Icon
Mikä ihmeen Growth Hacking? IABlogi

Mikä ihmeen Growth Hacking?

19.10.2017 | Dingle Oy

Growth Hacking eli kasvuhakkerointi on termi, jonka ympärillä on ollut viime vuosina paljon keskustelua. Osa tuntee termin jo entuudestaan ja hyödyntää sitä osana tuloksellista markkinointia, mutta osalle tämä termi hukkuu trendisanojen viidakkoon ja sen luoma potentiaali jää hyödyntämättä. Lyhyesti avattuna Growth Hackingin tarkoitus on tähdätä kohti kasvua.

Kuva: Inturact.com

Growth Hackingin keinovalikoimassa ovat usein tavanomaisesta poikkeavat keinot sekä kombinaatiot esimerkiksi ansaittua mediaa, maksettua mediaa, jatkuvaa testaamista sekä analytiikkaa. Niukkuudella johdetun markkinoinnin lopputulemana on asiakkaiden rakastama tuote, jonka luominen ei perustu pelkkään mutuun, vaan pitkäjänteisen datan, testaamisen ja kehittämisen hyödyntämiseen.

Huomioi nämä, ennenkuin aloitat Growth Hackingin:

Yhteiset tavoitteet
Tavoitteet eivät koske ainoastaan Growth Hackeria, vaan koko organisaatiota. Tavoitteiden tulisi olla liiketoiminnalle aidosti merkittäviä ja yhteydessä strategiaan. Growth Hackingin omistajuus on ensisijaista.

Organisaatiokulttuuri
Growth hacking edellyttää uudenlaista ajattelutapaa. Onnistuakseen Growth Hackingin on oltava osa yrityksen dna:ta ja organisaatiokulttuuria. Hitaat sisäiset prosessit, varmistelut ja hyväksymisten odottelut varmistavat sen, että kulttuuri ei ole valmis Growth Hackingille.

Datalla johdettu asiakasymmärrys
Datalla leikkiminen ei riitä, vaan se on nostettava kaiken keskiöön. Reaaliaikaista käyttäytymisdataa hyödyntämällä rakennetaan parempaa asiakasymmärrystä ja asiakaskokemuksia. Dataa, alustoja ja prosesseja on kyllä saatavilla ihan jokaiselle budjettiin katsomatta, mutta fokus tulisi olla kasvussa ja jatkuvassa asiakaskokemuksen mittaamisessa ja kehittämisessä sekä halussa palvella paremmin kuin kukaan muu.

Growth Hackerit ovat markkinoinnin staroja, joiden rooli liiketoiminnan kasvun ajureina on merkittävä. He ovat luovia, mutta analyyttisia ihmisiä, joiden tehtävänä on luoda uusia kannattavia prosesseja niukoilla resursseilla luovuutta unohtamatta. Yhteistä heille on kiinnostus teknologioita kohtaan, keskeisten markkinointitrendien ymmärrys, kyky hyödyntää dataa jouhevasti sekä kyky tuottaa luovia ratkaisuja niukoilla resursseilla. Yhteistä on myös omistajuus prosessista. He tulevat olemaan tulevaisuuden markkinoinnin kärkinimiä.

Kirjoittaja Taru Laurila toimii Dinglen markkinointipäällikkönä. Hänen intohimonsa ovat elokuvat, vahvat brändit ja markkinoinnin uudet ilmiöt. Tarun löytää Twitteristä nimellä @tarulaurila

Lue myös Tarun aiemmat kirjoitukset:

Kun martech pääsi markkinointijohtajan pöydälle
Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt
Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix

05.01.2022

IAB Jäsenesittely: Storybound ja Elli Mäkilä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Storybound ja Elli Mäkilä

lue lisää

29.12.2021

IAB Jäsenesittely: Neuwo ja Johannes Harju

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Johannes Harju ja Neuwo

lue lisää

20.12.2021

Onks pakko jos ei jaksa? - IAB:n Toiminnanjohtajan joulukirjoitus

Toinen kokonainen ja kaiken kaikkiaan kolmas vuosi IAB Finlandissa lähenee loppua. Kiirusta on pitänyt ja sitä rataa. Vielä pitäisi rypistää intoa ja onnistumisia puhkuva kirjoitus käsittämättömästä vuodesta 2021 ja vielä mahtavamman vuoden 2022 lähtökohdista. Mutta kun ei jaksa… ei jaksa millään, vaikka tuloksilla leveilylle olisi nyt oiva mahdollisuus.

lue lisää

20.12.2021

5 tärkeintä huomiota B2B-asiakaspoluista

B2B:ssä ostoprosessi voi olla kompleksinen ja pitkä. Sen rakenteeseen vaikuttaa vahvasti varsinkin asiakasorganisaation koko. Lopullisen ostopäätöksen tekijän lisäksi ostoprosessissa voi olla useita eri vaikuttajia.

lue lisää