Icon
QR-koodien monet mahdollisuudet IABlogi

QR-koodien monet mahdollisuudet

08.11.2012 | Petri Mertanen, Zeeland

QR-koodit ovat tulleet jäädäkseen. Ne ovat fyysisen maailman hyperlinkkejä, jotka yhdistävät offline-maailman kohtaamispisteet pääasiassa mobiilikanavaan. Koodeja käytetään jo varsin vaihtelevasti lehti-ilmoituksissa, suorapostituksissa, tuotepakkauksissa, ulkomainonnassa, käyntikorteissa sekä esityksissä. Onpa QR-koodi nähty viime aikoina myös linja-auton perämainoksessa, joskin tässä tapauksessa koodin skannaaminen puhelimella saattaa osoittautua hieman haastavaksi. Kauppojen hyllyihin saakka QR-koodit eivät ole vielä Suomessa ennättäneet.

Valitettavan usein kuitenkin koodien pääasiallinen tehtävä on ohjata yritysten verkkopalvelun etusivulle. Myöskään QR-koodien mittaamismahdollisuutta ei osata hyödyntää sillä lähes kaikissa testaamissani koodeissa mittaustägi puuttuu tai on puutteellinen. QR-koodeja ei tulisi käyttää vain koodin käyttämisen ilosta tai siksi, että koodin tekeminen on helppoa ja onnistuu lähes keneltä tahansa.

QR-koodien ohjelmointimahdollisuudet ovat huomattavasti nykyistä käyttöä laajemmat. Koodit siis voivat itsessään sisältää tiettyjä toiminnallisuuksia, jotka voivat ohjata asiakkaita oikeaan, haluttuun suuntaan. Mikäli kuitenkin halutaan ohjata ihmiset verkossa olevaan palveluun niin on huolehdittava ensin siitä, että palvelu on responsiivinen tai se mukautuu mobiilikäyttäjän näytön kokoon. Tulisi myös tarkistaa, että koodi sisältää seurantajärjestelmän edellyttämän mittaustägin, jonka avulla kampanjan analysointi ja kävijäsegmentin tallentaminen on ylipäätään mahdollista.

Kuten muussakin kampanjoinnissa, myös QR-koodien tapauksessa, hyvä konseptisuunnittelu ja palvelumuotoilu ovat äärimmäisen tärkeitä onnistumisen kannalta. Lopulliset tavoitteet ratkaisevat myös sen, minkälaista koodia käytetään ja mitä itse asiassa on järkevää mitata. QR-koodi voi sisältää esimerkiksi tekstimuotoisen alennuskoodin, puhelinnumeron, karttalinkin tai kalenterimerkinnän. Verkkopalvelun lisäksi käyttäjä voidaan ohjata videoon, sosiaalisen median palveluun tai lataamaan mobiilisovellus. Myös ostaminen onnistuu tulevaisuudessa yhä vaivattomammin suoraan puhelimen avulla.

Kun lähdet tekemään kampanjaa, joka sisältää QR-koodin tai -koodeja, käy läpi seuraavat vaiheet:

Päätä lopullinen tavoite: mitä haluat koodin käyttäjien tekevän?Mieti mitä lisäarvoa koodin käyttäjä saa?Suunnittele asiakkaiden monikanavainen käyttökokemus.Mittaa siirtyvät eri kanavien välillä aina lopulliseen tavoitteeseen saakka.Analysoi kerätty data ja hyödynnä kokemukset seuraavassa menestyskampanjassa.

Petri Mertanen kirjoittaa omaa blogia nimeltä Pete Box of Analytics.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää