Icon
Ohjelmallisen kasvu jatkuu Suomessa IABlogi

Ohjelmallisen kasvu jatkuu Suomessa

03.06.2019

Estimaatin mukaan ohjelmallisen ostamisen määrä nousi 54,2 miljoonaan euroon.

IAB Finland on kartoittanut ohjelmallisen ostamisen määrää Suomessa jo vuodesta 2014. Vuoden 2018 ensimmäisen vuosipuoliskon osalta kyselyä tarkennettiin, eivätkä tiedot ole suoraan vertailukelpoisia edellisten vuosien tuloksiin. Vuosi 2018 on nyt kuitenkin koottu ja IAB Finlandin estimaatin mukaan ohjelmallisen ostamisen määrä vuonna 2018 nousi 54,2 miljoonaan euroon ja sen osuus Kantar TNS:n julkaisijoilta keräämästä display-mainonnasta kasvoi 36 prosenttiin. Kasvua edellisvuoteen kertyi 26 %.

Tiedon toimittajina ovat olleet mainostilan ostajat, eli mediatoimistot ja mainostajat.
IAB Finlandin luvuissa ei ole mukana ns. self service -alustojen (Facebook, Google) kautta tehtyjä ostoja.

"Ohjelmallinen ostaminen on jo Suomessakin vakiintunut digimainonnan ostotavaksi, muiden tapojen joukossa. Ohjelmallinen helpottaa ja tehostaa ostamista. Tästä syystä kasvua on edelleen odotettavissa”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Viidennes julkaisijoiden myymästä displaystä ohjelmallista

Myös Kantar TNS on kartoittanut ohjelmallisen määrää vuoden 2019 alusta lähtien. Kantarin tapa kerätä ohjelmallisen tiedot eroaa IAB Finlandin tiedonkeruusta, sillä tiedon toimittajina Kantar TNS:lle ovat suomalaiset julkaisijat. Sen keräämä ohjelmallisen määrä oli kumulatiivisesti vuoden 2019 tammi-huhtikuussa 29 % display-mainonnan kokonaisuudesta.

Kantar TNS:n raportoima osuus eroaa sekä kansainvälisistä vertailuluvuista että IAB Finlandin aiemmista estimaateista

IAB Finlandin ohjelmallisen työryhmän puheenjohtaja Maarit Toivonen avaa eroavia lukuja näin:
"Maailmalla ohjelmallisen ostamisen raportoidaan kattavan usein jo valtaosan display- ja videomainonnasta. Kansainvälisessä raportoinnissa näitä osuuksia nostavat usein jätit kuten Facebook ja Google.”
Suomalaisten julkaisijoiden vastaava luku 21 % kertoo kuitenkin siitä, että perinteinen tapa ostaa digimainontaa on edelleen suosittua. Tähän vaikuttaa esimerkiksi videomainonta, joka Suomessa vielä usein ostetaan perinteisesti.
”Kun vertaa Kantar TNS:n ja IAB Finlandin keräämiä lukuja, voidaan päätellä suomalaisten julkaisijoiden raportoivan vähemmän euroja kuin ostajien raportoima määrä. Tärkeää on ymmärtää, että kyselyt tehdään eri tahoille; IAB Finland ostajille ja Kantar TNS julkaisijoille. Tulokset kertovat mielenkiintoisesti siitä, kuinka ohjelmalliseen ostamiseen kuuluvat myös panostukset, jotka eivät ohjaudu julkaisijoille asti. Näitä ostojen tehostamiseen tähtääviä panostuksia voivat olla esimerkiksi teknologia- ja datakustannukset", Toivonen toteaa.

Lisätietoja antavat:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Maarit Toivonen, Ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, 010 665 2056, maarit.toivonen(at)almamedia.fi

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää