Icon
Onko digi ICT-asia? IABlogi

Onko digi ICT-asia?

23.06.2014 | Lotta Heikkeri

Valtio haluaa reagoida digitalisaatioon, mutta onko sen fokus liikaa järjestelmissä ja prosesseissa? Kun etsitään onnistuneita esimerkkejä digin aidosta hyödyntämisestä, kannattaisi katsoa markkinointialaan.



Liikenne- ja viestintäministeriö julkisti viime viikolla tutkimuksen Digitalisaatio keskisuurissa yrityksissä. Selvityksessä ruoditaan paljon käänneltyä ja väänneltyä dilemmaa siitä, miksi Suomessa ei olla digiosaamisen kärjessä, vaikka edellytyksiä ja mahdollisuuksia tunnetusti löytyy.

Tutkimuksessa todetaan, että ”digitalisaatioasteen nostaminen ei tarkoita vain ICT-teknologioiden määrän ja käytön lisäämistä yrityksissä eri tasoilla ja tehtävissä, vaan digitalisaation ulottamista yritysten liiketoiminnan, kilpailukyvyn ja innovaatio-kyvyn uusiutumiseen.”

Ajatus on kaunis, sitä ei käy kieltäminen. Mutta miten ylevään tavoitteeseen oikein päästäisiin? Vaikka tutkimuksessa todetaan useaan otteeseen, ettei digitalisaatio ole pelkkää ICT-prosessia, on julkaisun fokus lähes yksinomaan järjestelmissä ja niiden hankkimisessa.

Jos internet, digi ja data nähdään pelkkinä järjestelminä järjestelmien joukossa, onko ihmekään jos digirintamalla ei olla maailman kärkikastia? Jos yrityspäättäjien suurin huoli on ICT-hankkeiden kalliudessa ja raskaudessa sekä oman väen ICT-osaamisen köykäisyydessä, ei ole ihmekään että oleellisin unohtuu: Miten digitalisaatiosta halutaan hyötyä? Mitä sillä tavoitellaan? Tutkimuksessa puhutaan ”digitalisaation käyttöönotosta”, mutta starttinappulan painamista pidemmälle siinä ei katsota.

Tuskinpa Suomen viime vuosien suurimmat digimenestyjätkään ovat yksinomaan keskittyneet ICT-järjestelmiin. Vihaisia lintuja kun ei automaattisesti, pyytämättä ja yllätyksenä tupsahtele ulos kalliin järjestelmän toisesta päästä.

Liikenne- ja viestintäministeriössä mietitään digiä tällä hetkellä useammaltakin kannalta. Parhaillaan lausuntokierroksella kulkee kansallinen big data -strategia, jossa digitaalisuuden lonkerot ulottuvat niin terveyteen, cleantechiin kuin julkishallintoon. Markkinointi ja mainontakin mainitaan, tosin huomattavasti suppeammin kuin monet muut aihepiirit. Tämä johtunee siitä, että ala on ollut ensimmäisten joukossa hyödyntämässä digiä tehokkaasti.

Helppoja ratkaisuja, jos ratkaisuja ollenkaan, ministeriön julkaisut ja hankkeet eivät tarjoa. Rajoituksista ja sääntelystä ei paljoa puhuta, vaan palloa heitetään myös yrityksille: ministeriön tutkimuksen tiimoilta julkaistussa tiedotteessakin todetaan, että ”digitalisoitumisen haasteissa ei ole kyse yksittäisten teknologisten ratkaisujen käyttöönotosta vaan prosessista, joka edellyttää uusien toimintatapojen omaksumista”.

Tässä asiassa mainonnan ja markkinoinnin ala voi näyttää ylpeänä esimerkkiä. Harvalla alalla toimintatavat ovat muuttuneet yhtä vikkelään ja osaaminen niiden mukana. Mitä kansainvälisemmäksi liiketoiminta muuttuu, sitä tärkeämmäksi kasvaa myös digitaalinen markkinointiosaaminen. Muutokset näkyvät myös IAB Finlandin jäsenkunnan monipuolistumisessa ja siinä, millaisia teemoja järjestössämme käsitellään. Tänä keväänä hyllyttämämme slogan ”Verkkomainonnan asialla!” kuulostaa auttamatta vanhanaikaiselta tässä maailmanajassa.

Työnsarkaa kuitenkin riittää teknologian kehittyessä ja aihepiirin alati laajentuessa. IAB Finland haluaa olla jäsentensä ja koko alan apuna herättämässä keskustelua ja edesauttamassa uusien teknologioiden menestyksekästä käyttöä. Hyvänä esimerkkinä tästä työstä toimii tuore Big Data -työryhmän opas ”Datan hyödyntäminen digimainonnan kohdentamisessa.” Järjestelmien ohella kun on tärkeää ajatella myös sitä, mitä kaikilla ykkösillä ja nollilla halutaan tehdä.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää