Icon
Tuutin täydeltä p****a IABlogi

Tuutin täydeltä p****a

09.01.2019 | Susanne Ropponen ja Elli Mäkilä

Kukkahattutädit tässä terve. Se on kuulkaa kurinpalautuksen aika, sillä sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan nimissä kusetetaan ihmisiä ja moni helpon euron perässä juokseva ammattilainenkin katsoo ilmiötä sormiensa läpi. Ja sehän ei vetele. Eikä ole pitkällä aikajänteellä kannattavaa markkinointia tai kestävää liiketoimintaa.

Ulkomailta tutut sosiaalisen median harhaanjohtavat vilunkikeinot ovat rantautuneet Suomeen ennen kaikkea verkostomarkkinoinnin muotopuolena versiona. Tämä tuli silmille erityisesti vuodenvaihteessa kaikenlaisina ilmaisina ”lankkuhaasteina”, ”detox-kuureina” ja ”elämänhallintaryhminä”. Sen sijaan, että avoimesti kerrottaisiin esim. haasteeseen liittyvän Facebook-ryhmän olevan jonkun ravintolisän markkinointia, puhutaankin valmennusryhmistä, itsensä haastamisesta ja ammattilaisten tarjoamasta tuesta elämäntapojen muutoksessa. Usein tällaiseen ryhmään pääsee vain, kun hyväksyy kutsujan kaveripyynnön, jotta Messenger voi myöhemmin alkaa laulaa epäammattimaista suora- ja suosittelumarkkinointia. Ryhmien kommenteissa vannotaan ravinto- ja terveyslisien muka-tieteellisiin vaikutuksiin ilman, että argumentteihin löytyy mitään lääketieteellistä tai muutakaan pätevyyttä. Mutta kun somessa tuntemattomat tutut suosittelevat niin onhan se uskottava… Tässä kohtaa voisimme muistuttaa myös lainsäädännöstä (Kuluttajasuojalaki 6 §). Ja mikä hirveintä, aikuiset ihmiset – tiedättekö, sellaiset joilla on äänestysoikeus, työ, kenties lapsia kasvatettavanaan ja muitakin täysivaltaisten vastuita ja oikeuksia – lähtevät tällaiseen mukaan riemusta kiljuen. Medialukutaito ja maalaisjärki, hoi! Ja markkinoijan etiikka, moraali ja ammattiylpeys, ennen kaikkea.

Ihan ilman nuhteita emme me alan ammattilaisetkaan pääse, sillä isoillakaan julkaisijoilla ei tunnu aina riittävän viitseliäisyyttä tarkistaa, millaiseen asiakkaan sisältöön saiteillamme julkaistut natiiviohjaukset johtavat. Totta puhuen joskus joutuu käyttämään aika paljon aikaa ja aivonystyröitä pohtiessaan mainonnan eettisyyttä ja luotettavuutta, jo ihan GDPR:nkin vuoksi - mihin me annamme ihmisten sivuiltamme klikata ja luovuttaa yhteystietonsa? Ai miksi ne pitäisi tarkistaa ja pohtia? Koska medioilla on eettinen vastuu huolehtia, ettei lukijoita kuseteta. Ja liiketoiminnallinen vastuu siitä, että lukija pysyy tyytyväisenä ja näin palaavana sellaisena. Lukija ei ole tyytyväinen, mikäli klikkaa kiinnostavan lisäarvollisen sisällön toiveessa suoraan verkkokaupan Osta-nappulaan tai täysin puhtaaseen mainostekstiin. Saati sitten, että on antanut yhteystietonsa yritykselle, joka lupailee ilmaista verkkokurssia ja huomaakin tehneensä maksullisen tilauksen ulkomaiselta toimijalta, jonka yritys on kadonnut kuin tuhka tuuleen, mutta laskut muistuttavat kuukausittain olemassaolostaan.

Älyllinen ja eettinen laiskuus - ei jatkoon!

Alan ammattilaisina meidän tuleekin pohtia entistä kriittisemmin, millaista markkinointia mahdollistamme oman toimintamme kautta. Varmasti jokaiselta löytyy oma peili.

Kirjoittajat Susanne Ropponen, kaupallinen tuottaja, MTV Oy (vas.) ja Elli Mäkilä, toimitusjohtaja, Storybound Oy

IAB  Finland on digitiedon lähde. Tilaa uutiskirje!

09.01.2019

Tuutin täydeltä p****a

Kukkahattutädit antavat kurinpalautusta ihmisten kusettamisesta: tällainen peli ei vetele!

lue lisää

23.05.2017

Pelätty, kauhisteltu GDPR – muuttuuko CRM-velhon työnkuva totaalisesti? Onko muutos aina pahasta vai olisiko tässä jotain hyvääkin?

Hyvin hoidettuna tietosuoja on tulevaisuudessa yksi suurimmista kilpailueduista. Mitä sinun kannattaa tehdä nyt?

lue lisää

22.12.2016

Mainonnan läpinäkyvyys - toimiston ja mainostajan välinen sopimus vai toimialan yhteinen asia?

Teknologiat ja ohjelmallinen ostaminen ovat pysyvästi muuttaneet mainonnan kustannusrakennetta ja suhtautumista läpinäkyvyyteen.

lue lisää

08.12.2014

Vuoden some-yrityksen resepti

MTV:n Mari Rasimus kertoo kahdeksan keinoa, joilla yritys saa kaiken irti somesta.

lue lisää