Icon
Maksatko liikaa AdWords-avainsanoistasi? IABlogi

Maksatko liikaa AdWords-avainsanoistasi?

08.05.2014 | Saskia Salomaa

Avainsanojen hinnat vaihtelevat paljon mainostajien kilpailun vuoksi.

Amerikkalaistutkimuksen mukaan klikkihinnaltaan kalleimpia aloja ovat vakuutukset, lainat ja lakipalvelut (olen niputtanut lainat ja asuntolainat samaan kastiin, sillä Suomessa ei ole jenkkien tapaan erillisiä asuntolainoittajia).

Olen huomannut tämän itsekin AdWords-mainontaa asiakkaiden puolesta tehdessäni; vakuutusaiheisista sanoista saa pulittaa useamman euron klikkihintoja, mikäli mielii mainoksen näkyvän hakutulosten parhailla paikoilla. Infografiikan mukaisiin useiden kymmenien dollareiden klikkihintoihin ei täällä tosin ole vielä jouduttu.

Apua! Täytyykö kaikesta AdWords-mainonnasta maksaa sitten niin julmetusti? Ei onneksi. Vaikka AdWords toimii osittain huutokauppaperiaatteella, voi mainoksensa saada oikeilla avainsanoilla kärkisijoille halvemmallakin, kunhan vain tietää, mitä tekee.

Ensinnäkin kannattaa tutkia, mikä avainsana tuo kauppaa. Google Analytics kertoo sen, mihin sanoihin kannattaa panostaa. Toisaalta kannattaa myös kiinnittää huomiota niihin sanoihin, jotka avustavat kauppaa: voi hyvinkin olla, että asiakas on saapunut sivuille ensin jotain yleissanaa käyttäen ja vasta myöhemmin ostanut brändisanalla haun tehtyään.

Avainsanojen laatupisteet paljastavat sen, mitä Google ajattelee hakusanan laskeutumissivusta. Laatupisteet voi nähdä kurkkaamalla AdWordsin Avainsanat-välilehdeltä viemällä hiiren pienen puhekuplan päälle Tila-sarakkeessa. Jos laatupisteet ovat huonot (1-5), kannattaa laskeutumissivua vaihtaa tai sitten luoda kokonaan uusia sivuja, jossa käsitellään vain yhtä teemaa per sivu. Tällaiset sivut toimivat erinomaisesti usein myös maksuttomiin hakutuloksiin indeksoitumiseen!

Avainsanoja on hyvä viljellä mainosteksteissä, jotta klikkausprosentti paranee. Tämän on yksi niistä syistä miksi kampanjoita pitää optimoida mainonnan aloittamisen jälkeen:

tutkimuksista huolimatta alussa ei voida tietää, mikä sana nousee todellisuudessa haetuimmaksi tai klikatuimmaksi.

ps. Säikähditkö avainsanojen korkeita klikkihintoja? Mikäli toimit vakuutus- tai rahoitusalan ulkopuolella, on hyvin todennäköistä että selviät huomattavasti halvemmalla. Kannattaa siis rohkeasti lähteä kokeilemaan!


Saskia Salomaa on julkaissut hiljattain Hakusanamainonnan ABC -kirjan. IAB Finland tarjoaa kirjan jäsenilleen etuhintaan! Lisätiedot täältä.

13.01.2023

IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus

IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.

lue lisää

12.01.2023

IAB Studio: Datan merkitys digitalisoituvassa B2B markkinoinnissa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin lisäksi Mira ja Patrick Nordic Morningilta. Mira Mäkiranta on pitkään työskennellyt datan parissa ja vetää muun muassa Nordic Morningin datatiimiä. Patrick Juselius puolestaan vetää Nordic Morningin asiakkuustiimiä ja ratkoo asiakkaiden haasteita yhdessä Miran kanssa.

lue lisää

20.12.2022

IAB Studio: Vastuullisuus markkinoinnin työpöydällä

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Miran kanssa Mirka Rikman Dagmarilta ja hän toimii siellä Senior Media Investment Strategina, Elina Lammintausta Nesteeltä, jossa hän toimii tittelillä Team Leader, Brand Performance Marketing ja kolmantena vieraana Jaakko Rautanen, joka toimii ChannelFactoryn maajohtajana Suomessa.

lue lisää

16.12.2022

IAB Studio: Missä mennään evästeiden kanssa - olemmeko me valmiina muutokseen?

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin kanssa Jan Ketonen Adformilta ja Sanna Myller LähiTapiolalta. Tässä jaksossa Pasi, Jan ja Sanna keskustelevat evästemuutoksesta vähän laajemmin. Mistä on tarkemmin kyse ja ennen kaikkea, miten se tulee vaikuttamaan markkinointiin.

lue lisää