Icon
QR-koodien monet mahdollisuudet IABlogi

QR-koodien monet mahdollisuudet

08.11.2012 | Petri Mertanen, Zeeland

QR-koodit ovat tulleet jäädäkseen. Ne ovat fyysisen maailman hyperlinkkejä, jotka yhdistävät offline-maailman kohtaamispisteet pääasiassa mobiilikanavaan. Koodeja käytetään jo varsin vaihtelevasti lehti-ilmoituksissa, suorapostituksissa, tuotepakkauksissa, ulkomainonnassa, käyntikorteissa sekä esityksissä. Onpa QR-koodi nähty viime aikoina myös linja-auton perämainoksessa, joskin tässä tapauksessa koodin skannaaminen puhelimella saattaa osoittautua hieman haastavaksi. Kauppojen hyllyihin saakka QR-koodit eivät ole vielä Suomessa ennättäneet.

Valitettavan usein kuitenkin koodien pääasiallinen tehtävä on ohjata yritysten verkkopalvelun etusivulle. Myöskään QR-koodien mittaamismahdollisuutta ei osata hyödyntää sillä lähes kaikissa testaamissani koodeissa mittaustägi puuttuu tai on puutteellinen. QR-koodeja ei tulisi käyttää vain koodin käyttämisen ilosta tai siksi, että koodin tekeminen on helppoa ja onnistuu lähes keneltä tahansa.

QR-koodien ohjelmointimahdollisuudet ovat huomattavasti nykyistä käyttöä laajemmat. Koodit siis voivat itsessään sisältää tiettyjä toiminnallisuuksia, jotka voivat ohjata asiakkaita oikeaan, haluttuun suuntaan. Mikäli kuitenkin halutaan ohjata ihmiset verkossa olevaan palveluun niin on huolehdittava ensin siitä, että palvelu on responsiivinen tai se mukautuu mobiilikäyttäjän näytön kokoon. Tulisi myös tarkistaa, että koodi sisältää seurantajärjestelmän edellyttämän mittaustägin, jonka avulla kampanjan analysointi ja kävijäsegmentin tallentaminen on ylipäätään mahdollista.

Kuten muussakin kampanjoinnissa, myös QR-koodien tapauksessa, hyvä konseptisuunnittelu ja palvelumuotoilu ovat äärimmäisen tärkeitä onnistumisen kannalta. Lopulliset tavoitteet ratkaisevat myös sen, minkälaista koodia käytetään ja mitä itse asiassa on järkevää mitata. QR-koodi voi sisältää esimerkiksi tekstimuotoisen alennuskoodin, puhelinnumeron, karttalinkin tai kalenterimerkinnän. Verkkopalvelun lisäksi käyttäjä voidaan ohjata videoon, sosiaalisen median palveluun tai lataamaan mobiilisovellus. Myös ostaminen onnistuu tulevaisuudessa yhä vaivattomammin suoraan puhelimen avulla.

Kun lähdet tekemään kampanjaa, joka sisältää QR-koodin tai -koodeja, käy läpi seuraavat vaiheet:

Päätä lopullinen tavoite: mitä haluat koodin käyttäjien tekevän?Mieti mitä lisäarvoa koodin käyttäjä saa?Suunnittele asiakkaiden monikanavainen käyttökokemus.Mittaa siirtyvät eri kanavien välillä aina lopulliseen tavoitteeseen saakka.Analysoi kerätty data ja hyödynnä kokemukset seuraavassa menestyskampanjassa.

Petri Mertanen kirjoittaa omaa blogia nimeltä Pete Box of Analytics.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää

29.08.2025

IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa

Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.

lue lisää

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää