Icon
Maksatko liikaa AdWords-avainsanoistasi? IABlogi

Maksatko liikaa AdWords-avainsanoistasi?

08.05.2014 | Saskia Salomaa

Avainsanojen hinnat vaihtelevat paljon mainostajien kilpailun vuoksi.

Amerikkalaistutkimuksen mukaan klikkihinnaltaan kalleimpia aloja ovat vakuutukset, lainat ja lakipalvelut (olen niputtanut lainat ja asuntolainat samaan kastiin, sillä Suomessa ei ole jenkkien tapaan erillisiä asuntolainoittajia).

Olen huomannut tämän itsekin AdWords-mainontaa asiakkaiden puolesta tehdessäni; vakuutusaiheisista sanoista saa pulittaa useamman euron klikkihintoja, mikäli mielii mainoksen näkyvän hakutulosten parhailla paikoilla. Infografiikan mukaisiin useiden kymmenien dollareiden klikkihintoihin ei täällä tosin ole vielä jouduttu.

Apua! Täytyykö kaikesta AdWords-mainonnasta maksaa sitten niin julmetusti? Ei onneksi. Vaikka AdWords toimii osittain huutokauppaperiaatteella, voi mainoksensa saada oikeilla avainsanoilla kärkisijoille halvemmallakin, kunhan vain tietää, mitä tekee.

Ensinnäkin kannattaa tutkia, mikä avainsana tuo kauppaa. Google Analytics kertoo sen, mihin sanoihin kannattaa panostaa. Toisaalta kannattaa myös kiinnittää huomiota niihin sanoihin, jotka avustavat kauppaa: voi hyvinkin olla, että asiakas on saapunut sivuille ensin jotain yleissanaa käyttäen ja vasta myöhemmin ostanut brändisanalla haun tehtyään.

Avainsanojen laatupisteet paljastavat sen, mitä Google ajattelee hakusanan laskeutumissivusta. Laatupisteet voi nähdä kurkkaamalla AdWordsin Avainsanat-välilehdeltä viemällä hiiren pienen puhekuplan päälle Tila-sarakkeessa. Jos laatupisteet ovat huonot (1-5), kannattaa laskeutumissivua vaihtaa tai sitten luoda kokonaan uusia sivuja, jossa käsitellään vain yhtä teemaa per sivu. Tällaiset sivut toimivat erinomaisesti usein myös maksuttomiin hakutuloksiin indeksoitumiseen!

Avainsanoja on hyvä viljellä mainosteksteissä, jotta klikkausprosentti paranee. Tämän on yksi niistä syistä miksi kampanjoita pitää optimoida mainonnan aloittamisen jälkeen:

tutkimuksista huolimatta alussa ei voida tietää, mikä sana nousee todellisuudessa haetuimmaksi tai klikatuimmaksi.

ps. Säikähditkö avainsanojen korkeita klikkihintoja? Mikäli toimit vakuutus- tai rahoitusalan ulkopuolella, on hyvin todennäköistä että selviät huomattavasti halvemmalla. Kannattaa siis rohkeasti lähteä kokeilemaan!


Saskia Salomaa on julkaissut hiljattain Hakusanamainonnan ABC -kirjan. IAB Finland tarjoaa kirjan jäsenilleen etuhintaan! Lisätiedot täältä.

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

27.06.2025

IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?

Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

13.06.2025

IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta

Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.

lue lisää