Suosikkiopas päivittyi: Markkinointiteknologian opas 2.0
Tiedät ehkä tilanteen, kun pienestä pintaremontista kehkeytyy työn edetessä iso remppa ja lopulta kaikki maalataan uudestaan. Näin kävi myös meillä markkinointiteknologia työryhmän jäsenillä, kun lähdimme tekemään päivitystä n. 1,5 vuotta sitten julkaisemaamme markkinointiteknologian oppaaseen. Selvisimme tästä rempasta ilman verta ja kyyneleitä, mutta hiki tuli. Aikaisempi reilu 30 -sivuinen opas paisui lähes 100 -sivuiseksi. Onneksi tässä oli mukana useita alan ammattilaisia ja työryhmämme jäsen Sini Skott toimi loistavana rakennusmestarina ja näin lopputulos on taas astetta laadukkaampaa.
Markkinointiteknologian viitekehys on myös paisunut ja teknologioita on tullut 2000 lisää parin vuoden takaisesta. Nyt niitä on jo 8000! Ei siis ihme, jos välillä tuntuu siltä, että kulkee teknologioiden viidakossa ja aina löytyy jokin sovellus ongelmaan. Kuten oppaassa toteammekin niin samanaikaisesti markkina on myös keskittynyt:
- Muutama kymmenen suurinta ohjelmistoa hallitsee isoa osaa markkinaa.
- Näiden lisäksi markkinassa on hyvin pitkä häntä tietyn kategorian johtavia teknologioita, erikoistuneita ja pienempiä toimijoita sekä start-up-yrityksiä.
- Viimeisen vuoden ajan yksi nopeimmin kasvava kategoria on ollut data. Tämän ympärille on tullut vuodessa yli 25% enemmän teknologioita.
- Seuraavaksi eniten ovat kasvaneet hallinnointi- (Management) ja vuorovaikutustyökalujen (Social & Relationships) kategoriat.
(Lähde: IAB Markkinointiteknologian opas)
Ongelma tuleekin siinä, että minkä valitsen. Mitä tarvitsen? Mikä on haasteeni? Olisi liikaa luvattu, jos sanoisin, että oppaasta saat näihin vastauksen, mutta ehkä opas auttaa sinua hahmottamaan kokonaisuuden tai antamaan jotain lisätietoa tai lähdetietoja olipa kyse markkinoinnin, viestinnän, myynnin, datan tai hallinnoinnin ratkaisuista. Opasta ei siis tarvitse jättää yöpöydälle odottamaan sopivaa lukuhetkeä, vaan suosittelemme, että käyt sisällysluettelon kautta käsiksi juuri sinua kiinnostavaan aihealueeseen.
Lataa tästä: IAB Markkinointiteknologian opas
P.S. Pidetään Suomen lippu korkealla. Chiefmartecin Martech 5000 -tietokantaan voi kuka tahansa ehdottaa uusia yrityksiä, joten jos olet jonkin Martech -yrityksen edustaja voit käydä lisäämässä mahdollisen listalta puuttuvan toimittajan tai ilmoittaa toimijan liiketoiminnan loppumisesta tai fuusioitumisesta, martech5000.com
Eliisa Puikkonen toimii Head of Online Growth roolissa Elisa Oyj:ssä sekä IAB Finlandin Markkinointiteknologia-työryhmän puheenjohtajana.
17.09.2024
Unohda nämä harhaluulot mainonnan kohdentamisesta
Mediatalon edustajana törmää sekä realistisiin näkemyksiin että suoranaisiin harhaluuloihin siitä, miten mainoskampanjoita oikein kannattaa kohdentaa. Myytinmurtajien hengessä tartumme väittämään kerrallaan ja selvitämme totuuden urbaanilegendojen takaa. Sorrutko tietämättäsi samoihin harhaluuloihin kuin moni muu? Lue juttu, niin tiedät.
lue lisää16.08.2024
Mittaa edes tätä!
Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.
lue lisää09.08.2024
Missä menet Retail media?
IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle.
lue lisää02.07.2024
IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.
lue lisää