Icon
Millaista on mainonta vuonna 2026? IABlogi

Millaista on mainonta vuonna 2026?

25.08.2016 | Digital Media Finland

Kevin Kellyn uusin kirja ”The Inevitable” esittelee 12 suurta teknologista muutosvoimaa, jotka muokkaavat tulevaisuuttamme. Hän kirjoittaa megatrendeistä, joten mitään skuuppitavaraa ei joukosta löydy. Sen sijaan Kellyn syvällinen ymmärrys teknologioista ja niiden potentiaalisesta yhteisvaikutuksesta elämäämme on erittäin kiinnostavaa luettavaa. Puheenvuorossaan SXSW-tapahtumassa hän nostaa suurista muutoksista kolmen kärkeen tekoälyn (AI), virtuaalitodellisuuden (VR) sekä seurannan (tracking). Mikään näistä kolmesta ei ole mikään uusi trendi, mutta niiden käsittely tämän hetkisen tiedon valossa ja tulevaisuutta eri konteksteista peilaten on mielenkiintoista.

Jos mietitään, miten kolme edellä mainittua megatrendiä vaikuttaa mainontaan, herää paljon kiinnostavia ajatuksia. Jos tekoälyllä ei tarkoiteta ainoastaan reaaliaikaisia algoritmejä ja mekaanista suorituskykyä, vaan oppimista ja keinotekoista fiksuutta (smartness vs. intelligence), päästään alkuun. Lisätään virtuaalitodellisuus, jota on kahdenlaista: Immersiivinen VR sulkee meidät täysin keinotekoiseen maailmaan ja AR tai lisätty todellisuus lisää virtuaalisia elementtejä reaalimaailmaan. Nämä molemmat tarjoavat mahdollisuuden siirtyä informaatiota tarjoavasta internetistä interaktiiviseen kokemusten internetiin. Kolmantena elementtinä lisätään seuranta. Kaikkea mitä teemme seurataan ja tallennetaan. Kuluttajien allergisuus seurannalle kasvaa ja enenevässä määrin olemme siirtymässä surveillancesta co-veillanceen eli sivistyneeseen seurantaan, joka on symmetristä ja läpinäkyvää. Me tiedämme kuka tietojamme tallentaa, mihin tarkoituksiin ja miten tietojamme käytetään.

Otetaanpa nyt sellainen riski, että kukaan ei muista tätä kirjoitusta kymmenen vuoden kuluttua. Miltä mainonta näyttää vuonna 2026? Yksityisyyden säilyttämisestä on tullut kallista ja epäilyttävää. Jos et ole olemassa verkossa, on sama kuin sinulla ei olisi luottotietoja. Sinä omistat kaiken itseesi liittyvän datan, mutta saadaksesi parhaat tarjoukset ja alennuksia tarvitsemistasi tuotteista, annat datan valitsemiesi yritysten käyttöön. Jokaisella liikkeellä on oma virtuaalikauppansa, joissa voit hypistellä, testata ja sovittaa tietoisesti ja tiedostamatta tarvitsemiasi tuotteita. Käyttämäsi palvelut personoidaan mieltymystesi mukaan lisätyn todellisuuden avulla automaattisesti. Liikkuessasi kaupungilla mainokset ilmoittavat olemassa olostaan kuin lähistöllä hiippailevat Pokemonit ja voit valita, seuraatko valkoista virtuaalijänistä vai jatkatko matkaasi.

Uskon Kellyn tavoin siihen, että tulevaisuus tuo mukanaan mullistuksia, joista meillä ei ole vielä pienintäkään aavistusta. Tässä mielessä ennustukset voi heittää saman tien roskikseen. Varmaa kuitenkin on se, että uusista ilmiöistä ja teknologioista on oltava hyvin selvillä, koska niiden perustalle syntyvät tulevaisuuden voittavat ratkaisut.

Kirjoittaja Tommi Rissanen on Digital Media Finlandin konsultti ja tekee väitöskirjaa LUT:ssa liiketoimintamallien muutoksesta.

Digital Media Finlandin aikaisemmat IABlogikirjoitukset:

Mobiilisovellusten merkitys markkinoinnissa kasvaa
Natiivin vuosi 2016
Rahan tuloa ei voi estää
Onko Blockchain markkinoinnin(kin) hopealuoti?

14.09.2017

360-videomainonta hakee uomiaan

Samalla kun virtuaalitodellisuussisällön muodot, tuotantomenetelmät ja kerronnan tavat hakevat uomiaan, myös mainonta ja markkinointi etsivät paikkaansa VR-maailmassa.

lue lisää

25.08.2016

Millaista on mainonta vuonna 2026?

Puheenvuorossaan SXSW-tapahtumassa Kevin Kelly nostaa suurista muutoksista kolmen kärkeen tekoälyn (AI), virtuaalitodellisuuden (VR) sekä seurannan (tracking). Uusista ilmiöistä ja teknologioista on oltava hyvin selvillä, koska niiden perustalle syntyvät tulevaisuuden voittavat ratkaisut.

lue lisää