% |
| Outstream video | 0,9 | 25,1 % | 1% |
| Instream video | 9,6 | 13,8 % | 5% |
| Luokiteltu | 11,0 | -7,6 % | 6% |
| Muu mainosmuoto | 1,2 | -1,2 % | 1% |
| Verkkomainonta yhteensä | 183,3 | 1,4 % | 100% |
* sis. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Snapchat
** sis. Google ja bing
Outstream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen.
Lähteet: Kantar & IAB Finland
Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain.
Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään.
Lisätietoja:
Anni Lintula, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, anni.lintula@iab.fi
20.11.2025
Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää
