
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
”Euroopan mediamarkkinasta digitaalista vuonna 2024 oli peräti 67 %. Suomen markkina laahaa siis melko merkittävästi Euroopan keskiarvon perässä. Positiiviselta puolelta nostan havainnon, että digimainonnan määrä kasvoi tämän vuoden ensimmäisellä kvartaalilla. Vielä viime vuoden alussa digimainonta oli hienoisesti miinuksella edelliseen vuoteen verrattuna”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina
Q1/2025 | |||
Milj. € |
muutos-% vrt. Q1/2024 | Osuus verkkomainonnasta | |
Mainonta sosiaalisessa mediassa * | 57,3 | 3,6 % | 34% |
Hakumainonta ** | 59,3 | 6,5 % | 35% |
Display | 30,3 | 1,3 % | 18% |
Outstream video | 0,9 | 30,8 % | 1% |
Instream video | 9,5 | 6,9 % | 6% |
Luokiteltu | 10,6 | -15,5 % | 6% |
Muu mainosmuoto | 1,0 | -6,8 % | 1% |
Verkkomainonta yhteensä | 168,9 | 2,9 % | 100% |
* sis. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Snapchat
** sis. Google ja bing
Outstream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen.
Lähteet: Kantar & IAB Finland
Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain.
Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi