QR-koodien monet mahdollisuudet
QR-koodit ovat tulleet jäädäkseen. Ne ovat fyysisen maailman hyperlinkkejä, jotka yhdistävät offline-maailman kohtaamispisteet pääasiassa mobiilikanavaan. Koodeja käytetään jo varsin vaihtelevasti lehti-ilmoituksissa, suorapostituksissa, tuotepakkauksissa, ulkomainonnassa, käyntikorteissa sekä esityksissä. Onpa QR-koodi nähty viime aikoina myös linja-auton perämainoksessa, joskin tässä tapauksessa koodin skannaaminen puhelimella saattaa osoittautua hieman haastavaksi. Kauppojen hyllyihin saakka QR-koodit eivät ole vielä Suomessa ennättäneet.
Valitettavan usein kuitenkin koodien pääasiallinen tehtävä on ohjata yritysten verkkopalvelun etusivulle. Myöskään QR-koodien mittaamismahdollisuutta ei osata hyödyntää sillä lähes kaikissa testaamissani koodeissa mittaustägi puuttuu tai on puutteellinen. QR-koodeja ei tulisi käyttää vain koodin käyttämisen ilosta tai siksi, että koodin tekeminen on helppoa ja onnistuu lähes keneltä tahansa.
QR-koodien ohjelmointimahdollisuudet ovat huomattavasti nykyistä käyttöä laajemmat. Koodit siis voivat itsessään sisältää tiettyjä toiminnallisuuksia, jotka voivat ohjata asiakkaita oikeaan, haluttuun suuntaan. Mikäli kuitenkin halutaan ohjata ihmiset verkossa olevaan palveluun niin on huolehdittava ensin siitä, että palvelu on responsiivinen tai se mukautuu mobiilikäyttäjän näytön kokoon. Tulisi myös tarkistaa, että koodi sisältää seurantajärjestelmän edellyttämän mittaustägin, jonka avulla kampanjan analysointi ja kävijäsegmentin tallentaminen on ylipäätään mahdollista.
Kuten muussakin kampanjoinnissa, myös QR-koodien tapauksessa, hyvä konseptisuunnittelu ja palvelumuotoilu ovat äärimmäisen tärkeitä onnistumisen kannalta. Lopulliset tavoitteet ratkaisevat myös sen, minkälaista koodia käytetään ja mitä itse asiassa on järkevää mitata. QR-koodi voi sisältää esimerkiksi tekstimuotoisen alennuskoodin, puhelinnumeron, karttalinkin tai kalenterimerkinnän. Verkkopalvelun lisäksi käyttäjä voidaan ohjata videoon, sosiaalisen median palveluun tai lataamaan mobiilisovellus. Myös ostaminen onnistuu tulevaisuudessa yhä vaivattomammin suoraan puhelimen avulla.
Kun lähdet tekemään kampanjaa, joka sisältää QR-koodin tai -koodeja, käy läpi seuraavat vaiheet:
Päätä lopullinen tavoite: mitä haluat koodin käyttäjien tekevän?Mieti mitä lisäarvoa koodin käyttäjä saa?Suunnittele asiakkaiden monikanavainen käyttökokemus.Mittaa siirtyvät eri kanavien välillä aina lopulliseen tavoitteeseen saakka.Analysoi kerätty data ja hyödynnä kokemukset seuraavassa menestyskampanjassa.
Petri Mertanen kirjoittaa omaa blogia nimeltä Pete Box of Analytics.
05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää