Pliis, kommentoikaa mua, pliis!
Jokainen bloggaaja haluaa kommentteja. Tähän on olemassa toimivia ja typeriä vinkkejä.
Toimiva vinkki 1: Kirjoita teemasta, joka herättää tunteita.
Voit vaikka kritisoida suomalaista koulujärjestelmää, kertoa kokemuksesi työpaikkakiusaamisesta tai tilittää typerästä mokastasi. Tai voit antaa vinkkejä pääsiäisaskarteluihin ja renkaanvaihtoon.
Tekstin ei aina tarvitse pyrkiä vitutukseen, jotta kommentteja heruisi. Se voi myös pyrkiä ilahtumiseen, oivallukseen, yhteisöllisyyteen, haikeuteen tai vaikka puolustautumisen haluun. Kaikki tunteet ovat hyviä tunteita.
Aihe herättää tunteen, ja tunne herättää lukijan. Kommentointipyyntö ei herätä yhtään ketään.
Toimiva vinkki 2: Kirjoita elävää kieltä ja lyhyitä tekstejä.
Jos lukija jättää postauksesi kesken, hän ei myöskään kommentoi. Niinpä kannattaa kirjoittaa rehevää kieltä ja tiiviitä tekstejä. Kun lukija sinnittelee postauksesi loppuun asti, hän ehkä myös kommentoi.
Toimiva vinkki 3: Kommentoi muiden blogeissa.
Sosiaalinen media on vastavuoroisuutta. Kukaan ei halua keskustella yksisuuntaisen tavarantuuttaajan kanssa.
Kun kommentoit toisten blogeissa, älä kuitenkaan kirjoita mitäänsanomattomia ”Kiva postaus!” tai ”Huono postaus!” -kommentteja, vaan laajenna viestiäsi. Mikä teki postauksesta hyvän tai huonon? Onko sinulla vastaavia kokemuksia kuin kirjoittajalla? Haluatko esittää toisen näkökulman? Tahdotko kysyä jotain bloggaajalta?
Kommenttiin ei kannata lisätä linkkiä omaan blogiin, vaan linkki lisätään erilliseen kenttään oman nimen yhteyteen. Jos kommenttisi ovat fiksuja, bloggaaja ja muut lukijat klikkaavat kyllä nimeäsi ja päätyvät sivuillesi.
Typerä vinkki 1: Markkinoi postaustasi joka paikassa.
Tollointa ikinä on spämmätä omaa postaustaan joka paikassa: Twitterissä, Facebookissa, LinkedInissä ja muiden blogeissa. Sosiaalisen median lukijat kyllästyvät, kun sama sisältö tulee silmille kaikkialla.
Liian tyrkky on liian tyrkky. Jokainen meistä kaihtaa ihmistä, joka tunkeaa ja työntyy tykö.
Typerä vinkki 2: Pyydä lukijoilta kommentteja.
Yhtä tolloa on kinuta kommentteja blogipostauksensa lopussa: ”Mitä mieltä olette?” ”Oletko eri mieltä? Kerro se!” ”Onko sinulla vastaavia kokemuksia?”
Lukijan reaktio on sama kuin 15-vuotiaan reaktio, kun opettaja kysyy jotain aivan liian helppoa: täydellinen vaikeneminen. On kiusallista tarttua ilmiselvään täkyyn.
Mitä mieltä itse olet - eikö tällainen loppukysymys ole puistattavan keinotekoinen?
04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää27.11.2025
IAB Insider: Miten Tokmanni laajentaa retail median markkinoille ja haastaa perinteisen mediakentän?
Kauppa ei enää tee katetta pelkästään myymällä tuotteita vaan yhä useampi ketju alkaa kaupallistaa myös kaupan dataa, asiakaskohtaamisia ja myymäläympäristöjä. Jaksossa opit, millaisia mahdollisuuksia avoin retail media tarjoaa kaupan toimijoille ja miten brändit voivat tavoittaa kuluttajia hyödyntämällä kaupan ostosdataa. Jakson vieraina ovat retail-median konkari Janne Lehtinen Aller ReTALEsta ja Tokmannin kaupallinen johtaja Veli-Pekka “VeePee” Ääri.
lue lisää20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää