Icon
Ohjelmallisen kasvu jatkuu Suomessa IABlogi

Ohjelmallisen kasvu jatkuu Suomessa

03.06.2019

Estimaatin mukaan ohjelmallisen ostamisen määrä nousi 54,2 miljoonaan euroon.

IAB Finland on kartoittanut ohjelmallisen ostamisen määrää Suomessa jo vuodesta 2014. Vuoden 2018 ensimmäisen vuosipuoliskon osalta kyselyä tarkennettiin, eivätkä tiedot ole suoraan vertailukelpoisia edellisten vuosien tuloksiin. Vuosi 2018 on nyt kuitenkin koottu ja IAB Finlandin estimaatin mukaan ohjelmallisen ostamisen määrä vuonna 2018 nousi 54,2 miljoonaan euroon ja sen osuus Kantar TNS:n julkaisijoilta keräämästä display-mainonnasta kasvoi 36 prosenttiin. Kasvua edellisvuoteen kertyi 26 %.

Tiedon toimittajina ovat olleet mainostilan ostajat, eli mediatoimistot ja mainostajat.
IAB Finlandin luvuissa ei ole mukana ns. self service -alustojen (Facebook, Google) kautta tehtyjä ostoja.

"Ohjelmallinen ostaminen on jo Suomessakin vakiintunut digimainonnan ostotavaksi, muiden tapojen joukossa. Ohjelmallinen helpottaa ja tehostaa ostamista. Tästä syystä kasvua on edelleen odotettavissa”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Viidennes julkaisijoiden myymästä displaystä ohjelmallista

Myös Kantar TNS on kartoittanut ohjelmallisen määrää vuoden 2019 alusta lähtien. Kantarin tapa kerätä ohjelmallisen tiedot eroaa IAB Finlandin tiedonkeruusta, sillä tiedon toimittajina Kantar TNS:lle ovat suomalaiset julkaisijat. Sen keräämä ohjelmallisen määrä oli kumulatiivisesti vuoden 2019 tammi-huhtikuussa 29 % display-mainonnan kokonaisuudesta.

Kantar TNS:n raportoima osuus eroaa sekä kansainvälisistä vertailuluvuista että IAB Finlandin aiemmista estimaateista

IAB Finlandin ohjelmallisen työryhmän puheenjohtaja Maarit Toivonen avaa eroavia lukuja näin:
"Maailmalla ohjelmallisen ostamisen raportoidaan kattavan usein jo valtaosan display- ja videomainonnasta. Kansainvälisessä raportoinnissa näitä osuuksia nostavat usein jätit kuten Facebook ja Google.”
Suomalaisten julkaisijoiden vastaava luku 21 % kertoo kuitenkin siitä, että perinteinen tapa ostaa digimainontaa on edelleen suosittua. Tähän vaikuttaa esimerkiksi videomainonta, joka Suomessa vielä usein ostetaan perinteisesti.
”Kun vertaa Kantar TNS:n ja IAB Finlandin keräämiä lukuja, voidaan päätellä suomalaisten julkaisijoiden raportoivan vähemmän euroja kuin ostajien raportoima määrä. Tärkeää on ymmärtää, että kyselyt tehdään eri tahoille; IAB Finland ostajille ja Kantar TNS julkaisijoille. Tulokset kertovat mielenkiintoisesti siitä, kuinka ohjelmalliseen ostamiseen kuuluvat myös panostukset, jotka eivät ohjaudu julkaisijoille asti. Näitä ostojen tehostamiseen tähtääviä panostuksia voivat olla esimerkiksi teknologia- ja datakustannukset", Toivonen toteaa.

Lisätietoja antavat:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Maarit Toivonen, Ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, 010 665 2056, maarit.toivonen(at)almamedia.fi

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää